Gå till innehåll

Bestulen 1-2 månadsinkomster, läs reglerna!


Lupus123

Om någon skulle stjäla motsvarande 1-2 månaders inkomst av dig?  

176 medlemmar har röstat

  1. 1. Om någon skulle stjäla motsvarande 1-2 månaders inkomst av dig?

    • Jag skulle polisanmäla slyngeln och lita på svenska rättssamhället!
    • Jag skulle själv eller med vänner åka och spöa upp killen riktigt duktigt!
    • Jag hade tagit kontakt med folk som slår folk för pengar och bussat dem på honom.
    • Jag hade tagit kontakt med killens föräldrar och krävt kompensation, med "hot" om polisanmälan.
    • Jag hade tagit kontakt med killens föräldrar och krävt kompensation, samtidigt med att jag gjort en polisanmälan.
    • Jag hade lutat mig tillbaka och räknat med att han får sitt straff i himlen.
    • Jag hade tagit kontakt med killen, krävt pengarna och spöat han om han inte kompenserade mig rimligt.
    • Jag hade tagit kontakt med killen, krävt pengarna och talat med först föräldrar, sen polise, om han inte kompenserat mig i rimlig utsträckning.


Recommended Posts

Hej kära forumanvändare,

Efter att ha kollat igenom en topic som till väldigt liten del handlade om "stöld från pokerkonto" och till större del om att ta lagen i egna händer tycker jag det skulle vara intressant med en liten undersökning. Det är nästan så att jag får samla lite mod till mig, då jag är lite orolig för resultatet av denna moraliska poll här... dessutom så blir det min första mer "riktiga" topic.

 

Specialregler för tråden

 

* I samband med att du besvarar pollen, skriv ett inlägg där du minst skriver i stil med "Rörmokare, 29 år, Skåne", alltså "Sysselsättning/Ålder/Ungefärlig vistelseort". Skriv detta och detta enbart på första raden i ditt första inlägg i topicen.

 

* Bete dig som folk och hetsa inte. Om du tycker någon skriver helt galna saker, bemöt det hela med konstruktiva argument och fråga varför denne tycker som han gör och förklara vad som gör att han har ev. fel etc.

 

* Personangrepp och en topic som bara flippar ut är inte intressant, ör ditt bästa, du kan.

 

* Om du inte har något av intresse att skriva, skriv då bara den första raden "Sysselsättning/Ålder/Ungefärlig vistelseort". Tack.

 

* Gällande frågan kan vi ha som utgångspunkt att anta att förövaren är 17 år och att övriga förhållanden är såsom i en viss topic, alltså att du har bra koll på vem som stulit från dig.

 

Tack för er samarbete, hoppas vi kan få en intressant topic och att tillräckligt många här har snappat upp ett och annat om hur man bör skriva på ett forum för att få en vettig diskusison och inte allmän flame. Tack tack. :)

 

/ Lupus123

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt 5/pokerspelandebartender/22år/Linköping

 

Ok det är $1500 det handlar om i detta fallet men frågan är om det är värt att spöa upp någon för den summan? Jag tycker inte det iaf. Om något skulle gå fel under "misshandeln" och killen blir invalid för resten av sitt liv, vem skulle ärligt kunna leva med det? Nä att t.ex. sätta någon i rullstol för $1500 går bort för min del iaf.

 

Tack och hej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit kontakt med killens föräldrar

 

Pollen vänder sig tydligen till ungdomar eller personer in i vuxen livet.

Eftersom någon som är 25+ knappast ringer/samtalar med någons föräldrar om jämnårig (eller äldre) varit gärningsman, dvs varit taskig och knyckt andras tillgångar...

 

:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt 5 / 26 år/ Studerande (exjobb) / Linköping

 

Hugget som stucket mellan att polisanmäla direkt och att prata med föräldrarna också/först. Det beror ju helt på hur min relation till personen är, och vad jag vet om honom. Är det någon jag känner/känner till så är väl chansen bra mycket större att jag kontaktar hans familj/honom först.

 

Alternativen med att misshandla någon är ju bara löjligt. En produkt av att folk ser för mycket filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade krävt pengarna tillbaka och om jag inte fått det så hade jag skickat min pappa för att slå hans pappa.

 

Skulle bara kontaktat polisen om det fanns något i form av bevisning, annars är det ju extremt otroligt att det händer något meningsfullt. Tror knappast att det skulle gå att göra särskilt mycket juridiskt om han helt enkelt inte känner för att betala tillbaka pengarna.

