Hjort Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Eftersom min handstil suger så letar jag efter en dator att använda på föreläsningar och annat att skriva på under föreläsningar. Iom att den ska bäras fram och tillbaka flera dagar i veckan så måste den alltså vara liten och även tyst. Övrig prestanda är inte så där jätteviktig. Hittintills har jag kollat på Apples ibook som verkar väldigt lämplig. Den kostar dock 10 papp vilket är lite dyrt som ersättning för en bic och ett kollegieblock så jag tänkte kolla om det är någon som har koll på liknande datorer där man inte betalar en extraavgift för snygg design och att Steve Jobs personligen ollat ens dator. Citera
stitchio Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Polaren har en gammal compaq pentium III som är riktigt liten och fin, går att sätta dit en bra batteripack som inte man störs av om det börjar ta slut på fräs. http://www.blocket.se/vi/7113591.htm?ca=20_s Något sånt ungefär. Vet inte vad modellen hette exakt, men vi kallade den lappis Citera
Papa Kubo Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Ni måste tänka på att Hjorten är 1.67 lång och har en muskulatur som får Karen Carpenter att framstå som biffig. Med andra ord måste datorn vara jävligt lätt. Citera
Hjort Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Ni måste tänka på att Hjorten är 1.67 lång och har en muskulatur som får Karen Carpenter att framstå som biffig. Med andra ord måste datorn vara jävligt lätt. Käft vekling, jag har stora svällande överarmar. I min ungdom bänkade jag faktiskt en bit över 100 kg. Fast det är rätt långt ifrån fallet nu mer. Citera
Tamdam Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Får man fråga vad det är du läser? Men en iBook fint, men dyrt, som du sa. Slipper iaf en massa strul och får en schysst design. Citera
Hjort Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Får man fråga vad det är du läser? Det varierar rätt mycket, just nu är det juridik, vilket passar min lite diskutionsinriktade läggning rätt bra. Det innebär också att jag får släpa ett lagbokshelvete fram och tillbaka varje dag, så datorn kan inte vara särskilt tung. Idealiskt sätt skulle jag iofs dra ned lagtexten på pdf eller något sånt så jag slipper den stora blå. Men en iBook fint, men dyrt, som du sa. Slipper iaf en massa strul och får en schysst design. Mmm, det lutar åt att det får bli den ändå, men jag hoppas att prylbögarna med QoS i spetsen kan hitta något alternativ. Citera
jezaja Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Jag köpte en 12" acer travelmate precis, väger 1.5kg ungefär. Mkt smidig o söt iaf! Jag ville ha lite prestanda också så min va hyffsat dyr men annars brukar Acer ha mkt bang for buck. Många datorbutiker har även ihopplock med bärbara numera. Kolla itbutikken, jmedata, komplett etc. Citera
Hjort Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Här hittade jag lite alternativ: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010086510 Hårddisk: 60 gig mot 30 gig Skärm: 14 tum mot 12 tum Vikt: 2.8 kg mot 2.2 kg I kategorin ultraportabel så fanns det en massa smaskigt på 1.5 kg, men då får man nog räkna med 15-20 papp vilket jag inte riktigt kan rättfärdiga. En 1.25 kg Vaio vore ju inte direkt fel. Synd bara att den kostar 25 000. Om det är någon som kan kommentera någon av nedanstående så vore det bra. ASUS Z91525LBH ACER TM 2413LCI HP NX6110 IBM THINKPAD R50E ASUS Z92726LB HP NX6110 AMILO PRO V2030 Citera
Hjort Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Jag köpte en 12" acer travelmate precis, väger 1.5kg ungefär. Mkt smidig o söt iaf! Jag ville ha lite prestanda också så min va hyffsat dyr men annars brukar Acer ha mkt bang for buck.Många datorbutiker har även ihopplock med bärbara numera. Kolla itbutikken, jmedata, komplett etc. Grejen är att jag redan har en rätt Celeron 1900 som pokerburk, så det känns lite omotiverat att köra på så mycket power för vad som i praktiken är ett glorifierat anteckningsblock. Surfade lite på Acers hemsida, och fy fan vad jag redan hatar den. Vilket jävla as tror att det är en bra idé att enbart ge produktspecar i pdf? Plus att de har världens sämste copyrighter istället för att ge något som liknar användbar information vid de olika produktserierna. Här är några pärlor: "Ökat företagsvärde" "Rationalisera ditt affärsmässiga övertag" "Anslutning av din växande affärsvärld" "Den synliga kraften i mobilt ledarskap" "Företagsmässig mångsidighet med dubbla kärnor" Citera
Nusseman Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 QoS pensionerade laptop är ju jätteliten och har skrivmaskinsprestanda. Borde funka perfekt. Den är såklart, som allt annat han äger, pedantskött Citera
gdaily Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Här har du precis vad du behöver, 300 gram Citera
Hjort Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 QoS pensionerade laptop är ju jätteliten och har skrivmaskinsprestanda. Borde funka perfekt. Den är såklart, som allt annat han äger, pedantskött Problemet är bara att man inte riktigt vet vilken relation han haft till sina datorprylar. Har han exempelvis använt kondom när han haft sex med dem? Här har du precis vad du behöver, 300 gram Länken funkar inte you tease! Citera
