Kissemisse Postad 19 Januari , 2006 Rapport Postad 19 Januari , 2006 Vad kör ni med för brandvägg? Jag har kört med NIS flera år, men nu när jag köpte ny dator kan jag inte installera det ordentligt. När jag skall starta om datorn när den installerat det första så tar 5 min för varje klick jag gör. När jag avinstallerar komponenterna så funkar allt normalt igen. Jag tror mig ha gjort som supporten sade, men det fungerar ändå inte. Finns det några andra alternativ? Hjälper Windowsbrandväggen och dess antivirusprogram något? Vad händer om man får kontot rensat pga hacking om man har en riktig brandvägg? Om man bara har Windowsbrandvägg? Kan man få igen sina pengar? * RP, tidigare "Brandvägg" - QoS * Citera
Loveless Postad 19 Januari , 2006 Rapport Postad 19 Januari , 2006 Har svårt att se att brandvägg skulle spela någon roll om ditt konto har blivit rensat. Däremot så minskar brandväggen risken att så sker. Kör med sygate själv, tyvärr har de tagit bort sin gratisvariant. Citera
Frittelus Postad 20 Januari , 2006 Rapport Postad 20 Januari , 2006 Det mest vanligaste alternativet att du skulle få kontot tömt pga av dålig, eller fel konfigurerad brandväg/antivirus program, är i form av ett riktigt lömskt spyware med en inbyggd keylogger eller en ren trojan med keylogger. Vilket inte är så där fruktansvärt vanligt. Annars så kan ju alltid nån sitta pch sniffa din nätverksport, å ifall dom som gör det då har lyckats att dekrypta det krypterade nätverksprotokollet som används samt det krypterade packetet som information från din pc till servern sänds i så kan dom ju alltid tömma ditt konto. Men då kan man ju fråga sig varför dom skulle vilja tömma just ditt konto? Jag menar det är ju inte så att dom sitter och kollar just DIN pc, utan dom kollar några tusen klienter itaget. Och även om dom nu skulle vilja tömma just ditt konto ... Har du då så fruktansvärt mycket pengar på ditt konto att det skulle vara värt tiden och inte minst RISKEN att tömma dit konto? Om problemmet är mjukvaru baserat så funkar en helt ren ominstallering av allting, annrs är det fel på hårdvaran. // Fritte Citera
bzkt Postad 21 Januari , 2006 Rapport Postad 21 Januari , 2006 Risken att någon riktar en attack speciellt mot dig för att ta reda på ditt pokerkontos uppgifter skulle jag säga minimal om inte (nästan) obefintlig. Möjligtvis om det skulle vara någon som känner till dig och att du har X antal $ på ditt pokerkonto. Du ska nog vara mera orolig för andra former av attacker. Som att din dator används för massutskick av spammail, DDoS-attacker, m.m. Därför bör du ha en bra fungerande brandvägg samt antivirusskydd. Angående Windowsbrandväggen så har den inte något antivirusskydd i sig utan det är bara en ren brandvägg. Personligen så fungerar inte ekvationen Microsoft = säkerhet för mig och därför använder jag inte deras brandvägg. Kanske bara jag som är lite för kinkig, men sån är jag. Det finns flera gratisalternativ där ute vad gäller brandväggar. Jag tror att ZoneAlarm har en gratisvariant, är inte så förtjust i ZoneAlarm heller men det kan ju vara ett alternativ. Förövrigt, skulle någon rensa ditt konto så finns det i stort sett ingen möjlighet för dig att bevisa hur de fick tag på uppgifterna. Möjligtvis om din brandvägg lyckas logga det, men det är tveksamt. Och du skulle nog aldrig kunna få dina pengar tillbaka sålänge du inte hittar dem som gjort det och de tvingas betala tillbaka. Frittelius, vad babblar du om? Nätverksprotokollet som används är TCP/IP vilket har 0 säkerhet, ingen kryptering. Det är bara datan som är krypterad, och jag hoppas verkligen att den är ordentligt krypterad. Citera
Recommended Posts