Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har nyss börjat spela lite no limit seriöst efter att ha varit inne i fixed limit i ett år eller så. Känns inte som att jag har riktigt klämm på spelet. Många vanligt förekommande situationer jag inte riktigt vet hur jag ska spela i. Mycket tacksam för svar.

Game # 219651502 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Norrsundet"

Game ended 2006-01-15 23:51:39 GMT+01:00

Players:

Texas-Tex (EUR 15,28 in seat 1)

hero (EUR 47,03 in seat 2)

Guiterrez (EUR 22,63 in seat 3)

Dreamvamp (EUR 44,93 in seat 4)

judaze (EUR 12,88 in seat 5)

Dealer: Texas-Tex

Small Blind: hero (0,10)

Big Blind: Guiterrez (0,20)

Dreamvamp Call (0,20)

judaze Call (0,20)

Texas-Tex Fold

hero Call (0,10)

Guiterrez Check

Inget konstigt än va? Har small blind och 2 spelare har limpat in, här synar jag med allt faktiskt, man har chans att ta hela deras andra stackar om man får in något bra. Rätt eller fel? (Q3s är ju självklar, men vad tycker ni om ex. 24o?)

Flop Kh - 5c - 4c

hero Bet (1,00)

Guiterrez Fold

Dreamvamp Fold

judaze Raise (2,00)

hero Raise (14,00)

judaze All-In (10,68)

hero Payback (2,32)

Fick flushdraget, tredje nöten. Tänker att jag betar pott och om dom andra inte träffat kung eller bättre så får jag potten. Om de har träffat så höjer dom mig och då sätter jag dem all in som en semi-bluff. Känns som att det bra spel, men det ända är att i exempelvis här ovan så höjer jag med 12€ på en 4€ pott. Alltså får jag 1-3 på betet. Det måste ju funka jäkligt ofta för att det ska gå jämt ut (75% av gångerna va?). Men sen har jag ju chans att dra ut också. Är detta ett bra spel eller helkorkat? Hur skulle ni spelat?

Turn Kh - 5c - 4c - Ac

River Kh - 5c - 4c - Ac - 6s

hero shows: Qc - 3c (a flush, ace high)

judaze shows: Ts - Ks (a pair of kings)

rewind wins: EUR 24,86 (with a flush, ace high)

Rake: EUR 1,30

Hade tur och tog hem denna, men har ingen aning om ifall jag spelade bra.

Postad
Du får in pengarna som hund, oftast är väl det inte rätt...

*Host host* Det är han som är aggro dock, vilket oftast är viktigare. Sen att hoppas att fi ska släppa en K är väl att hoppas på mycket på micro?

Bra "tänk"

Postad

Jätte fiskspel.

Du säger att går med allt från small blind det kanske inte känns dyrt att posta ett halvt blind extra men det blir kostsamt och skulle du träffa top par kan det bli svårt att läsa hur du ligger till.

Träffen på flop är väl helt ok och bettet likaså.

Nu till det verkliga fiskspelet.

Du bettar ut pot och planerar redan i förväg att du skall gå all in om du blir raisad.

Hans miniraise kan betyda vad som helst på denna nivå men att semibluffa med Q high färgdrag känns väldigt dåligt på denna nivå.

Postad

Tycker frågeställningen här va ganska dum. Du vill alltså veta om du är en fisk och postar en hand, humm? Kanske skulle behöva en databas på 50 000 händer/ nivå för att utröna de. Så därför känns de som att de är ganska svårt att svara på de.

Men jag får dock uppfattningen om att du inte har en susning om vad som menas med en fisk... och det verkar inte Tiggr heller ha.

Jätte fiskspel.

Du säger att går med allt från small blind det kanske inte känns dyrt att posta ett halvt blind extra men det blir kostsamt och skulle du träffa top par kan det bli svårt att läsa hur du ligger till.

Träffen på flop är väl helt ok och bettet likaså.

Nu till det verkliga fiskspelet.

Du bettar ut pot och planerar redan i förväg att du skall gå all in om du blir raisad.

Hans miniraise kan betyda vad som helst på denna nivå men att semibluffa med Q high färgdrag känns väldigt dåligt på denna nivå.

