Gå till innehåll

Hur stora marginaler har pokerproffs EGENTLIGEN?


Torsus

Recommended Posts

 

Exakt hur MW'a situation ser ut har jag ingen aning om, och det var inte honom specifikt jag menade heller. Dock jag stött på många som har hävdat att pokerspelarna egentligen är fattiglappar, och då hänvisat till den lilla lista som fanns med i artikeln om MW och hans A-kassa. Och den listan säger inte att pokerspelarna inte har några pengar, den säger bara att de har nolltaxerat, vilket som sagt inte är samma sak.

 

Men vad menar du sedan med att "många" pokerspelare är speltorskar? Alla? 65%? 3%? Många i antal är det garanterat men om du sätter det i relation till hur många som inte är speltorskar kanske det blir missvisande att säga "många", på samma sätt som det troligtvis blir rättså missvisande att använda Stu Ungar som någon form av typexempel i denna frågan.

 

För att förtydliga så vet jag inte mer om MW än det jag läste i A-kassaartikeln. Det jag ville påvisa var bara att det nog inte är så vanligt med rika pokerspelare eftersom de åtminstone borde betala förmögenhetsskatt (1,5 mkr) även om de inte deklarerar några inkomster. Det kan ju iofs vara så att de har pengarna på utländska konton men det tror jag inte är så vanligt. För övrigt har du nog helt rätt gällande att det nog är BR-management som gular de flesta.

 

Men hur fungerar förmögenhetsskatten då du inte deklarerar?

 

EDIT: Alltså, hur vet skatteverket hur stor den summa de ska beskatta är när de inte har några uppgifter om inkomst att gå efter.

 

Sedan tycker jag iofs att man kan klassas som en rik pokerspelare utan att komma upp i 1,5mkr/år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 100
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men hur fungerar förmögenhetsskatten då du inte deklarerar?

 

EDIT: Alltså, hur vet skatteverket hur stor den summa de ska beskatta är när de inte har några uppgifter om inkomst att gå efter.

 

Sedan tycker jag iofs att man kan klassas som en rik pokerspelare utan att komma upp i 1,5mkr/år.

 

Om du har pengarna på svensk bank så skickar ju bankerna dessa upplysningar vidare till skattemyndigheten som sedan tar upp dessa som dina tillgångar i den förtryckta deklarationsblanketten. Om du inte självmant deklarerar dessa så blir du nog sköntaxerad med förmögenhetsskatt på detta belopp (över 1,5 mkr).

 

Visst har du mindre än 1,5 mkr så blir det ingen skatt men tillgångarna tas ändå upp i din deklaration. Och ja du är hyfsat rik även om du inte har 1,5 mkr men eftersom det finns relativt många svenskar som spelar de högsta NL-spelen så bör de ju ha rätt rejält med pengar om det inte är så att de spelar med väldigt liten BR för dessa nivåer. Och så kan det väl inte vara...? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur fungerar förmögenhetsskatten då du inte deklarerar?

 

EDIT: Alltså, hur vet skatteverket hur stor den summa de ska beskatta är när de inte har några uppgifter om inkomst att gå efter.

 

Sedan tycker jag iofs att man kan klassas som en rik pokerspelare utan att komma upp i 1,5mkr/år.

 

Om du har pengarna på svensk bank så skickar ju bankerna dessa upplysningar vidare till skattemyndigheten som sedan tar upp dessa som dina tillgångar i den förtryckta deklarationsblanketten. Om du inte självmant deklarerar dessa så blir du nog sköntaxerad med förmögenhetsskatt på detta belopp (över 1,5 mkr).

 

Visst har du mindre än 1,5 mkr så blir det ingen skatt men tillgångarna tas ändå upp i din deklaration. Och ja du är hyfsat rik även om du inte har 1,5 mkr men eftersom det finns relativt många svenskar som spelar de högsta NL-spelen så bör de ju ha rätt rejält med pengar om det inte är så att de spelar med väldigt liten BR för dessa nivåer. Och så kan det väl inte vara...? ;)

 

Nä så kan det absolut inte vara... ;)

 

Dock så tror jag att många spelare har större delen av sin rulle på neteller eller pokerkonton. Sedan går det väl att ha pengarna på annan plats än på en svensk bank, tror det finns många sätt att komma runt det där. Sedan tror jag att det finns rättså många onlinegrindare som inte är så kända att aftonblaskan skulle skriva en artikel om att de minsann har nolltaxerat, men som ändå har fett med stålar i madrassen eller någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä så kan det absolut inte vara... ;)

 

Dock så tror jag att många spelare har större delen av sin rulle på neteller eller pokerkonton. Sedan går det väl att ha pengarna på annan plats än på en svensk bank, tror det finns många sätt att komma runt det där. Sedan tror jag att det finns rättså många onlinegrindare som inte är så kända att aftonblaskan skulle skriva en artikel om att de minsann har nolltaxerat, men som ändå har fett med stålar i madrassen eller någon annanstans.

 

Bland de rutinerade rävarna så kan det nog förekomma mer eller mindre avancerade upplägg med utlandskonton etc. Dock gäller det nog inte alla dessa 19-åriga underbarn som fortfarande bor hemma hos mamsen...

