Gå till innehåll

PLO8 - Slaskhand, överspelad postflop? Hur spela?


parre

Recommended Posts

5/5 DC på Sviten, femkorts PLO8.

 

Min motståndare i denna hand är Viet, för er som känner till honom och hans spel. Jag har spelat rätt lite mot honom, misstänker att han ser mig som smått fiskig och överaggro, tror heller aldrig att jag lirat nykter mot honom. Om min read av honom stämmer så ser han mig som en okej/bra spelare teoretiskt som dock har svårt att omsätta ev. pokerkunskaper i praktiken. Däremot tror jag att vi aldrig mötts när jag är nykter. En sak är säker - Viet vet att jag är jättefisk på schack!

 

Våra stackar:

Viet ca 3000, jag täcker.

 

Jag lyckas hänga med preflop med 88762 - urk? Det är väl just sådana här kort man måste undvika, just mellankorten som gör att man ofta som bäst får split även om man träffar sin hand.

 

Hur som helst:

Flop: 983r. Pott:100

 

Check till mig, jag pottar (100), Viet säger "det här är en slaskig syn" vilket i mitt tycke inte betyder spec. mycket och synar.

 

1) Är mitt pottbet på floppen korrekt? Mittenset, kasst lågdrag och lågstegdraget känns som en autopot?

 

Turn:

983 Q

 

Viet pottar (300) rätt in i mig.

 

2) Vad nu? Fold, re-raise, call? Trots att höga stegen kommer väljer jag nu att syna. Helt fel spelat?

 

River:

983 Q 5

 

Sätter min låga stege och kassa låg. Viet checkar.

Steker och funderar på om jag ska värdebeta eller checka bakom.

 

Jag pottar (900).

 

Viet börjar steka... spännande!

 

Hur spelar jag denna hand postflop? Jag var faktiskt rätt lost på alla gator i denna hand, jag är icke bra på PLO8. Hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PARRRRE!

 

Vad gör du i en höjd pott med den där skithanden?! :?

 

Jag tror att min hand fick ett ryck och kastade ut två blåa, alternativt två blåa och en vit eller tre blåa, plastmarker och att min mun sa "pott" innan floppen. Det är i alla fall så jag minns det, jag råkade slaska in en pottraise preflop istället för att mucka handen. Det är verkligen en urkass hand - ja.

 

Beten på flop är helt ok, blixtpass på turn när Viet betar rakt in i dig.

 

Som jag skrev i förra handen, i fortsättningen blir det nog sitout/rökpaus när det vankas PLO8 :)

 

Jag antar att just mellankort som 87762 är de ABSOLUT sämsta man kan spela i PLO8 eftersom du sällan scoopar, men ofta fastnar med näst bäst hand i båda riktningarna? Jag menar, en hand som KQJTx måste jag väl spela eftersom den har bra värde ifall ingen låg kommer, eller om två nötlågar slåss och jag scoopar högen? Samma med KKQQx? Och höga nöthänder i allmänhet? Men jag antar att det är just för att mittenkorten ger låg och man har shit for low och oftast shit for high med en sådan hand, alltså är man oftast jätteilla ute oavsett flopp? Undantaget den extrema 77K-floppen mot någon med KK och bara highcards då.

 

Men allvarligt, är passen verkligen så lätt på turn?

 

Jag har ju trots allt set+stegdrag+lågdrag, det är ju trots allt omöjligt (om jag räknat rätt) att alla mina outs är blockade. Antingen lever mitt lågdrag (mot t.ex. stege+set) eller mitt stegdrag (mot t.ex. set) eller mitt set (mot t.ex. stege) eller en kombination av dessa. Är det inte för vekt att lägga?

 

Jag har som sagt ingen aning.

 

Vad tycker du om mitt bet på rivern då? Måste jag beta är Viet checkar eller är det en klar check bakom? Jag är som sagt jättelost på PLO8... och jag tänker antagligen för resultatorienterat i denna hand. Motivera bara varför en turnpassa är solklar så köper jag det - tyvärr är jag inte bra nog för att hitta den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag beta är Viet checkar eller är det en klar check bakom?

Du måste nog, det är sällan du är slagen i båda riktingarna men ofta du är slagen i en. Att han skulle checka en utav nöthänderna känns avlägset.

 

Turnsynen tycker jag är OK beroende på read, damen är ju bluffinducerande + möjligheten att dra ut i minst en riktning. Jobbigt däremot att du bara har en (1) nötout däremot, du kan träffa bra på river och ändå tvingas kasta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är oxå tomte på PLO8 (som på alla andra spel :)) men tycker det e en given syn på turn å given bet på rivern. Vad ska han ha liksom? Jo du kan bli scoopad men med set, steg- å lågdrag känns det rätt avlägset i ett slaskigt DC. När han checkar rivern finns det ju inte att du blir scoopad. Förmodligen blir det delning om han synar, men chansen att han lägger en bättre låg måste ju finnas där oxå.

 

Men vad vet jag egentligen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...