Largo-Sama Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 Hej Tänkte höra om det är någon som vet vad som gäller vid försäljning och servering av alkohol. Får t.ex en pokerklubb sälja till sina medlemmar utan utskänkningstillstånd? I så fall, vad är det för åldersgränser som gäller? Får personer under 18 vistas i lokalen(om de inte dricker) o.s.v? Vi tänkte att det vore trevligt med en liten bardisk i vår nya lokal, om det får plats d.v.s. Citera
Jennez Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 Så länge det är ett slutet sällskap ska det vara ok. Att det sen är ganska korkat att börja sälja alkohol på klubben är en annan sak. Jag vet flera klubbar som har åkt dit på att de sålt alkohol och inte på spelandet i sig. Citera
TotalFarsa Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 Stämmer det verkligen att det räcker med "slutet sällskap"? Jag var föreningsaktiv under min studietid och ordnade pubkvällar för studenterna på Institutionen för socialt arbete... Det var alltså endast dessa studenter som släpptes in (kollade med kårleg) men vi var lik förbenat tvingade att ha serveringstillstånd, vilket vidare var knytet till att vi var tvugna att servera någon form av varm mat (vilket i vårt fall bestod av toast ) /TF Citera
gdaily Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 Och en pokerklubb är per definition inte slutet sällskap... så det är det lätta sättet att sätta dit en pokerklubb. Under 18 får inte vistas i lokalen för de riktiga klubbar (alltså festklubbar) som säljer sprit till sina medlemmar. Citera
Largo-Sama Postad 1 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 1 Februari , 2006 Och en pokerklubb är per definition inte slutet sällskap... så det är det lätta sättet att sätta dit en pokerklubb. Kortfattat så har tolkat det som såhär: För att räknas som ett slutet sällskap när man spelar poker så måste man ha något annat gemensamt än pokern. För att räknas som ett slutet sällskap när man serverar alkohol så måste man ha något annat gemensamt än alkoholen (i vårt fall pokern). Om det inte är så enkelt så är det väl synd för oss. Det skulle i alla fall vara trevligt om det gick att genomföra, och skulle inte drivas i vinstsyfte. Självklart kommer vi inte låta minderåriga "springa omkring", vill bara ha allt klart för mig vad som gäller. Jag vet inte om det var på detta forumet jag läste det, men jag har hört talas om en biljardklubb som räknades som slutet sällskap och sålde alkohol till sina medlemmar utan tillstånd. Nåja, finns ingen anledning att försöka töja på gränsen ännu mer än vad man redan gör som pokerklubb. Citera
gdaily Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 Vi är ingen pokerklubb, vi är ett gäng killar som samlas i vår klubb för att dricka sprit. Spriten är huvudsyftet med klubben. Sedan råkar vi spela lite kort också... de som är under 18 år här är bara serveringspersonal... Gör det lite väl lätt för ordningsmakten, eller hur? Citera
Largo-Sama Postad 1 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 1 Februari , 2006 Vi är ingen pokerklubb, vi är ett gäng killar som samlas i vår klubb för att dricka sprit. Spriten är huvudsyftet med klubben. Sedan råkar vi spela lite kort också... de som är under 18 år här är bara serveringspersonal... Gör det lite väl lätt för ordningsmakten, eller hur? Nu är det ju givetvis inte så det skulle gå till. "baren" skulle i så fall vara till för de som då och då vill ta en öl. Om någon gav sig fan på att sätta dit oss och skaffade bra åklagare o.s.v så kanske de skulle kunna tolka det så. ordningsmaktens syfte är som tur är inte att straffa. Jag har i alla fall förstått budskapet att det är en tveksamt verksamhet. Citera
Jennez Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 Anordnade en nyårsfest för 80 pers för några år sedan. Beskedet vi fick från myndigheterna då var att det skulle vara ett "slutet sällskap" dvs att alla skulle vara inbjudna i förväg samt att de skulle medtaga någon form av bevis för att så var fallet (dvs en inbjudan). Vi ringde också och berättade för konstaplarna i staden att vi hade för avsikt att servera/sälja/bjuda på sprit under kvällen. Under dessa premisser var det inga som helst problem. Vi hade dessutom inhyrda vakter vilket kanske hjälpte oss en del. Citera
gdaily Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Beskedet vi fick från myndigheterna då var att det skulle vara ett "slutet sällskap" dvs att alla skulle vara inbjudna i förväg samt att de skulle medtaga någon form av bevis för att så var fallet (dvs en inbjudan). Om det är kravet för slutet sällskap ur alkohollagen, så borde samma sak kunnas göras för pokertävlingar! Värt att kolla vidare på!!! Citera
checksyn Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Man måste ha någon form av tillstånd som man sökt hos ......... (står helt still i huvudet just nu). Spelar ingen roll om man är ett slutet sällskap. F.ö måste man ha vakter där samt varm mat att sälja (kan vara gorbys, toast eller whatever) för att få servera alkohol. Osäker men jag tror de e lättare att få tillstånd till att endast servera öl/vin/cider. Citera
Jennez Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Man måste ha någon form av tillstånd som man sökt hos ......... (står helt still i huvudet just nu).Spelar ingen roll om man är ett slutet sällskap. Jag trodde också att man var tvungen att ansöka om tillstånd hos någon myndighet men vi fick samma besked från flera håll inom polisen. Så länge det handlar om ett "slutet sällskap" behövs inget tillstånd för att servera alkohol. Förutsättningarna var ju dock som jag skrev ovan; inbjudan + vakter. Vi serverade ju iofs varm mat men jag har ingen aning om det hade med saken att göra eller inte. Citera
Largo-Sama Postad 2 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 2 Februari , 2006 Efter att ha hittat blanketten Ansökan om serveringstillstånd, tillfälligt/slutna sällskap Så antar jag att det inte är fritt fram i vår kommun. Citera
Recommended Posts