 

Min poäng är att det nog inte finns så särskilt många förmögna pokerspelare, i alla fall är de nog inte förmögna särskilt länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmögenhetsskatt går ju att "komma undan" även om du har pengarna i sverige. Ie bara för att man inte har någon deklarerad förmögenhet innebär det inte att man är fattig/black...

 

Du menar när man tex köper aktier på O-listan som inte tas upp som tillgångar när man räknar förmögenhetsskatt? Japp sådan lösningar finns ju alltid att ta till. Frågan är hur avancerad den genomsnittligt "rika" pokerspelaren är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Stora marginaler. Som det är nu kommer inte ett pokerproffs gula så länge dem har en gnutta moneymanegement.

 

Skulle vilja säga att en bra spelare med 4 bord kommer då upp i 25+BB/H .

 

Gällande att du är bara obetydligt pluss är för du inte spelat tillräckligt bra men Du är ändå på rätt väg . Många går back i början !.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen vimmlar det av sk. Pokerproffs på svenska krogar. Proffsen måste ju också dricka sprit och umgås med amatörerna.

Du lär inte få napp om du säger att du är pokerproffs när värsta snygga bruden frågar vad du jobbar med. KOmmer att bli 2005-2006 sämsa raggningsreplik. :lol::lol::lol:

 

Pokerproffsinflation i Sverige och svenskaspel har inte ens öppnat deras site. :D:D:D:D

 

Någon fler som växte upp under "Yuppie" (Young Urban Professional) tiden? Finns många likheter med dagens Young Poker Professionals...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

hur många svenskar livnär sig på poker ca??

Dom borde ju behöva spela stora insatser - där rimligtvis enbart proffs spelar. så då borde det ju inte generera in så mkt pengar till proffsborden?

Är det internationella och internet som gäller för att kunna leva på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon fler som växte upp under "Yuppie" (Young Urban Professional) tiden? Finns många likheter med dagens Young Poker Professionals...

 

Kan ju lugnt säga att det ringde ett antal klockor i huvudet när jag såg dokumentären om svenska pokerspelare i Las Vegas. Så mycket '80.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur många svenskar livnär sig på poker ca??

Dom borde ju behöva spela stora insatser - där rimligtvis enbart proffs spelar. så då borde det ju inte generera in så mkt pengar till proffsborden?

Är det internationella och internet som gäller för att kunna leva på det?

 

Nu blev jag riktigt förvirrad..eller är det du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur många svenskar livnär sig på poker ca??

Dom borde ju behöva spela stora insatser - där rimligtvis enbart proffs spelar. så då borde det ju inte generera in så mkt pengar till proffsborden?

Är det internationella och internet som gäller för att kunna leva på det?

 

Pengarna kommer underifrån, det är du och jag som betalar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Kanske lite sent ute :roll: , men till alla experter på området Stu Ungar, så kan jag garantera er att han gulade på poker.. Hela hans sista WPT-seger gulades till en rik finansman! THATS IT! 8-)

 

Jo, det låter ju väldigt trovärdigt, med tanke på att Stu dog några år innan WPT kom till :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här på PF är ju definitionen på pokerproffs att man har poker som enda inkomstkälla. Så när Kxn gular och är tvingad att börja grinda i uppehållsrummet på någon förortsskola, men kan slagga hos kompisar eller i någon port kring Odenplan så är han fortfarande att betrakta som pokerproffs.

 

Så jag tror inte vi kommer att få se den sortens artiklar :shock:

 

Lol, ja jag håller med dig, definitionen på proffs på pf.nu är ganska vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, ja jag håller med dig, definitionen på proffs på pf.nu är ganska vid.

 

Vill du utveckla vad du menar?

 

Du vet vad han tycker vid det här laget tror jag. ;)

Åker man inte jorden runt och spelar de största cashgamesen och turneringarna är man enligt AAisking inte ett proffs, även om man drar in mycket mer än en arbetare i snittlön.

 

Och just det ja, alla LAG-spelare är ultrafiskar som kommer att gula inom en snar framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, ja jag håller med dig, definitionen på proffs på pf.nu är ganska vid.

 

Vill du utveckla vad du menar?

 

Du vet vad han tycker vid det här laget tror jag. ;)

Åker man inte jorden runt och spelar de största cashgamesen och turneringarna är man enligt AAisking inte ett proffs, även om man drar in mycket mer än en arbetare i snittlön.

 

Och just det ja, alla LAG-spelare är ultrafiskar som kommer att gula inom en snar framtid.

 

Du glömde att alla kommer att åka på en fet skattesmäll...

 

 

 

Jag är kanske blind, men jag ser inte alla LAG-fiskar som springer runt på pf och kallar sig för proffs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Stu Unger gulade väll inte på poker utan andra typer av spel. Eller?

Jo, det stämmer. Han spelade bort det mesta på hästar och sportsbetting. Åtminstone enligt biografin om honom som kom för ett tag sedan. Kan tänka mig att drogerna kostade en del också. Han blev f.ö. stejkad någon/några av gångerna när han skulle spela WSOP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ÄR svårt att gå plus i längden. (men det går)

 

Disciplin (say no to tilt) och riskspridning (många bord) är nyckeln till att minimera downswings/standardavvikelse (som ändå alltid kommer då och då hur jävla säker du än är).

 

Bortsett från att du måste vara KLART bättre än motståndet ska du också spöa raken, glöm inte det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...