Gå till innehåll

NLT - SnG, rätt att lägga JJ?


solat

Recommended Posts

Spelade en 5 euro sng nyligen där denna situation dök upp. Vi var 6-7 st kvar, blinds 75-150, jag hade cirka 1900. Får J-J Utg och höjer upp till 450, spelaren direkt efter mig med ungefär lika mycket marker synar och storstacken går sedan all-in. Resten av bordet foldar.

 

Bordet har varit ganska löst och jag har en känsla av att jag leder, men förmodligen är det ett gäng överkort mot mig ifall den andra mellanstacken också synar. Kändes lite för marginellt så jag kastade. Rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jättesyn

 

det ligger 450 +450 + blinds + 1900(storstack) och du ska stoppa in 1450 till med JJ...

 

~3k:1450 = 2:1.. syn

 

 

Håller med dig om att jag hade odds för att syna, men det handlar ju om överlevnad också. J-J mot eventuellt två spelare känns inte så kul även om jag leder preflop. Tycker J-J är en svårspelad hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oddsen har knappast betydelse här, har du en syn samt en storstack som ställer in er så vet du ju att du är en dog... och alldeles för tidigt i turneringen för att gambla. Det är ju inte cashgame vi snackar om där varje situation med +EV är en självklar syn

 

Tidigt i SNG:s ska man tveklöst ta alla klara +EV-chanser man hittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oddsen har knappast betydelse här, har du en syn samt en storstack som ställer in er så vet du ju att du är en dog... och alldeles för tidigt i turneringen för att gambla. Det är ju inte cashgame vi snackar om där varje situation med +EV är en självklar syn

 

Oddsen har knappast betydelse. Helt fel. Om jag visste att småstackarna skulle folda allt JJ och lägre skulle jag ställa in som storstack med vilken hand som helst. Dessutom har spelaren redan 25% av stacken inne och har mindre än 10BB kvar efter det. Det är inte alls osannolikt att den andra shortstacken lägger sig, har ett dominerat par (ex 88-TT) eller en hand som blockerar en del av storstackens out (ex kan båda ha AK). Storstacken kan också mycket väl ha ett dominerat par, ett dominerat ess (AT, AJ exempelvis) eller ha en del av outsen blockerade. Storstacken kan även ha QQ-AA i vilket fall spelaren bör lägga sig. Det kan iofs synaren också ha men med 12-13BB och 3BB redan i potten har spelaren för lite för att inte syna med JJ.

 

Det är väl bättre att gambla tidigt i turneringen så man slipper förlora en massa tid i stället för att gambla senare.

 

Just för det är tidigt i turneringen så är +chipEV i stort sett samma som +cashEV precis som ett cashgame. Dvs de skall tas. Det är i princip bara på bubblan och i satelliter det inte är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är väl lite vilken spelstil man har...

 

Vissa chansar i början för att bli storstack och dominera, andra spelar tight i början för att spela lösare ju längre turneringen lider.

 

(De som känner mig vet att jag är så tight att jag skriker när jag skiter) :D

 

 

LOL!!

 

Håller mig också till den tightare stilen i början

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag kastade alltså och den andra mellanstacken synade. storstacken visade upp 2-2 och den andra A-10. Hade varit ett fint läge att trippla upp med andra ord.

Tycker det var ett svårt läge. Hade jag inte haft en spelare bakom mig hade jag såklart synat.

 

 

(Storstacken prickade givetvis en 2:a på river)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna situation liknar det som hände vid WSOP där Dan Harrington gör samma move som storstacken gör i denna handen men har då 62o och vinner handen utan showdown.

 

Harrington on Holdem del 2 sid 22f.

 

Men man bör komma ihåg att Harrington har en otroligt tight image o spelar poker på helt annan plan än €5 tourneys. På dessa små tourneyn finns det massor av fiskar som ställer med allt möjligt bara dem har större stack.

För mig skulle det vara automatisk syn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Men man bör komma ihåg att Harrington har en otroligt tight image o spelar poker på helt annan plan än €5 tourneys. På dessa små tourneyn finns det massor av fiskar som ställer med allt möjligt bara dem har större stack.

Men lol. Han säger att det är en syn för att storstacken kan göra ett move precis som Harrington och då säger du att låglimitspelet är helt annorlunda eftersom storstacken kan göra ett move...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold, riskera hela sng'n där när man ofta e kraftig dog eller uppe mot en tveksam coinflip mot en som täcker en e inget för mig iallafall..

Parafraserat: "Det där med att tjäna pengar är inget för mig iallafall." Sluta. Sånt här handlar inte om stil, det finns inte flera rätta alternativ. Syn är rätt och fold är fel.

 

Dessutom har du jättesuperfel om att en coinflip skulle vara tveksam. Det är ingen tveksam coinflip det är frågan om det är en coin-flip med gigantiska jäkla odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är något solklart fall. Främst för att det riskerar att bli en trevägspott och kanske går från 50/50 till 40/60 eller värre. Tar den mesiga mellanvägen: känner jag mig säker på att spelaren efter lägger sig vid syn så synar jag. Är risken stor att spelare efter följer med=fold.

 

JJ är bra hand att trycka in med men inte alltid så bra att syna med och riskera åka ut.

"don't hurt me - I'm full of chocklate"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är något solklart fall. Främst för att det riskerar att bli en trevägspott och kanske går från 50/50 till 40/60 eller värre. Tar den mesiga mellanvägen: känner jag mig säker på att spelaren efter lägger sig vid syn så synar jag. Är risken stor att spelare efter följer med=fold.

 

JJ är bra hand att trycka in med men inte alltid så bra att syna med och riskera åka ut.

"don't hurt me - I'm full of chocklate"

FEL, läs hjorts inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle nog fråga mig hur många gånger jag vinner denna hand och vilken trolig placering jag får i sagen efter det kontra hur många ggr jag förlorar och självklart inte får någon bra placering alls =)

 

risken att du möter ett överpar finns ju men å andra sidan är ju chansen större att du möter en helt random hand (storstacken vill möta endast en av er eller ingen och chansar ju genom detta spel att en vettig hand ska lägga sig vilket den nu gör)

 

nja njae jag skulle skicka in markerna iaf, har redan lagt in en del marker och JJ är lite för bra med tanke på storstackens möjliga händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ju inte frågan om en coinflip i detta läget, mest troligtvis en trevägspott.

 

Tycker som jag skrivit i ett annat inlägg att man bör väga in spelarkvalité här. Sitter det ett gäng tomtar runt bordet så riskerar men inte missa ITM med att lägga sig här. Är motståndet bra bör man ta de chanser man får. I korthet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Om man lägger JJ i en €5 SnG, då får man slänga allt. Det höjs ju ganska friskt i dem.... Att vänta på AA o tro att man ska vinna i längden tror jag inte alls på! IMO...

 

känns som det beror på situatinoen, är det 7 som går all in innan dig, känns det inte som ett perfekt utgångsläge, och bättre att folda.. det du vill är ju att bara få max en mot dig i en all in..................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojigt att det blev en sån diskussion om den här.

 

 

 

Fold, riskera hela sng'n där när man ofta e kraftig dog eller uppe mot en tveksam coinflip mot en som täcker en e inget för mig iallafall..

Parafraserat: "Det där med att tjäna pengar är inget för mig iallafall." Sluta. Sånt här handlar inte om stil, det finns inte flera rätta alternativ. Syn är rätt och fold är fel.

 

Dessutom har du jättesuperfel om att en coinflip skulle vara tveksam. