Gå till innehåll

Hur räkna implied odds?


eroz

Recommended Posts

Tar man hänsyn till den bet/raise man lägger in i potten då man sätter draget eller räknar man bara med att den "nuvarande" potten plus den/de bets man kan klämma ur motståndaren på när draget väl går in?

 

Rimligtvis borde det vara det andra eller har jag fel nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, det är jag helt med på. Men när man väl räknar de implicita oddsen, räknar man med sitt eget bet på senare rundor eller räknar man bara de pengar man får in i potten senare från andra spelare? (eftersom man vinner de gånger man sätter draget).

 

Kanske utryckte mig lite halvklumpigt, hoppas det blev mer förståligt nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardberäkningen vid implicita odds är att du drar till en oslagbar hand och därför inte behöver räkna med efterföljande bet du lägger in. I verkligheten så är det nästan aldrig så vilket innebär att du måste kompensera för att du blir utdragen, inte drar till bästa handen, inte får någon action när du träffar, mm. Säg att du drar till nötfärgen på turn och räknar med att du kommer bli utdragen en hyffsad del av tiden när du får in en massa pengar då, då kan det vara lämpligt att räkna med 10-20% av de bet man själv måste göra när man får action och träffat sitt drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, det är jag helt med på. Men när man väl räknar de implicita oddsen, räknar man med sitt eget bet på senare rundor eller räknar man bara de pengar man får in i potten senare från andra spelare? (eftersom man vinner de gånger man sätter draget).

 

Du räknar in dina egna senare bet på "din sida" i ekvationen, och motståndarens senare bet på pottens sida.

 

Säg att potten ger dig oddsen 5:1 på din syn på turnen. Men av nån anledning vet du att ni båda kommer satsa ett bet till på rivern, oavsett korten. Då kan du räkna ut de implicita oddsen till (5+1) : (1+1) = 6:2 = 3:1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
En allmän fråga:

Hur stor stack kräver ni att Fi har relativt potten eller bettet för att det ska vara värt att dra till på implicerade odds?

 

Läste någonstans att för att det ska vara värt att dra på implicita så måste Fi.s stack minst överstiga 20 ggr din aktuella bet i potten.

Beror på hur många outs du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur många outs du har.

 

Vad spelar det för roll hur många outs man har, dom implicita odds är ju för dom gånger man träffar. Menar du inte vanliga pottodds nu? Annars förklara gärna hur du menar...

För att besvara Supertequilas fråga är det klart att det spelar roll. De implicita pottoddsen är naturligtvis desamma, men för att avgöra om det är värt att gå vidare måste du ju ta hänsyn till dina förbättringsodds. Ett nötfärgdrag är ju bättre än en tvåoutare i de här sammanhangen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att besvara Supertequilas fråga är det klart att det spelar roll. De implicita pottoddsen är naturligtvis desamma, men för att avgöra om det är värt att gå vidare måste du ju ta hänsyn till dina förbättringsodds. Ett nötfärgdrag är ju bättre än en tvåoutare i de här sammanhangen.

 

Jag förstår nu hur du menar, tolkade det första svaret annorlunda...

 

Bra då fick jag tänka idag igen... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...