Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Game # 222756630 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Gnarp"

Game ended 2006-01-19 11:35:28 GMT+01:00

Players:

muffdoktor (EUR 22,65 in seat 1)

jensenklan (EUR 10,00 in seat 2)

kalakalle (EUR 92,52 in seat 3)

jazzIScool (EUR 23,90 in seat 4)

marcopl (EUR 12,25 in seat 5)

Magoo (EUR 59,65 in seat 6)

Dealer: marcopl

Small Blind: Magoo (0,25)

Big Blind: muffdoktor (0,50)

Magoo was dealt: As - 5s

jensenklan Call (0,50)

kalakalle Call (0,50)

jazzIScool Fold

marcopl Raise (1,00)

Magoo Call (0,75)

muffdoktor Call (0,50)

jensenklan Call (0,50)

kalakalle Call (0,50)

Flop 7s - 6s - 4c

Magoo Check

muffdoktor Check

jensenklan Bet (3,00)

kalakalle Raise (7,50)

marcopl Fold

Magoo All-In (58,65)

muffdoktor Fold

jensenklan All-In (6,00)

kalakalle Call (51,15)

Turn 7s - 6s - 4c - 3h

River 7s - 6s - 4c - 3h - 9c

Magoo shows: As - 5s (a straight, seven high)

kalakalle didn't show: 6h - 6d (three of a kind, sixes)

Magoo wins: EUR 97,90 side pot (with a straight, seven high)

jensenklan shows: 7c - Tc (a pair of sevens)

Magoo wins: EUR 30,40 main pot (with a straight, seven high)

Rake: EUR 3,00

----------------------------------------------------------------------------------

Board: 7s 6s 4c

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 39.0181 % 38.43% 00.59% { As5s }

Hand 2: 53.7468 % 53.16% 00.59% { 6d6h }

Hand 3: 07.2351 % 06.64% 00.59% { Tc7c }

-----------------------------------------------------------------------------------

Är detta rätt spelat? Kalakalle hade under den timme jag suttit vid bordet spelat relativt aggresivt med många omslag i position.

* RP, la till "NLT" och gör resultat osynligt - QoS *

Postad

I och med att du har sämsta möjliga position tycker jag du ska folda preflop även om det bara är en miniraise. Du har dessutom kass position på raisaren, dvs han betar genom dig in i resten av fältet så har du ett drag kan du inte veta vilka odds du får.

På floppen är ju din hand kanonstark. Den enda handen som slår dig är ett set och då har du 40% chans att vinna vid river. Detta förutsätter att du får se alla korten så en all-in är absolut inte fel, tycke rinte du ska syna ur position sörskilt som bordet kommer se otroligt farligt ut om du träffar och du får svårt att få betalt. Tryck och hoppas att de foldar, även om du får syn ligger du bra till och din image kommer att förbättras avsevärt.

Postad

Det är ju ett överbet av bibliska proportioner du gör, men det är svårt att se något bättre alternativ i din sits. Fold är ju helt oacceptabelt med din hand och syn är inte mycket bättre i mina ögon. Eftersom du vill se bägge korten så är det lika bra att dega in istället för att potta.

Postad
I och med att du har sämsta möjliga position tycker jag du ska folda preflop även om det bara är en miniraise. Du har dessutom kass position på raisaren, dvs han betar genom dig in i resten av fältet så har du ett drag kan du inte veta vilka odds du får.

Menar du verkligen detta? Om man är tillräckligt bra postflopp för att släppa handen om man inte träffar jättebra (som nu), ser jag ingen anledning att lägga handen mot en miniraise när du är i stort sett säker på att få se en flop med fyra motspelare.

Bra spelat, hade nog gjort som du.