 

Självklart hade jag dock hängt ut honom även om jag fått tillbaka pengarna. Det måste finnas någon kännbar sanktion, annars frirullestjäl han ju bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ 7: "Jag hade tagit kontakt med killen, krävt pengarna och spöat han om han inte kompenserade mig rimligt."

 

Juridikstudent, 26 år

 

Såg nu att i exemplet så skulle förövaren vara 17 år vilket gör att jag nog måste revidera min ståndpunkt. Jag skulle då välja en mera diplomatisk lösning på problemet.

 

Men om snubben skulle vara säg 19 år och däröver så gäller mitt ursprungliga svar :twisted::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänker folk som ska spöa killen?

"Han har tagit i storleksordningen hundratusen av mig och det finns inget annat sätt att få tillbaka pengarna eller ge någon annan kännbar sanktion" antagligen?

 

Hur ser ert case ut om han anmäler er för misshandeln?

"Jag vet inte vad du snackar om" / "Nu håller du käft eller så blir det mer misshandel"

 

Barbarer!

Japp. Men det är ju inte helt orimligt om någon annan till att börja med gått ifrån civiliserat beteende och det inte finns några åtgärder inom civiliserat beteende som har någon effekt på grabben.

 

Kan inte tänka mig att jag skulle ställa till med något sånt själv (är ungefär så tuff som man föreställer sig att jag är från mina poster, dvs en akademikernörd med lite för mycket hull), men själva resonemanget är ju inte särskilt svårt att förstå. Men om beloppet är tillräckligt stort och risken för motsanktioner tillräckligt liten så har jag inte alls några moraliska problem med att använda våld mot en 17-åring när andra verksamma åtgärder saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan det iofs vara så att den här tråden handlar om något specifikt fall jag inte känner till, som gör att det till och med är realistiskt att killen skulle kunna sno stora mängder pengar av mig och komma undan med det.

 

Men detta känns inte som en särskilt genomtänkt strategi:

 

"Jag vet inte vad du snackar om" / "Nu håller du käft eller så blir det mer misshandel"

 

Misshandlar du honom så att det känns, så lär hans skador vara mer än uppenbara för en läkare.

Dokumenterar han sina skador har du gått ifrån ett brottsoffer till en dömd våldsbrottning med ännu mindre förhoppningar om att återse dina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misshandlar du honom så att det känns, så lär hans skador vara mer än uppenbara för en läkare.

Dokumenterar han sina skador har du gått ifrån ett brottsoffer till en dömd våldsbrottning med ännu mindre förhoppningar om att återse dina pengar.

Du utgår från att hot om våld/utfört våld automatiskt leder till värsta möjliga utfall. Det stämmer inte. Jag håller iofs med om att det väldigt sällan är en bra idé att gripa till våld eller hot, men så taskigt väntvärde som du ger sken av har det inte.

 

Däremot ser jag det inte som oetiskt om man saknar andra verkningsfulla alternativ att straffa förövaren / få tillbaka sina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misshandlar du honom så att det känns, så lär hans skador vara mer än uppenbara för en läkare.

Dokumenterar han sina skador har du gått ifrån ett brottsoffer till en dömd våldsbrottning med ännu mindre förhoppningar om att återse dina pengar.

Du utgår från att hot om våld/utfört våld automatiskt leder till värsta möjliga utfall. Det stämmer inte. Jag håller iofs med om att det väldigt sällan är en bra idé att gripa till våld eller hot, men så taskigt väntvärde som du ger sken av har det inte.

 

Däremot ser jag det inte som oetiskt om man saknar andra verkningsfulla alternativ att straffa förövaren / få tillbaka sina pengar.

 

Som jag sa i den andra tråden som bara försvann......alltså helt allvarligt vad är det för fel på er, är man över 25 så är man tillräckligt mogen för att inte uttrycka åsikter som säger att misshandel är ok.

(Nu vet jag inte hur gammal du är Hjort så du får ursäkta om detta inte gäller dig)

Självklart finns det många tillfällen i ens liv där man skulle vilja bruka våld mot någon pga oförätter mot en själv eller ens nära, men att förespråka våld känns ju helt barockt, vi är väl ändå ett modernt och någorlunda upplyst samhälle med en befolkning som lämnat apstadiet?

 

Vill ni verkligen ha ett samhälle som förespråkar våld för att lösa ett problem?

 

Den bild jag har fått av många här som uttryckt bra och informativa inlägg innan, har verkligen fått sig en törn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...