Bjorn_ Postad 14 Januari , 2006 Rapport Postad 14 Januari , 2006 Jag kör själv en ren höjningstrategi först in från mellan eller sen position. Däremot har jag ännu så länge spelat en mixad öppningstrategi från tidig position. Börjar dock fundera på att byta till en ren höjningstrategi där också. Vad är egentligen fördelarna med respektive strategi och vilka bordskarakteristika spelar in? /Bjorn Citera
mikj Postad 14 Januari , 2006 Rapport Postad 14 Januari , 2006 Spelar man högre/tighta bord nivå så kör "höj first in". Spelar man låga/lösa bord så kan du syna first in med tex AJo. Handlar helt enkelt om vad som är bäst poker spel givet motståndarna. Citera
lethe Postad 14 Januari , 2006 Rapport Postad 14 Januari , 2006 Mot de flesta motståndare finns det händer som har +EV om du synar först in i tidig position, men som blir -EV om du höjer. Så att av renhetsläreskäl alltid höja eller folda först in får dig att folda bort pengar. Det krävs ett väldigt tufft bord innan det blir nödvändigt att inte öppna med en syn i tidig position alls. (Knappast några bord under 20/40 online som kvalar in i den kategorin. Oroa dig för det ungefär samtidigt som din definition av fisk inte längre är att han spelar för många händer, utan att ha gör en checkraise på turn lite för sällan.) Citera
mikj Postad 14 Januari , 2006 Rapport Postad 14 Januari , 2006 kom på att ATs är nog en hand man limpar med, UTG oavsett. Citera
Hjort Postad 14 Januari , 2006 Rapport Postad 14 Januari , 2006 kom på att ATs är nog en hand man limpar med, UTG oavsett. Då måste du ju ha andra händer att blanda med annars kommer ju alla dominerande ess och typ alla par att konstant isoleringshöja. Det krävs ett väldigt tufft bord innan det blir nödvändigt att inte öppna med en syn i tidig position alls. Är långt ifrån övertygad om att den bästa mixstrategin från tidig position någonsin blir sämre än en ren strategi från tidig position. Men vid tuffare bord så måste man ju verkligen tänka på handbalansering. Citera
Bjorn_ Postad 14 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 14 Januari , 2006 Mot de flesta motståndare finns det händer som har +EV om du synar först in i tidig position, men som blir -EV om du höjer. Så att av renhetsläreskäl alltid höja eller folda först in får dig att folda bort pengar. Det handlar inte om några renlärighetsskäl utan mer att jag med en del av de händer jag openlimpar från tidig position tenderar att hamna i dåliga situationer. T.ex. om jag limpar in med medium pockets, blir höjd av en spelare i sen position och hamnar i en trevägspott med honom plus big blind. Eller tvingas ta topparet med tveksam kicker hela vägen till river ur position. Eller så har jag bara haft en tillfällig svacka på dessa händer på sistonde, variansen kan u lätt spela en spratt. /Bjorn Citera
Bjorn_ Postad 14 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 14 Januari , 2006 Så här är för övrigt hur jag ska spela nu först in från tidig position: AA: 50% raise 50% LRR KK: 75% raise 25% LRR Raise: QQ, JJ, TT, AKo-ATo, AKs-ATs, KQo Limp: 99-66, A9s-A5s, KQs-KTs, QJs-QTs, JTs Min tanke till eventuell förändrig är börja höja 99, 88, KQs, KJs, QJs och slänga resten. Bjorn Citera
TANDEMCYKELN Postad 14 Januari , 2006 Rapport Postad 14 Januari , 2006 kom på att ATs är nog en hand man limpar med, UTG oavsett. Den handen höjer man med. Citera
lethe Postad 15 Januari , 2006 Rapport Postad 15 Januari , 2006 Det krävs ett väldigt tufft bord innan det blir nödvändigt att inte öppna med en syn i tidig position alls. Är långt ifrån övertygad om att den bästa mixstrategin från tidig position någonsin blir sämre än en ren strategi från tidig position. Men vid tuffare bord så måste man ju verkligen tänka på handbalansering. Jag är inte säker på det heller, förutom vid maniacbord då. Men jag ville inte uttala mig säkert om den saken, eftersom det kanske kan hända om bordet rakt genom är löjligt solitt. Men jag har inte spenderat så mycket tid på att analysera strategi vid bord där jag är fisken... De flesta som faktiskt skriver om vad de gör verkar ha en mixad öppningsstrategi även på de superhöga borden. Så här är för övrigt hur jag ska spela nu först in från tidig position: AA: 50% raise 50% LRR KK: 75% raise 25% LRR På £1/2 är det att pissa bort värde att köra med LRR på bra händer, om det inte sitter en total supermaniac vid bordet. Du har ett svårt fall av FPS. Citera
Bjorn_ Postad 16 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 16 Januari , 2006 Bara som exempel så är det preflopförlopp som dessa som får mig att luta åt en ren höjningstrategi först in från tidig position. ----- HOLE CARDS ----- dealt to Hero [6s 6d] jesper p: folds Kroppen: folds Hero: calls £1 sakaali: folds chimes: calls £1 DuRees: folds dm0804: calls £1 karilee73: calls £1 Madman006: raises £1.50 TangoBrav: folds Hero: calls £1 chimes: raises £2 dm0804: folds karilee73: folds Madman006: calls £1 Hero: calls £1 eller ----- HOLE CARDS ----- dealt to Hero [9h 9d] Hero: raises £2 Cliffo: folds Taipan: folds Gromit: folds Malibu: folds Nilleboy: folds btlt: folds WhiskyGuy: folds Chips_: folds Calnil: folds Returned uncalled bets £1 to Hero Hero: doesn't show hand Hero collects £2.50 from Main pot Nu händer ju självklart inte händer som dessa varje gång, men tillräckligt ofta för att det ska kännas obra att försöka spela medium pockets för "set value" från taskig position. /Bjorn Citera
Recommended Posts