Postad

Ja, fold preflop hade väl vart rätt! men nu fick du en fin pot,

men din openended str8 gillas inte, str8 med 1 kort på hand är farligt

men du har mkt outs så aaa varför inte trycka tillbaka där.

bra

Postad

1. Finns inget som säger att du får en multiway pott för 1.5bb, det finns 3 spelare kvar som kan göra en re-raise.

2. Axs är en jättefin hand om dessa kriterier uppfylls:

- Sen position

- Oraisad

- Multiway pott

I det här fallet är 2 av dessa 3 redan uteslutna och #3 vet vi inte.

Jag tror INTE att en genomsnittlig spelare gör förtjänst genom att spela Axs i dålig position, faktum är att Axs är en klassisk fiskhand eftersom nybörjare har så svårt att släppa den.

Förutsätter du att spelare X är mycket bättre än alla andra postflop så blir ju en hel del händer spelbara preflop men det konsitiga är att mer än hälften av alla pokerspelare tycker att de är mycket bättre än hälften av alla pokerspelare...

Rent matematiskt kan man ju försöka definiera vad man menar med att "träffa jättebra" med Axs. En färdig färg händer typ 1-2% av gångerna, resten är det TPNK, färgdrag, mellan par, top and bottom osv... med alla de händerna vill du ha position för att kunna spela dem med förtjänst, särskilt i en multiway pott.

Postad

Stoneburg brukar förespråka en något för tight spelstil för mig, men i detta fallet så kan jag inte annat än att hålla med honom. Dels suger det ordentligt att alltid agera först med ett drag och sen så är det bara en spelare som har en stack värd namnet vid bordet. Ytterligare omslag känns dock endast som en fara från UTG då det vore besynnerligt att limpa in efter och sen slå om. Hade de haft fulla inköp och ett passivt bord hade det kanske varit något att börja fundera på, men inte nu.

Postad
1. Finns inget som säger att du får en multiway pott för 1.5bb, det finns 3 spelare kvar som kan göra en re-raise.

Nej, visserligen, men det är ju ganska sannolikt, det är ju inte särskilt ofta någon limpreraisar. Du får ju väldigt bra pottodds de gångerna det blir multi-way.

2. Axs är en jättefin hand om dessa kriterier uppfylls:

- Sen position

- Oraisad

- Multiway pott

I det här fallet är 2 av dessa 3 redan uteslutna och #3 vet vi inte.

Om stackarna är djupare än i det här fallet (något jag inte kollade riktigt, med dessa stackdjup är det säkerligen fel att syna, my bad), skulle jag nog vilja säga att en miniraise varken gör från eller till. Kanske till och med tvärtom, om vi träffar bra är det större chans att vi vinner en större pott.

Jag tror INTE att en genomsnittlig spelare gör förtjänst genom att spela Axs i dålig position, faktum är att Axs är en klassisk fiskhand eftersom nybörjare har så svårt att släppa den.

Förutsätter du att spelare X är mycket bättre än alla andra postflop så blir ju en hel del händer spelbara preflop men det konsitiga är att mer än hälften av alla pokerspelare tycker att de är mycket bättre än hälften av alla pokerspelare...

Mycket sant, det gäller ju att inte tro att man har bästa handen om man träffar enbart esset.

Rent matematiskt kan man ju försöka definiera vad man menar med att "träffa jättebra" med Axs. En färdig färg händer typ 1-2% av gångerna, resten är det TPNK, färgdrag, mellan par, top and bottom osv... med alla de händerna vill du ha position för att kunna spela dem med förtjänst, särskilt i en multiway pott.

Med "jättebra" menar jag väl ungefär färg, stege, tvåpar, låga trissen och drag liknande detta. Om man "bara" träffar nötfärgdraget, får väl oddsen avgöra hur man går vidare i handen.

Äh, jag vet inte, jag är nog egentligen för lös för mitt eget bästa, men i det här fallet (med djupare stackar) hade jag aldrig släppt den preflop.

Det hela känns också aningen marginellt (om man vet hur man spelar postflop). Hade du släppt handen på BB också? Ok, pottoddsen är större här och du har aningen bättre position, men det är ingen milsvid skillnad.