devalanteriel Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Tryck f5 på den och bevittna Olas humorförmåga... Citera
psatiw Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Jag har en Dell Latitude X300 som jag har haft i säkert 2 år nu och fortfarande gillar skarpt. Låg upplösning iof och ingen monster-CPU, men skönt med bara dryga kilot och har funkat mkt bra för mig hela tiden. Köpte den för 2 år sen som sagt, och då var den rätt dyr om jag minns rätt (> 20K) men den borde ju ha sjunkit ordentligt nu. Googla Citera
Hjort Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Bättre nu då? Nä, jag ska inte jobba så mycket med grafikhantering, men bra tänkt. Citera
QoS Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Nya P7120 är fin-fin, dock lite dyr 20k... http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010088705 Annars är som sagt Acer rätt nice om man vill gå budget, Acers TM 3000-serie är hyfsat human i pris, batteritid på runt 4 timmar och väger strax under 1.5 kg. Dells X300 är i princip samma storlek och prestanda som Acern. P7120 och Vaio T-serien är rejält mycket mindre. Annars finns även OQO om du vill vara überportalbel, dock ska den vara lite klurig att skriva på. Sen använder jag alltid skydd när jag umgås med mina prylar... - QoS Citera
Jarnix Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Jag köpte en 12" acer travelmate precis, väger 1.5kg ungefär. Mkt smidig o söt iaf! Jag ville ha lite prestanda också så min va hyffsat dyr men annars brukar Acer ha mkt bang for buck.Många datorbutiker har även ihopplock med bärbara numera. Kolla itbutikken, jmedata, komplett etc. Grejen är att jag redan har en rätt Celeron 1900 som pokerburk, så det känns lite omotiverat att köra på så mycket power för vad som i praktiken är ett glorifierat anteckningsblock. Surfade lite på Acers hemsida, och fy fan vad jag redan hatar den. Vilket jävla as tror att det är en bra idé att enbart ge produktspecar i pdf? Plus att de har världens sämste copyrighter istället för att ge något som liknar användbar information vid de olika produktserierna. Här är några pärlor: "Ökat företagsvärde" "Rationalisera ditt affärsmässiga övertag" "Anslutning av din växande affärsvärld" "Den synliga kraften i mobilt ledarskap" "Företagsmässig mångsidighet med dubbla kärnor" Haha, du gjorde min kväll lite roligare. Varenda en utav de där beskrivande meningarna e ju underbara: "Lansera ditt företagande i 64 bitar" "Den extrema bärbarhetens nya ansikte" Ja gud.....i övrigt så måste jag nog säga att iBook trots priset faktiskt är prisvärd. Enda nackdelen är att man måste lära sig alla Mac-kommandon vilket är svårt för en idiot som mig Citera
gdaily Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Någon som kan ge mig odds på att de där flosklerna först är mycket poetiska underfundigheter på japanska, som sedan blivit fulöversatta till engelska, därefter till tyska och slutligen till svenska? Prova att köra exempelvis "I like Pink Floyd" genom babelfish ett varv - engelska -> tyska, tyska -> franska och franske -> engelska... Citera
Papa Kubo Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 I want Floyd rosafarbenes? Citera
stitchio Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 http://www.avigsidan.com/avigsidan/fpict/avlagsen_kontroll.html Citera
ades_va Postad 3 Februari , 2006 Rapport Postad 3 Februari , 2006 Om du är student kan du ju plocka en Thinkpad X41... Citera
Waggho Postad 3 Februari , 2006 Rapport Postad 3 Februari , 2006 Eftersom min handstil suger så letar jag efter en dator att använda på föreläsningar och annat att skriva på under föreläsningar. Iom att den ska bäras fram och tillbaka flera dagar i veckan så måste den alltså vara liten och även tyst. Övrig prestanda är inte så där jätteviktig. Hittintills har jag kollat på Apples ibook som verkar väldigt lämplig. Den kostar dock 10 papp vilket är lite dyrt som ersättning för en bic och ett kollegieblock så jag tänkte kolla om det är någon som har koll på liknande datorer där man inte betalar en extraavgift för snygg design och att Steve Jobs personligen ollat ens dator. Ha! Jag har gått i precis samma tankegångar. Mina anteckningar är vanligen för jävla fula och jag läser nästan aldrig igenom dem när jag pluggar inför tentor. Dessutom skulle man ju hinna skriva så mycket mer på en dator än man hinner med en manuell pennjävel. Min vision av datorn har följande egenskaper: * Lång batteritid * Liten * Tyst tangentbord (så man inte går kursarna på nerverna) * Touchpad så man kan rita figurer o dyl. * Gärna innehållandes en mjukvara speciellt för anteckningar som underlättar kategorisering och sånt. Min svärfar får en massa prylar genom sitt jobb, bl a en dator i perfekt storlek (25 x 15 cm kanske). Lite väl dyr dock, runt 25k... Citera
Hjort Postad 3 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 3 Februari , 2006 Om du är student kan du ju plocka en Thinkpad X41... Är det någon specialrabatt på den eller? Citera
morberg Postad 3 Februari , 2006 Rapport Postad 3 Februari , 2006 Jag hade kört på en IBM eller en Apple. IBM har ruskigt bra tangentbord och de bygger prylar som håller. Apple är Apple. Citera
Recommended Posts