Gå till innehåll

10-spelarbord, dåligt/bra?


Razorback

Recommended Posts

Ska man hålla sig undan fulla 10-spelarbord, tycker det är mycket svårare att vinna när de är fullsatta, det tar timmar att vinna en futtig summa. Går man in där det är 5-6 st så är det lättare.

 

Tycker ni lika :?

Om ditt postflop-spel är bra, så har du extremt bra edge på 6manna. Du kan tjäna bra mkt mer på att lira dessa bord jämfört mot 10manna, för på 10manna är viktigaste spelet preflop (mer eller mindre). Räcker ofast att det sitter en fisk på bordet 6manna bord för att kunna plocka en del pengar.. mkt tuffare på 10manna (dock bara min egna uppfattning, kan juh bero på sajt också?).

 

Ända problemet kan vara att det svänger lite mer på 6manna om man inte har flytet inne. Men jag tycker garanterat du ska spela 6manna för när du väl kommer in i det! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 mana e väl och föredra om man multitablar. jag började med 6 handed och spelar nästan bara 10 mana nu. Mindre varians på 10 mana och som sagt mycke lättare för mig själv iallafall och multitabla. kör du bara ett bord spela 6 mana e roligare.

Ang att multitabla har väl bara med hur pass stresstålig man är? Jag lirar iaf minst 4st 6manna utan problem. Men ska man lira 8+ så kan man iofs tänka sig att det blir mkt lättare beslut på 10manna.

 

Ända nackdelen på SH-borden vid microlimit är att rejken äter mkt mer än på 10manna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar med 10-manna:- Lättare att multitabla (inte omöjligt att multitabla 6-manna iofs, Zyr kör väl 9 bord, jag kör 4-8)

- Lättare att spela ärketajt

- Lättare för en nybörjare (de flesta böcker utgår från fr-spel)

- Mindre varians (kräver således mindre bankrulle)

 

Fördelar med 6-manna

- Mer fisk

- Lösare fisk

- En skicklig spelare har större edge

- Fler spelade händer = effektivare för bonusar samt mindre varians/h

 

Den viktigaste aspekten tycker jag är att 6-manna troligen är framtidens melodi. Fiskarna söker sig till dessa borden för att de har läst/hört att man måste (=får i deras ögon/öron) spela fler händer. De har även hört att shorthanded är mycket aggressivare, vilket gör att de tror att alla stora betar är bluffar. Dessutom får de spela fler händer, som gjort för alla damp-fiskar. Med andra ord blir detta väldigt vinstgivande för en duktig semi-tajt spelare, och de duktiga spelarna söker sig dig. Kvar på 10-mannaborden sitter de tajtpassiva (nu överdriver jag och förenklar, men ni fattar säkert resonemanget) mediokra spelarna, som har läst några böcker och vet när man ska folda, men som aldrig betalar av, och som aldrig betar så du kan slowspela dina bra händer.

 

Så i slutändan sitter bara de tajta bonushororna kvar på 10-borden, som på Party, eller så dör de ut helt. Detta låter drastiskt men faktum är att på många sajter kan du inte hitta 10-bord, utan endast 6-bord, på vissa nivåer.

 

Med andra ord så måste den som vill vara en vinnande spelare i längden hänga med i utvecklingen och lära sig behärska 6-mannabord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

veti fan jag har spelat massor med 6 mana 10 mana. Och party poker som du nämde är ju en guldgruva 10 mana enligt mig. Men jag kanske inte borde säga de för jag vill inte att alla pokerforums medlemmar kommer och dödar fisken. Men de är sant som du säger om de högre nivåerna då är det mest 6 mana som gäller. teorin om att de krävs bara en dålig på ett bord för att man ska vinna funkar på 10 mana också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

veti fan jag har spelat massor med 6 mana 10 mana. Och party poker som du nämde är ju en guldgruva 10 mana enligt mig. Men jag kanske inte borde säga de för jag vill inte att alla pokerforums medlemmar kommer och dödar fisken. Men de är sant som du säger om de högre nivåerna då är det mest 6 mana som gäller. teorin om att de krävs bara en dålig på ett bord för att man ska vinna funkar på 10 mana också.

 

Det är möjligt att Party är en guldgruva på 10-manna på högre bord, jag har bara lirat NL$25 där, och då var det mycket tajtare än något annat bord jag suttit på. Finns fler som håller med, finns en hel tråd om detta här på forumet någonstans, men som sagt så gäller det kanske inte på högre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 gånger lättare att spela ut folk short handed. spelar man fullring MÅSTE man i princip spela tajt, shorthanded behöver man bara två hålkort och hyfsad position :D

 

Det är just pga detta jag gillar FR bättre. Inte lika många som "går med" på skit, det händer naturligtvis men inte lika frekvent. Men det är naturligtvis en smakfråga som så mycket annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 gånger lättare att spela ut folk short handed. spelar man fullring MÅSTE man i princip spela tajt, shorthanded behöver man bara två hålkort och hyfsad position :D

 

Det är just pga detta jag gillar FR bättre. Inte lika många som "går med" på skit, det händer naturligtvis men inte lika frekvent. Men det är naturligtvis en smakfråga som så mycket annat.

 

Smakfråga, hur menar du då? Det är ju EV+ för dig när folk "går med på skit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 gånger lättare att spela ut folk short handed. spelar man fullring MÅSTE man i princip spela tajt, shorthanded behöver man bara två hålkort och hyfsad position :D

 

Det är just pga detta jag gillar FR bättre. Inte lika många som "går med" på skit, det händer naturligtvis men inte lika frekvent. Men det är naturligtvis en smakfråga som så mycket annat.

 

Smakfråga, hur menar du då? Det är ju EV+ för dig när folk "går med på skit...

 

Du har rätt, men den sortens spel gör mig osäker. Har jag inte kontroll tappar jag i koncentration(och då losar jag stålars) Smakfrågan för mig är just att det känns som om mitt tajta spel funkar bättre på FR.

Sen är jag inte helt på banan med EV+ och sånt där men jag hoppas lära mig allt om detta i framtiden. Jag räknar mig själv som seminybörjare fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 gånger lättare att spela ut folk short handed. spelar man fullring MÅSTE man i princip spela tajt, shorthanded behöver man bara två hålkort och hyfsad position :D

 

Det är just pga detta jag gillar FR bättre. Inte lika många som "går med" på skit, det händer naturligtvis men inte lika frekvent. Men det är naturligtvis en smakfråga som så mycket annat.

 

Smakfråga, hur menar du då? Det är ju EV+ för dig när folk "går med på skit...

 

Du har rätt, men den sortens spel gör mig osäker. Har jag inte kontroll tappar jag i koncentration(och då losar jag stålars) Smakfrågan för mig är just att det känns som om mitt tajta spel funkar bättre på FR.

Sen är jag inte helt på banan med EV+ och sånt där men jag hoppas lära mig allt om detta i framtiden. Jag räknar mig själv som seminybörjare fortfarande.

Tycker man helt klart ska börja sin karriär på FR borden, för dom viktigaste beslutet tas oftast preflop. Men när du börjat känna dig säker på ditt spel (speciellt postflop) så tycker jag du ska prova att lira SH. Själv så lirade jag FR hela min NL25-NL50 karriär, men efter att ha provat SH borden kommer jag nog aldrig sätta mig på ett FR bord igen. Så går helt klart att lära sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...