Vad i det han gör får dig att direkt tänka fisk?!

Men för att gå tillbaka till def. av fisk så är det helt enkelt din spelstil, pre- och postflop. Du spelar alltså väldigt många händer, du spelar dom också väldigt passivt både pre- och postflop, du har heller ingen aning om när du ska lägga dig och går till förmånga SD med dåliga händer som du borde kastat preflop. Där har du en fisk.

Detta spel känns för mig lite mer som, Loose passive/aggressiv eller nått, men verkligen inte passivt. Sen kan man klart fråga sig hur raffinerande spel de va att trycka in med Q3 på den floppen... Men fiskigt, Nej snarare dum aggressivt. Att betta ut är väl inget fel, men varför gå över igen, du kommer bara få syn när du är dog och fold equityn är nog inte jätte hög på den här nivån. Sen drar du faktiskt inte ens till nöten och frirullar heller inte nått kombinerat drag som skulle väga upp mot detta.

Postad

Skillnaden ligger väl i att fisken spelar på chans och synar med drag. Den aggressive spelaren kan gå all-in som underdog, då han vet att det finns en chans att den andre spelaren lägger sig. Om du kallar det fiskigt, så får du kalla Doyle Brunson mfl för fisk.

Sedan behöver du en read för att göra detta på ett sådant här bord. Om du gör det mot en slumpmässig motståndaren så är chansen för fold från motståndaren troligen för låg för att det ska vara EV+.

Postad
Tycker frågeställningen här va ganska dum. Du vill alltså veta om du är en fisk och postar en hand, humm? Kanske skulle behöva en databas på 50 000 händer/ nivå för att utröna de. Så därför känns de som att de är ganska svårt att svara på de.

Håller inte alls med om det, ofta kan det räcka med en hand för att avgöra om någon är usel. Hur gör du själv när du för anteckningar på dina motståndare? Om du behöver se 50 000 händer på varje spelare för att bilda dig någon uppfattning måste du ha rätt jobbigt. Själv får ger jag en motståndare en fiskstämpel så fort jag ser att denne limpsynar 10% av stacken med K4o UTG.

För att återgå till handen: Höjning all in på flop gillar jag inte, jag tror att fold equityn är för låg, fi är ju trots allt shortstackad och sådana motståndare brukar inte släppa händer som de involverar sig i. Jag hade bara synat höjningen, chansen är rätt stor att man kan få se river billigt om man missar draget på turn (fi minraisar nu så chansen är stor att han vekbettar turn också). Om fi ändå bettar hårt på turn är det bara att kasta och gå vidare till nästa hand, det finns ingen anledning att överspela ett Q-högt färgdrag ur position.

Postad
MAn ska aldrig syna en all-in med flushdrag. DU måste va den som semibluffar, på så sätt lägger de sig ibland o du kommer i längden minst gå + - noll.

:roll:

Om du har odds för det är det helt ok att syna en all-in med flushdrag.

Om det är +EV med semibluff beror ju helt på situationen. Det är ju inte alltid rätt, och skulle inte tro att det är det i detta fall.

Postad
Om du kallar det fiskigt, så får du kalla Doyle Brunson mfl för fisk.

Tvivlar på att Doyle Brunsson skulle gå allin i läget ovan. Fyra lösa/passiva spelare ser floppen på microlimit. Eftersom folk spelar AXo och Kxo, från alla positioner på microlimit, så har någon garanterat träffat minst kungen.

Eftersom folk spelar så passivt på microlimit och inte tänker på de implicita oddsen, så lönar det sig oftast att bara check syna med färg drag. Detta tycker många är passivt fiskspel, men har funkat bra för mig.

På högre nivåer och mot tighta spelare, då tycker jag Heros spel passar.

På högre nivåer måste man bluffa för att man inte ska bli lättläst. På microlimit kan man skippa alla bluffar och bara spela korten, de fortsätter syna och höjer sällan.

Inget konstigt än va? Har small blind och 2 spelare har limpat in, här synar jag med allt faktiskt, man har chans att ta hela deras andra stackar om man får in något bra. Rätt eller fel? (Q3s är ju självklar, men vad tycker ni om ex. 24o?)