Postad

Well played Sir!

Förutsatt att du gör samma move med toppset/stege på det bordet så gillar jag det. Om du får syn har du gaziljoner med outs oavsett vad Fi har för hand, det låter dig i framtiden spela dina stålhänder likadant.

Tycker du spelar helt korrekt!

Postad

Ang preflopspelet så är ju visst stackarna tillräckligt djupa. Huvudmotståndaren har ju över fullt inköp också!

A5s för 75 cent till är klart +EV att spela, i alla fall om du räknar in gångerna du träffar hårt och stackar någon, gångerna du köper potten på senare gator, gångerna du träffar hårt etc etc etc etc.

På TOK för tajt fold att passa den preflop givet pottoddsen och att det var en fjuttig minraise!

Postad
Han frågar väl aldrig hur han skulle spelat före floppen utan PÅ floppen aight?

Jag kan se två frågor, en i titeln och en i slutet av posten. Ingen säger något om att det gäller bara på floppen.

Sen är väl det ändå intressant att diskutera, eller?

Postad
Föressten funderade jag på att ni säger att det inte skulle bli multiwaypot? Skulle de som limpat i första positioner folda en bet på 0.5 till?

Nej, men risken finns att någon ska trixa och limp-reraisar ordentligt.

Postad
Föressten funderade jag på att ni säger att det inte skulle bli multiwaypot? Skulle de som limpat i första positioner folda en bet på 0.5 till?

Ja, och då har man torskat mindre 2% av stacken när man passar. Ingen big deal liksom. Man kan ju inte vara rädd för limp-reraise varje gång man har en marginell hand, samma argument kan ju användas till att lägga PP JJ och under preflop för en miniraise ("om någon limp-reraisar har han mig krossad, jag kommer inte få odds för att syna ett omslag, pass").

Postad
Ang preflopspelet så är ju visst stackarna tillräckligt djupa. Huvudmotståndaren har ju över fullt inköp också!

A5s för 75 cent till är klart +EV att spela, i alla fall om du räknar in gångerna du träffar hårt och stackar någon, gångerna du köper potten på senare gator, gångerna du träffar hårt etc etc etc etc.

På TOK för tajt fold att passa den preflop givet pottoddsen och att det var en fjuttig minraise!

håller med här. Tycker också man kan diskutera hur man spelar sina träffar dvs flushdraw osv som också är väldigt viktigt i det här sammanhanget.
Postad

Ja, och då har man torskat mindre 2% av stacken när man passar. Ingen big deal liksom. Man kan ju inte vara rädd för limp-reraise varje gång man har en marginell hand, samma argument kan ju användas till att lägga PP JJ och under preflop för en miniraise ("om någon limp-reraisar har han mig krossad, jag kommer inte få odds för att syna ett omslag, pass").

Näpp, jag är helt med på din linje, som tidigare poster visar. Jag bara förklarade varför det finns risk att det inte blir en multiway-pott. 8-)

Postad

Skulle vara intressant att see "Preflop Hand Selection by Parre". Skulle väl få Gus Hansen att se ut som Dan Harrington. ;)

Skillnaden mellan SB och BB:

1. Kostar 50% istället för 75%

2. En person mindre som kan raisa

3. Bättre potodds om SB synat

Inga "milsvida" skillnader men tillräckligt många små skillnader för att gå från "marginell... fold" till "marginell... syn".

Jag kan ärligt tala inte hitta någon statistik på hur Axs funkar mot en raise ur position för jag har visst aldrig satt mig i den situationer, iaf inte på de 50k händer jag kollade.

• 3 weeks later...
Postad

Jag tycker du ska slänga preflop ur SB. Träffar du bara ässet där är handen i princip värdelös. Tror inte "bra spel postflop" kompenserar för den kassa handen och positionen.

På floppen skulle jag betta ut halvpott och sen ställa in på ev raise. På så sätt får du mer EV i fold-equity samt undviker det massiva överbettet.