Gå till innehåll

WSOP, vinst eller Pengarna?


hansolo

Pengarna eller äran?  

255 medlemmar har röstat

  1. 1. Pengarna eller äran?



Recommended Posts

Senast jag vann en slik tävling (tänker inte säga när) gick ungefär 70 procent av vinsten till att tvätta bort mina uppgifter ur alla offentliga register, få media att tiga om min vinst etc. Så det kostar, men det är värt det.

 

Lokala homegamet där Fotograf Arne från lokaltidningen bubblade eller?

Där vinnaren tog hem hela prispotten på exakt 1000:-?

 

PS. Vilken ort Arne jobbar för lokaltidningen vill jag ha osagt eftersom majorj vill vara anonym.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är dock om inte "äran" är värt lika mycket som "pengarna", i det långa loppet. Lär ju inte vara helt omöjligt med blandade reklamkontrakt och liknande...

 

Du har rätt. Jag personligen är dock en väldigt anonym person och hade inte klarat av ett sådant kändisskap.

 

Däremot hade jag väldigt gärna vunnit ett par av de mindre turneringana, $1500 NLTHE etc, för äran och armbandet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30M försvinner fortare än man tror. 15M till lyan, 15M till jakten och då har man inte ens börjat nosa på privatplanet.

 

Well då kan du lika gärna säga 60 M försvinner jäkla fort, 15 M till lyan, 15 till jakten och 30 M till den där månfärden du gärna skulle testa

 

:shock:

 

Det där har du väldigt rätt i. Och det är därför uttrycket "mycket vill ha mer" fins. Man anpassar sig efter hur mycket man har i plonkan. Man kommer alltid att behöva mer.

 

För allvarligt talat $60 M är ju bara kaffepengar när det kommer till kritan. Den där månfärden är nämligen inställd, jag har inte tid, jag funderar ju på att köpa Real Madrid......

 

 

Och svaret på frågan. Pengarna! Vad är ära?

För i denna fantasi låtsas jag om att gdailys resonemang inte stämmer. Vilket det i och för sig gör i verkligheten :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så här...

 

Jag kommer aldrig vinna OS-guld eller VM-guld i vilken sport ni än kan föreslå. Jag kommer aldrig att spela i ett lag som kan vinna Champions League. Jag är inte ens i närheten och kommer heller aldrig att vara det.

 

Därför väljer jag äran...

Äran och stoltheten att kalla sig världsmästare.

Sportfreaket i mig förbjuder mig att göra annat.

 

Pengarna då?

Visst, det vore väl roligt att ha sjukt mycket deg men när jag haft degen ett tag så kommer den där inre rösten att säga:

"Hur känns det att ha sålt VM-titeln?"

 

Nej, obegränsat med deg kan man skaffa senare...

Chansen att bli världmästare i poker kanske aldrig kommer igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår er som väljer pengarna men oftast är de som väljer pengarna när det handlar om sådana stora summor personer som inte nått den ekonomiska statusen att pengarna egentligen kvittar.

 

Om vi skulle gå och fråga pokerspelande miljonärer som har 30 MSEK på banken

 

Vad skulle du helst välja här och nu. 30 Milj till på ditt bankkonto så du har 60 MSEK eller en WSOP titel i poker där prispengarna delas upp till övriga finalbordet så kan jag lova att en majoritet väljer WSOP titeln. Att småspelare hypotetiskt väljer pengarna förstår jag men det är ju för att pengar har ett större värde för dessa.

 

 

Det är ju ingen slump att många proffs som ändå kanske inte har mer än 5 M USD på banken när de intervjuas vid WPT eller WSOP tävlingarna säger

"I really don´t care that much about the money, sure, its a nice win but all I want is the title"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi skulle gå och fråga pokerspelande miljonärer som har 30 MSEK på banken

 

Vad skulle du helst välja här och nu. 30 Milj till på ditt bankkonto så du har 60 MSEK eller en WSOP titel i poker där prispengarna delas upp till övriga finalbordet så kan jag lova att en majoritet väljer WSOP titeln.

 

Så går det väl inte riktigt att resonera då det är rätt stor skillnad på att redan ha 30 miljoner på banken och att vid tillfället man får erbjudandet ha 10 kr på banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle vara HU vid ett WSOP-finalbord skulle jag snacka bort motståndaren så jag får både cashen och titeln.

 

Annars väljer jag dock pengarna. Orka behöva göra tusentalet PR-grejer bara för att man vunnit en jävla pokertävling. Jag tar degen, sticker till något varmt ställe och skriver en skönlitterär bok stället - känns som roligare än att behöva ställa upp på chatter i aftonbladet där ens främsta mål verkar vara att så ofta som möjligt nämna pokerstars.com i ett positivt sammanhang...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så går det väl inte riktigt att resonera då det är rätt stor skillnad på att redan ha 30 miljoner på banken och att vid tillfället man får erbjudandet ha 10 kr på banken.

 

Klart det går.

 

Om du får välja mellan 30 MSEK och Glory, eller 60 MSEK och No Glory är ju egentligen valet som att ha 30 MSEK och välja mellan Glory eller 30 MSEK till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle du helst välja här och nu. 30 Milj till på ditt bankkonto så du har 60 MSEK eller en WSOP titel i poker där prispengarna delas upp till övriga finalbordet så kan jag lova att en majoritet väljer WSOP titeln. Att småspelare hypotetiskt väljer pengarna förstår jag men det är ju för att pengar har ett större värde för dessa.

Jag är lite tveksam, men det är nog för att jag skulle vara villig att betala lite väntvärde för att slippa titeln. Jag skulle hellre ta pengarna även om jag visste att titeln skulle inbringa mer pengar i form av reklamkontrakt och annat, alltså även utöver rent variansmässig hänsyn så skulle jag vara villig att offra lite pengar för att slippa uppmärksamheten.

 

Dessutom så är det ju fortfarande rätt irrationellt att välja titeln även om man har mycket pengar eftersom man rimligen borde kunna åstadkomma större glädje för sig själv genom att ta pengarna och exempelvis ge dem till behövande eller vad man nu tycker är roligare än att en massa anonyma pokerspelare får en missvisande bild om ens förmåga samt snackar skit om en.

 

Det är ju också lite intressant att i det här fallet så representerar ju titeln ingen prestation utan bara en bit guld och uppfattningen bland andra att man har presterat något. Tror det skulle få många av miljonärerna att vara betydligt mindre intresserade av titeln.

 

Förresten, kan vi inte istället tänka oss ett gäng pokerspelare med 60 miljoner på banken och att de får valet att köpa WSOP titeln för 30 miljoner? ;-)

 

Det är ju ingen slump att många proffs som ändå kanske inte har mer än 5 M USD på banken när de intervjuas vid WPT eller WSOP tävlingarna säger

"I really don´t care that much about the money, sure, its a nice win but all I want is the title"

Jag ifrågasätter rätt starkt att de skulle vara jätterepresentativa för proffspelarbefolkningen. Det säger ju sig självt att någon som primärt spelar cashgame och inte aktivt försöker få uppmärksamhet antagligen inte kommer dyka upp famför tvkameror särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...