Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är sugen på att köpa en bostadsrätt och är därmed tacksam för alla tips man kan få gällande vad man ska tänka på och så vidare. Är det exempelvis dumt att köpa nu när räntan är så låg (hade tänkt köpa kontant)?

• 1 year later...
Postad

Ska eventuellt sälja en bostadsrätt i centrala Västerås och undrar om ni har några tips på hur man ska gå tillväga för att ge mäklaren så lite som möjligt och själv suga i sig så mycket som möjligt av vinsten.

Det viktigaste är att kunna få lägenheten exponerad på hemnet. Resten är jag i stort sätt beredd att göra avkall på. Någon som har förslag och ideer om hur jag kan gå tillväga för bästa resultat?

Postad
Ska eventuellt sälja en bostadsrätt i centrala Västerås och undrar om ni har några tips på hur man ska gå tillväga för att ge mäklaren så lite som möjligt och själv suga i sig så mycket som möjligt av vinsten.

Det viktigaste är att kunna få lägenheten exponerad på hemnet. Resten är jag i stort sätt beredd att göra avkall på. Någon som har förslag och ideer om hur jag kan gå tillväga för bästa resultat?

förhandla med flera olika mäklare samtidigt, sätt dom mot varandra, lär göra så du får några % lägre

Postad
förhandla med flera olika mäklare samtidigt, sätt dom mot varandra, lär göra så du får några % lägre

Zyr har helt rätt. Begär in offerter från dem och se vilka som är billigast. Beroende på mäklare och värde kommer du kanske också få olika alternativ, med en fast procentsats oavsett belopp eller en lägre procentsats upp till ett visst belopp och en högre procentsats över det. Dessa kan du i så fall enkelt räkna på i t ex excel för att se vad arvodet blir för olika priser (i kronor). Använd sedan mäklarnas värderingar av bostadsrätten som riktmärke för att se vad arvodet blir och hur det slår om priset blir högre/lägre. Tänk dessutom på att om arvodena beräknas bli lika kan det vara bättre att välja "trappmodellen" med en högre procentsats över ett visst belopp. Det kan styra mäklarens motivation att "fortsätta sälja" objektet. I en perfekt värld ska det inte göra det, men min erfarenhet är att det kan det.

Postad

Kan ju va ide att kolla hur de olika mäklarna exponerar sina objekt. Vissa e faktiskt värda en högre % än andra. Har följt marknaden väldigt länge som hobby typ och det är väldigt stora skillnader vad vissa mäklare får ut för en borätt, som är identiskt och i samma område, som en annan mäklare fått.

Sälja nu under sommaren e oxå rätt kallt. Kommer ingen på visningarna. Köpte precis en ny borätt som enda budgivare. :-D

Postad

Jo det är ju så att vi har bjudit på ett hus som enda budgivare än så länge. Inget är klart men det är helt klart svalt på sommaren. Så rätt att köpa nu men fel att sälja! Jämföra mäklare var ett bra tipps och ska även kolla olika "modeller" på hur de tar sitt arvode.

Finns det några kända nätmäklare som kan lägga upp lägenheter på hemnet och ta kort och greja men som i gengäld är billigare eftersom man får göra vissa saker själv såsom visning mm?

Postad
Sälja nu under sommaren e oxå rätt kallt. Kommer ingen på visningarna. Köpte precis en ny borätt som enda budgivare. :-D
Bra tips. Nästa sommar slår jag till!

Tips: är det en äkta eller oäkta bostadsrättsförening. Se upp!

Postad

Jag skulle sälja min etta på egen hand utan mäklare. Gick fint med annonser, visning och budgivning. Inte särskilt svårt att sälja en etta i Lund iofs. Men när det sen blev dags för undertecknande av kontrakt så visade det sig att bruden som vunnit budgivningen inte hade fått ngt banklån.

Jag kopplade naturligtvis in jurister och hotade idioten med både det ena och andra (inget olagligt). Till slut gav jag upp. Offret hade inga som helst tillgångar och jag orkade inte polisanmäla henne för ”oredligt förfarande” eller vad det nu var juristerna sa att man kunde göra.

Hittade en mäklare som jobbade för fast pris, 18 000 kr, och blev av med lägenheten ganska snabbt och till betydligt högre pris än vad idiotbruden hade bjudit.

Så mitt tips är att gå genom mäklare, helst med fast pris. Det är faktiskt bekvämare och enklare om det skulle bli strul.