Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

$10 turnering på Stars. Mörkarna har precis gått upp till 2000/4000 samt 200 i ante. Kostar alltså 7800 per varv. Med 28,8k i stacken börjar läget alltså bli smått desperat. Plockar upp AQo 3:e poisition. Jag beredd att gå all-in med typ 50% av mina händer så länge jag är först in, men en bra hand skadar ju inte. Dessvärre kommer det en miniraise från UTG. Vad göra nu? (Vi låtsas att jag är ny vid bordet, inga reads)

PokerStars Game #3802271439: Tournament #18470029, Hold'em No Limit - Level XV 2000/4000

Table '18470029 218' Seat #9 is the button

Seat 1: worm1969 (105448 in chips)

Seat 2: BullsBugling (49810 in chips)

Seat 3: BNYLVR (83316 in chips)

Seat 4: stub (74094 in chips)

Seat 5: martenmania (28791 in chips)

Seat 6: Angarola (60010 in chips) is sitting out

Seat 7: dannym_21 (18400 in chips)

Seat 8: condo30 (78420 in chips)

Seat 9: 4Rylee (35514 in chips)

ante 200

worm1969: posts small blind 2000

BullsBugling: posts big blind 4000

*** HOLE CARDS ***

Dealt to martenmania [As Qc]

BNYLVR: raises 4000 to 8000

stub: folds

martenmania: ???

Edit: c:a 50 kvar med 180 priser så vi är redan ITM men fortfarande ganska långt kvar till toppriserna. /Edit

Postad

Fold!

Tror att utg alltid kommer att syna och du har knappast mer än 35-40% equity mot hans hd.

Du har fortfarande tillräckligt med marker för att kunna stjäla vilket brukar vara ett säkrare sätt att bygga stack.

Postad

Ställ in som tidigare sagt. Jag hade faktiskt en liknande situation i gårdagens $500+30 på Stars. Där var det utg+1 som minihöjde och jag satt någon plats efter, jag ställde med AQs och fick en annan all-in bakom mig men utg+1 blixtfoldade (jag torskade mot KK). Så en höjning i tidig position sent i en turnering behöver inte betyda alltför mycket (såvida du inte har en read på killen men det skulle vi ju bortse från i det här fallet). Du har inte tid att vänta på någon bättre hand anser jag.

Postad

Fördelen är att han knappast har AK eller QQ, en miniraise där betyder oftast AA/KK eller något "junk" som ATs eller mellanpar. Så antingen är du helt körd eller så har du bra läge (fold equity, leder eller coinflip). All-in känns vettigt utan read.

Postad

Vet inte om jag har trötta ögon eller om det stämmer att det inte står nåt om hur många som är kvar och hur många priser? Även om man för det mesta gör rätt i att prioritera jakten på topp-placeringarna så spelar det in hur man gör i ett sånt här läge.

Jag lutar dock åt fold i det här läget. Du får inte syn av ett sämre ess med ditt all-in, men däremot känns det inte troligt att han sitter på ett sämre ess, med den miniraisen. Jag tror han antingen sitter på stål och vill ha betalt, eller vill dra med lågt pocket eller en suited connector. Ett svagare ess än ditt borde det va skottpengar att miniraisa utg med, så det kan du nog avskriva honom från. I detta läge försöker jag hellre sno med en hand som 89s, för går du all-in slänger han troligtvis lågt pocket och sc och då är det bättre å ha två levande kort i dom lägena då du stöter på stål.