Gå till innehåll

Skoluppgift om poker?


Zeberdeee

Recommended Posts

Tja..

 

Vi har fått uppgift ( svenska ) att muntligt framföra inför klassen om nån rolig händelse eller bara snacka om nån grej man tycker är intressant. Jag har valt att snacka om poker. Det ska inte vara längre än 3-4 minuter. Nu till min fråga..Vad kan man berätta om poker? Finns det fakta nånstans om någon större turnering . Hur många spelare startar. hur stor är prize pool och sånt.. Eller har ni bättre förslag? Om VM eller nåt.. Kanske hur antalet spelare har ökat...

 

Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju berätta om när Chris Moneymaker sitter och spelar mot Lederer och Chan m.fl. på ett wsop-bord det året han vann. Kommentatorerna snackar om hur den okände spelaren Moneymaker sitter och stirrar ner Lederer (som har höjt). "Look at him. He's starring Lederer down". En minut senare rycker han till och säger nånting i stil med "Oh! It's up to me? I didn't even know i had a hand.".

 

OBS: Risken när du kommer till det roliga är att det blir pinsamt tyst i klassrummet. Man måste nog se det för att verkligen förstå det roliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Jag har just slängt ihop en text på 800 ord om poker för muntligt framförande i svenskan :) Hört det ryktas om att 800 ord är ca 5 min prat.

 

Tog upp allt möjligt. Främst vad som gör det så populärt och så. Lite om hur det fungerar och vad det är som gör att det inte bara handlar om tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har fått uppgift ( svenska ) att muntligt framföra inför klassen om nån rolig händelse eller bara snacka om nån grej man tycker är intressant. Jag har valt att snacka om poker.´

Åh fy fan, där valde du ett tungt lass. Folk i allmänhet förstår inte pokerspelet, så du måste välja något som då är väldigt kul utanför själva spelet och inte innebär att man ska veta vad "flopp", "hålkort" och annat jobbigt betyder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har fått uppgift ( svenska ) att muntligt framföra inför klassen om nån rolig händelse eller bara snacka om nån grej man tycker är intressant. Jag har valt att snacka om poker.´

Åh fy fan, där valde du ett tungt lass. Folk i allmänhet förstår inte pokerspelet, så du måste välja något som då är väldigt kul utanför själva spelet och inte innebär att man ska veta vad "flopp", "hålkort" och annat jobbigt betyder.

 

Jag gjorde det här som nationellt prov (10 min) i våras, och det gick hem för mig i alla fall. Två tips.

 

1. Lär dem något de kan dra nytta av. Ex. hur man spelar, hur pokern gjorts tillgänglig över nätet.

 

2. Ska du använda fackspråk, placera alltid betydelsen av begreppet först i meningen. Ex. alla får två kort var, dessa kallas hålkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det det muntliga nationella provet i Svenska B?

 

fick reda på att jag tydligen ska köra min redovisning imorgon, har inte gjort ett smack :roll: Men sen kom jag på den geniala idéen att snacka om socker beronde. Det är ett ämnen som berör dom flesta ungdomar idag. Det gör iof poker med, men inte i samma utsträckning. Plus att lärare ser inte alltid så positivt på det är med poker har jag märk ;)

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det det muntliga nationella provet i Svenska B?

 

fick reda på att jag tydligen ska köra min redovisning imorgon, har inte gjort ett smack :roll: Men sen kom jag på den geniala idéen att snacka om socker beronde. Det är ett ämnen som berör dom flesta ungdomar idag. Det gör iof poker med, men inte i samma utsträckning. Plus att lärare ser inte alltid så positivt på det är med poker har jag märk ;)

 

Lycka till

 

Nej det är inte nationella. Svenska C..

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktaprat somnar ju vem som helst av!? mitt tips är att du börjar med en frågeställning eller en hypotes. Exempelvis kan du börja med att retoriskt fråga:

 

Poker, lotteri eller skicklighet?

 

eller,

 

Pokerspelare på nätet, lyxliv eller skitgöra?

 

På så sätt får du till en intressantare diskussion och kan komma med en bra slutsats avslutningsvis etc. Så hade jag gjort i alla fall och delvis tack vare mina feta prestationer under gymnasiet så "sitter jag nu i gräddfilen inom universitetsvärlden" ;) Vissa tycker kanske att det låter lite väl seriöst, men svensklärare älskar det... Trust me

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker, lotteri eller skicklighet?

Om jag vore lärare skulle det där direkt få ett rejält minus iom att lotteri och skicklighet inte är komplement (dvs något kan både vara lotteri och skicklighet).

 

Exakt, hela klassen sitter och väntar på svaret på din fråga, och du kommer fram till att det är en kombination av både och... Nyckeln är att vara oförutsägbar för att fängsla, eller? Dessutom tvivlar jag starkt på att svenskläraren skulle påpeka eller ens förstå vikten av komplement i denna frågeställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker, lotteri eller skicklighet?

Om jag vore lärare skulle det där direkt få ett rejält minus iom att lotteri och skicklighet inte är komplement (dvs något kan både vara lotteri och skicklighet).

 

Exakt, hela klassen sitter och väntar på svaret på din fråga, och du kommer fram till att det är en kombination av både och... Nyckeln är att vara oförutsägbar för att fängsla, eller? Dessutom tvivlar jag starkt på att svenskläraren skulle påpeka eller ens förstå vikten av komplement i denna frågeställning.

 

Exakt så..Man ska vara oförutsägbar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
ska skriva en historia uppsats om pokerns historia,har nån tips om böcker,internet sidor eller annat som kan va nyttigt.

Lite bra frågor att utgå ifrån e inte heller fel.Ps: har Pokerhandboken så där har ja ju lite, men ja tror inte att de räcker...

 

tack på förtur =)

 

Först får du väl förklara om du vill skriva om texas eller om poker generellt.

Men i SS2 kan du läsa om författarnas historia och texas holdem's historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska skriva en historia uppsats om pokerns historia,har nån tips om böcker,internet sidor eller annat som kan va nyttigt.

Lite bra frågor att utgå ifrån e inte heller fel.Ps: har Pokerhandboken så där har ja ju lite, men ja tror inte att de räcker...

 

tack på förtur =)

 

Först får du väl förklara om du vill skriva om texas eller om poker generellt.

Men i SS2 kan du läsa om författarnas historia och texas holdem's historia.

 

Nej ja ska skriva allmänt om pokerns historia från år 0 och hur de olika spelformerna kom till under 1800-talet, sen lite kortfattat om hur de ser ut idag. Men givetvis så kommer ju texas hold 'em nämnas både 1 och 2 ggr =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall skippa massor av olika namn på spelare etc. eftersom detta känns förmodligen totalt ointressant för dom flesta om det inte är en Svensk som gjort bra ifrån sig i någon tävling som Kniven eller någon annan CG spelare som har spelat och vunnit/förlorat milliontals kronor. Folk gillar sådan grädde när folk vinner/förlorar mycket pengar.

 

Den där dokumentären som Ur sände bör ha en hel del information som kan täcka 5min babbel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du ju prata om bara en känd pokerspelare och inte poker i allmänhet.

En kompis hade muntligt föredrag om Stu Ungar, om jag inte var intresserad av poker för fem öre skulle jag ändå tycka att tex Stu Ungar var en väldigt intressant och faschinerande människa.

 

Word!Det låter som det klart intressantaste för "utomstående" :)

 

Drar man upp oddsen eller vem som kommit till flest WPT-finalbord så blir det nog ett sömnpiller ( + en lätt nördstämpel ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...