Håller med om att Q3s är självklar syn. Rent pottodds mässigt är 42o också en syn, men pga dålig position skulle jag passa 42o. Är man bra på att spela marginella händer tycker jag man kan syna med alla händer från sb.

Postad

Myssion har helt rätt, jag undrade alltså om det var dåligt (fiskigt) spel i denna handen. Om jag sen är fisk allmänt också vet jag inte. Ska lägga upp några mer händer för att se om jag speöar kasst där med.

Jag spelar aggresivt rent naturligt. Men jag spelade alltså denna handen lite för aggresivt. Men att lägga sig när han höjer 1€ på en 3€ pott gör man väll ändå inte här, men man gör nog bäst i att syna här bara?

Tack för alla svaren!

Postad

Med ordentlig rulle så ger det fin image, ingen kan sätta dig på färgdrag eller set. Frågan är om dom bryr sig om image där dock :)

Jag gör ganska ofta sådant mot småstackar för o få visa lite slaskimage o få betalt för fulla inköp senare (Iof ofta mer commitad än du va nu också). Dock vill man helst ha något mer än endast färgdrag, typ ett överkort eller liknande.

Ur position suger det o semibluffa allt för mkt, finns ingen anledning o eskalera potten med bara färgdraget mot lösa spelare. Är det tight så är raiset mkt bättre. Iof aldrig fel o raisa heller, ser mkt hellre den raise/allin än passivt syna två pottbet där.

Sen glömde du maskera ditt nick till hero ordentligt :)

"rewind Raise (14,00) "

Postad

Håller inte alls med om det, ofta kan det räcka med en hand för att avgöra om någon är usel. Hur gör du själv när du för anteckningar på dina motståndare? Om du behöver se 50 000 händer på varje spelare för att bilda dig någon uppfattning måste du ha rätt jobbigt. Själv får ger jag en motståndare en fiskstämpel så fort jag ser att denne limpsynar 10% av stacken med K4o UTG.

För att avgöra huruvida han är fisk eller inte, så är svaret: JA, jag behöver rätt mycket händer. Men jag kan givetvis också dra slutsaten att den här killen inte är någon stjärna efter 1 eller 2 händer. Men nu var det fisk, som jag uppfattade frågeställningen, han va ute efter att veta om han va. Och för att fast ställa just exakt den spelstilen så behöver du generellt en rätt stor databas.

Sen kanske inte jag focuserar så otroligt mycket på vilken spelstil han har när jag sätter mina notes, eftersom PT autoratar spelarna ändå, utan mer vad han gör för spel. Dvs dom saker man inte kan få fram stats på. Sen har jag också de väldigt jobbigt när jag spelar, tycker NL tar väldigt mycket på krafterna. Men de va skönt att höra att du inte lider av samma problem.

Postad
Med ordentlig rulle så ger det fin image, ingen kan sätta dig på färgdrag eller set. Frågan är om dom bryr sig om image där dock :)

Jag gör ganska ofta sådant mot småstackar för o få visa lite slaskimage o få betalt för fulla inköp senare (Iof ofta mer commitad än du va nu också). Dock vill man helst ha något mer än endast färgdrag, typ ett överkort eller liknande.

Ur position suger det o semibluffa allt för mkt, finns ingen anledning o eskalera potten med bara färgdraget mot lösa spelare. Är det tight så är raiset mkt bättre. Iof aldrig fel o raisa heller, ser mkt hellre den raise/allin än passivt syna två pottbet där.

Sen glömde du maskera ditt nick till hero ordentligt :)

"rewind Raise (14,00) "

JA okej, tack för svar! Fixat nicket nu så ingen blir förrvirrad :)

Postad
Om du kallar det fiskigt, så får du kalla Doyle Brunson mfl för fisk.

Tvivlar på att Doyle Brunsson skulle gå allin i läget ovan.

Det gör jag med. Det var inte det jag hävdade. Mitt inlägg var ett svar till ovanstående som kommenterade att det var fiskigt att spela all-in med drag. Jag menade att det är stor skillnad på att syna och att beta med drag. Jag håller dock med om att detta troligen inte är den bästa situationen.