Gå till innehåll

Donner handlar sprit på nätet o åker på stortorsken, men det börjar ordna upp sig


Donner

Recommended Posts

Festligt! Fick brev från stockholms tingsrätt idag. Har fem dagar på mig att fylla i och skicka tillbax ett papper om jag ämnar fullfölja stämmningen av staten. Nu börjar det hända saker iaf.

 

Blir även spännande att se om laddning nummer två kommer fram nästa vecka eller om den oxå fastnar i tullen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Festligt! Fick brev från stockholms tingsrätt idag. Har fem dagar på mig att fylla i och skicka tillbax ett papper om jag ämnar fullfölja stämmningen av staten. Nu börjar det hända saker iaf.

 

Blir även spännande att se om laddning nummer två kommer fram nästa vecka eller om den oxå fastnar i tullen.

 

Lite komiskt att du har systembolagets hemsida som "din" och nu skall stämma staten kollektivt för att din importerade sprit har blivit beslagtagen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Festligt! Fick brev från stockholms tingsrätt idag. Har fem dagar på mig att fylla i och skicka tillbax ett papper om jag ämnar fullfölja stämmningen av staten. Nu börjar det hända saker iaf.

 

Blir även spännande att se om laddning nummer två kommer fram nästa vecka eller om den oxå fastnar i tullen.

 

Lite komiskt att du har systembolagets hemsida som "din" och nu skall stämma staten kollektivt för att din importerade sprit har blivit beslagtagen. ;)

 

Det är tullen och staten som jag är "arg" på, inte systembolaget som butik. Och så länge som bolaget är det enda stället som förser mig med rusdrycker så behåller jag hemsidan och avataren. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag drog in en beställning från billig-sprit.se på lite fin rom igår, när jag var lite på lyran och hade läst om nåt domslut i DN.

 

Nu hoppas jag verkligen det kommer fram...

 

Före beslaget nu i veckan i sundsvall så var det bara 438 mottagare som torskat i år, så du har oddsen på din sida ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Alltså, det är en sak jag inte förstått.

 

Det är alltså lagligt att beställa hem sprit från nätet, men tullen tar ändå ut skatt på det som man sedan måste betala? Om det är så, då tjänar man ju ingenting på att beställa skiten från nätet. Vad är fördelen liksom?

 

Fast jag kanske fått allt om bakfoten? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är en sak jag inte förstått.

 

Det är alltså lagligt att beställa hem sprit från nätet, men tullen tar ändå ut skatt på det som man sedan måste betala? Om det är så, då tjänar man ju ingenting på att beställa skiten från nätet. Vad är fördelen liksom?

 

Fast jag kanske fått allt om bakfoten? :roll:

Slipper åka till systemet, slipper köa, bara vänta med skägget i brevlådan på leverans :D

 

Tänk va bra för oss stabila alkisar, 1 platta öl stående beställning varje vecka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det funkar som när du du går igenom flygplatstullen på grönt med för mycket sprit i väskorna. De flesta kommer igenom utan att bli kontrollerade och fastnar du så får du betala skatt plus ett skattetillägg. Tror jag läste nånstans att man 5 dagar innan leveransen ska berätta om sin beställning för tullen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk va bra för oss stabila alkisar, 1 platta öl stående beställning varje vecka

 

LOL! :lol:

 

Antar att det funkar som när du du går igenom flygplatstullen på grönt med för mycket sprit i väskorna. De flesta kommer igenom utan att bli kontrollerade och fastnar du så får du betala skatt plus ett skattetillägg. Tror jag läste nånstans att man 5 dagar innan leveransen ska berätta om sin beställning för tullen.

 

Okej, men i det här fallet tar de väl skatt redan från första flaskan vodka? Dessutom borde det vara ganska lätt för dem att se om det är spritt i paketet om det är markerat "vodkalovers.com". Känns som ganska troligt att all alkohol blir "merskattad" i tullen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men i det här fallet tar de väl skatt redan från första flaskan vodka? Dessutom borde det vara ganska lätt för dem att se om det är spritt i paketet om det är markerat "vodkalovers.com". Känns som ganska troligt att all alkohol blir "merskattad" i tullen.

 

Läste i tidningen idag att tullen gått ut och sagt att eftersom rättsläget är oklart f.n. så kommer de tills vidare inte att göra några beslag alls. Men det dröjer väl inte innan de rett ut hur de ska få in den här skatten också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Liten update.

 

Fick brev från tullen igår. Nu börjar de tydligen skicka ut all beslagtagen sprit till mottagarna. Fick en blankett med två alternativ att välja mellan o sedan skicka in.

 

1) Ja, jag vill ta emot mina beställda varor enligt bilaga.

 

2) Nej, jag vill inte ta emot o ger Tullverket i uppdrag att förstöra mina beställda varor.

 

 

Väljer jag alt. 1 kommer tullen att lämna uppgift om beställningen till skatteverket för vidare handläggning och jag får mina flaskor.

 

Alt. 2 händer ingenting. Ingen sprit till mig men inga papper till skatteverket heller.

 

Känner mig tvingad att ta alt. 1 då jag annars torskar de pengar jag redan betalat för spriten. Nu blir det som jag förstått det 200,5kr skattepåslag på varje liter sprit. Blir en lite halvdyr historia det här, men fortfarande är totalpriset under systembolagets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten update.

