Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

5/10 NL live. Stackdjup: Jag har 2000, Fi täcker.

Fi är en tajt spelare vad du märkt hittills.

Jag är en slaskig och aggressiv fisktomte.

Fi höjer UTG till 50 (standardraise) och får en del syner.

Jag synar på BB med A :spade: 5 :spade: .

Floppen kommer:

3 :spade: 4 :spade: Q :club:

Ponera att du checkar och Fi betar ut 200, alla lägger fram till dig. Du har ca 1900 kvar att beta.

Vad gör du och varför?

Vad är optimalt spel givet förutsättningarna?

Vad kan du sätta Fi på för HD?

Hade DU checkat floppen eller betat ut direkt? Varför?

Jag tänkte att denna hand faktiskt kan bli intressant eftersom det finns en hel del utrymme för att spela den på väldigt många sätt och inget behöver vara direkt felaktigt.

Postad

Jobbig hand givet din image. Har han AQ, QQ, KK eller AA antar jag ni hamnar all-in nånstans oavsett. Min första tanke var att trycka in degen, men frågan är om han inte säkrare sätter dig på ett drag då och kan få för sig att syna med JJ eller TT. Kanske bättre att vrida på en "äckelbet", typ 600-700 och trycka in resten på turn om han synar.

Postad

Du har inget emot att få en call av jj eller tt eftersom du är favorit mot dessa händer. om nu en "tajt spelare" skulle få för sig att syna med det låter jag va osagt...

En del syner, chansar på att pott ligger på 250-300 på flopp

Du gör som så att du leder ut för 200 på flopp så att Fi kan slå om på dig till 6-700 om ställer allin kan det va dax för dig att folda då det känns som 2par/set är rätt rimligt. vid rundfold på hans eventuella omslag känns en allin rätt given.

Blir det foldat fram till dig på hans eventuella omslag känns en allin rätt given...i bästa fall 15 outs mot ex. kk vilket gör dig till favorit.

Om fi slår om på ditt bet med större fältet kvar att agera så är hans HR nog Aq som sämst men även kk, aa och qq

Postad
Du har inget emot att få en call av jj eller tt eftersom du är favorit mot dessa händer. om nu en "tajt spelare" skulle få för sig att syna med det låter jag va osagt...

Man är visserligen marginell favorit (typ 53%) mot dessa händer. Anledningen till att jag inte vill ha syn här är att han har pottodds för att syna, med andra ord gör han rätt, d.v.s. dåligt för oss. Visst, marginellt, men ändå.

Jag skulle nog vilja se det som att målet är att få honom att lägga sig, eftersom han har pottodds att syna med alla händer han skulle få för sig att syna med.

Postad
Du gör som så att du leder ut för 200 på flopp så att Fi kan slå om på dig till 6-700 om ställer allin kan det va dax för dig att folda då det känns som 2par/set är rätt rimligt. vid rundfold på hans eventuella omslag känns en allin rätt given.

Håller med! Du får in mer pengar i potten och har samma fold equity (om inte ännu större) som om du check-raisar. Går han all-in blir det ju som sagt dock jobbigt, men det är en risk man kanske få ta.

Postad

jag gillar också spelet att beta in i honom där så han kan slå om och du kan stoppa in allt utan att det skriker drag. sen bör du kunna lira set och två par och andra monster likadant för att göra det svårt för honom att sätta dig på en specifik hand. men sånt får man iaf aldrig när man spelar live så det är inte relevant.

Postad

Okej - så ni röstar med övervikt för att leda ut.

Varför jag checkade var för att få honom att beta så jag kunde slå om - och syna alla eventuella omslag eller stoppa in på turn ifall han synar. Jag hade inget emot att få in degen alltså.

Men ni har rätt - bättre att leda ut.

Som vanligt så det alltid bättre att leda ut, eftersom jag ökar min FE mot honom (särskilt om han meshöjer till typ 500). Ställer han in rakt av så är det ett jätteöverbet - men jag synar nog oftast då, eftersom han inte borde spela QQ på det sättet - överbet skriker snarare par som desperat försöker skydda sin hand (eftersom han själv inte kan sitta på draget, den ENDA hyfsat rimliga draghanden är K :spade: Q :spade: ). Och av set:en tror jag bara på QQ i så fall. Tvåpar/triss är ganska tveksamt, jag tror inte den spelaren skulle höja 33/44/43/Q3/Q4 UTG preflop...

Jag vet inte - när jag sitter och snackar först på denna flop så är det kanske 70/30 att jag leder in i raisaren (med drag/tvåpar/toppset) kontra check-raisar (vilket jag gör med drag/tvåpar/toppset också). Beror i och för sig en del på bordsstämning och stackdjup också.