Gå till innehåll

Nybörjare: Sluta slowplaya! Det är ert största misstag.


parre

Recommended Posts

Inget varken nytt eller revolutionerande i denna artikel. Däremot kan det nog hjälpa en hel del folk som spelar på lägre nivåer, i alla fall att dömma av handanalysdelen.

 

Moderatorer - Jag vet inte var jag ska lägga denna, antar att det är under Artiklar och inte under Texas Hold'em?

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Ofta läser jag Handanalysdelen av detta forum och involverar mig själv i diverse diskussioner, detta för att jag oftast tror mig ha något att tillföra nämnda diskussioner liksom att jag oftast tror mig behärska poker hyfsat bra, i alla fall på ett teoretiskt plan. Ofta ser man, särskilt på låga nivåer, både i Handanalysdelen och vid borden, mindre erfarna spelare som ofta/alltid slöspelar monsterträffar. Detta kommer aldrig att funka på högre nivåer (även om man där ibland måste mixa upp sitt spel för att inte bli för lättläst), men på lägre nivåer vill jag påstå att om du aldrig mer kommer slöspela en hand så kommer du att vinna mer än om du slöspelar.

 

Jag vågar påstå att för den spelare som behärskar i alla fall grundkoncepten (dvs värdet på olika starthänder, grundläggande kunskaper om positionens betydelse, grundläggande kunskaper om pottodds/implicita odds) så är det största misstaget dessa spelare gör just slowplay.

 

I big bet (dvs PL/NL-poker) vill du ofta vinna motståndarens hela stack i en och samma hand när du har en stor procentuell fördel. Visst, under tiden vill du gärna delta och vinna även mindre/mellanstora potter, absolut. Men när du floppar nötterna så bör din enda tanke vara: Hur får jag in maximalt stor andel av motståndarens marker i potten?

 

Vad gör då de flesta mindre rutinerade spelare? De slöspelar. De checkar och synar istället för att beta och höja, livrädda för att motståndarna ska lägga sig. Istället för att försöka bygga potten maximalt så mesbetas det, det synas, det minihöjs. Om ni håller med om att ni helst vill ta moståndarens hela markerstapel när ni har en jättestark hand – hur tror ni att ni får in störst andel av stapeln? Genom att checka till rivern och sedan gå all-in? Genom att bara syna? Genom att minihöja?

 

Nej.

 

Det är just genom att beta och höja som ni ger er själva chansen att ta motståndarens hela markerstapel. Särskilt på låga nivåer – där är trixande sällan nödvändigt. Vänta på en bra hand och bomba hårt när du har något. Är du rädd att någon kommer märka det så kan du ibland också höja med dina bra drag, som t.ex. nötfärgdraget, men enligt min erfarenhet så är det inte ett måste.

 

Jag har märkt av handanalyserna att många spelare, speciellt mindre rutinerade, har en tendens att spela rätt marginella händer såsom toppar-topkicker hårt. Då minsann ska det betas pott, det ska re-raisas. Allt för att skydda handen. Men, när samma spelare träffar stege eller floppar triss, då ska det bara synas, checkas och minihöjas. Var är logiken i det hela?

 

Låt oss ta ett exempel: mörkarna är på 0.5-1 (för att göra det lättare att räkna) och båda ni har 100. Du limpar med 76 och floppen kommer 345. En spelare i tidig position betar ut pott och får två syner.

 

Vad gör du?

 

Oroväckande många spelare väljer i detta läge att bara syna. Nästa gång – prova att höja redan på floppen! Om alla satt och bluffade och bluffsynade med händer som JT eller K9 kommer du ändå nästan aldrig att få betalt. Tänk dig den gången någon sitter med t.ex. 54 istället – han kommer antingen att syna eller återhöja dig redan på floppen. Tänk om någon har 54 och någon annan t.ex. ett färgdrag eller 65 för par och stegdrag. De kommer definitivt gå med. Ingen kommer att lägga en hand som 99 på den floppen heller. Du kommer att få syn. Vad händer?

 

Ta vårat exempel. Vi antar att det låg fem i potten innan floppen.

 

Om du bara synar:

Till turn blir potten 25. Ni har 94 kvar att beta.

 

Om du höjer lite under pott, säg till 20 totalt, och bara får en syn:

Till turn blir potten 55. Ni har 79 kvar att beta.

 

Om du får två syner:

Till turn blir potten 70. Ni har 79 kvar att beta.

 

Förstår ni var jag vill komma? Chansen att få in hela motståndarens markerstapel ökar drastiskt i takt med att ni bygger potten redan på floppen. Ju mer det ligger i potten, desto mer av motståndarens pengar kan du få in på turn. Om det ligger 25 i potten och någon satsar 15 så kan han fortfarande utan problem lägga sig när du återhöjer. Satsar han däremot 40, eftersom potten är på 55, så får han svårt att lägga händer som du fullkomligt krossar mot en all-in! Vips så har du fått in hela motståndarens markerstapel som jättefavorit!

 

Med monsterhänder är det oftast bäst att bygga upp pottens storlek redan på floppen, eftersom det kommer öka pottstorleken (och således också betstorleken) till turn, vilket således ökar chansen att du får dubbla upp mot din motståndare.

 

Visst – ibland känns det surt när någon betar, du höjer och alla lägger sig när du har nötterna. Men vad vill du hellre? Vinna motståndarens hela markerstapel med en jättebra hand eller bara en liten del av den?

 

Så, till alla er som slöspelar händer efter floppen – gör inte det! Prova att spela dessa aggressivt i en vecka, ni kommer få se att ni vinner mer! Ni kanske inte vinner medelstora potter lika ofta, men när ni vinner så vinner ni jättepotter, vilket trots allt är målet – att ta alla motståndarens marker. Det är trots allt därför ni spelar NL, eller hur?

 

:club::diamond::heart::spade:

Eftersom forumet vuxit sig så pass stort, och eftersom jag trots allt skriver enligt mig själv vettiga råd, så ville jag bara påminna om att jag innehar alla rättigheter till denna artikel, för trots allt så är ju inte immaterialrätten (heter det så?) avskaffad.

 

Om någon mot förmodan vill publicera denna, eller något annat av mina alster på detta forum, någonstans, så antar jag att ni kontaktar mig via PM här (eller IRL) innan publiceringen så vi kan enas om villkoren.

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...