 

Fick brev från tullen igår. Nu börjar de tydligen skicka ut all beslagtagen sprit till mottagarna. Fick en blankett med två alternativ att välja mellan o sedan skicka in.

 

1) Ja, jag vill ta emot mina beställda varor enligt bilaga.

 

2) Nej, jag vill inte ta emot o ger Tullverket i uppdrag att förstöra mina beställda varor.

 

 

Väljer jag alt. 1 kommer tullen att lämna uppgift om beställningen till skatteverket för vidare handläggning och jag får mina flaskor.

 

Alt. 2 händer ingenting. Ingen sprit till mig men inga papper till skatteverket heller.

 

Känner mig tvingad att ta alt. 1 då jag annars torskar de pengar jag redan betalat för spriten. Nu blir det som jag förstått det 200,5kr skattepåslag på varje liter sprit. Blir en lite halvdyr historia det här, men fortfarande är totalpriset under systembolagets.

 

Jag rekommenderar att du överklagar skattebeslutet.

 

De svenska myndigheterna väljer alltid att tolka reglerna så som de passar dem.

 

De hänvisar till en EU-dom för ett halvår sedan där en person i Europa fick betala skatt MEN i det fallet gällde det OBESKATTAD alkohol.

 

Det som man beställer från nätet är ju någonting som det redan betalats skatt på i ursprungslandet.

 

De arroganta svenska myndigheterna har torskat dit en gång redan vad gäller beslagtagningen och de kommer att göra det igen vad gäller skattefrågan. Var så säker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du överklagar skattebeslutet.

 

De svenska myndigheterna väljer alltid att tolka reglerna så som de passar dem.

 

De hänvisar till en EU-dom för ett halvår sedan där en person i Europa fick betala skatt MEN i det fallet gällde det OBESKATTAD alkohol.

 

Det som man beställer från nätet är ju någonting som det redan betalats skatt på i ursprungslandet.

 

De arroganta svenska myndigheterna har torskat dit en gång redan vad gäller beslagtagningen och de kommer att göra det igen vad gäller skattefrågan. Var så säker!

 

 

Var lite såna här svar jag hoppades på. Jag måste väl ändå välja alt 1 nu och i ett senare skede överklaga, eller är jag ute o cyklar? Väljer jag alt 2 så häller de väl ut hela rasket i slasken direkt o sen finns det ju inget att överklaga lixom, eftersom jag gett dem i uppdrag att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lite såna här svar jag hoppades på. Jag måste väl ändå välja alt 1 nu och i ett senare skede överklaga, eller är jag ute o cyklar? Väljer jag alt 2 så häller de väl ut hela rasket i slasken direkt o sen finns det ju inget att överklaga lixom, eftersom jag gett dem i uppdrag att göra det.

 

Ja, jag tror att turordningen är att du väljer alt.1, betalar till skatteverket och därefter överklagar.

 

Och jag hoppas som sagt att du står på dig och låter det gå till en rättsprocess.....lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lite mer info.

 

Slumpen styr skattekrav för nätsprit

 

Skatteverket börjar nu skicka ut

skatteförelägganden till personer som

köpt alkohol på nätet utan att betala

skatt.

 

7.000 personer är berörda, men alla

kommer inte att krävas på skatt.

Av praktiska skäl låter verket slumpen

avgöra vilka som får föreläggandena.

Arbetet är resurskrävande, och före-

läggandena kan dessutom överklagas.

 

-Vi vet väl inte exakt hur många vi

kommer att skicka ut till, men några

tusen blir det ju säkert, säger Niclas

Rönnberg, sektionschef på Skatteverket

i Ludvika, till Ekot.

 

Vore ju najs om man kunde ha lite flyt nån gång i hela den här historien o slippa föreläggandet med inbetalningskort. En gång i livet lixom...kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Bump och update.

 

Idag fick jag paketavi från postens tunggods-terminal. Körde kollinummret på posten.se och det är från tullverket. Ska hämta skiten imorgon så får vi se om det följer med några mindre roliga inbetalningskort eller nåt.

 

Småfestligt att det så när som på några veckor är på tvåårsdagen av beställningen. Det här kan bli en blöt o tung helg :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det funkar som när du du går igenom flygplatstullen på grönt med för mycket sprit i väskorna. De flesta kommer igenom utan att bli kontrollerade och fastnar du så får du betala skatt plus ett skattetillägg. Tror jag läste nånstans att man 5 dagar innan leveransen ska berätta om sin beställning för tullen.

 

nu när man inte får ta med sig mer än 100 ml i handbagaget, alltså inte sånt som du köpt på flygplatsen så är det väl i princip omöjligt att ha med sig för mkt sprit? hur lång tid tar det för spriten/vinet att frysa sönder i bagageutrymmet i planet egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu när man inte får ta med sig mer än 100 ml i handbagaget, alltså inte sånt som du köpt på flygplatsen så är det väl i princip omöjligt att ha med sig för mkt sprit? hur lång tid tar det för spriten/vinet att frysa sönder i bagageutrymmet i planet egentligen?

 

Ligger det kläder eller dyl runt är isoleringen så bra att det inte fryser sönder. Jag har testat på 8h flighter. Är väl bara om man ska ha en resväska med endast flaskor i det blir jobbigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...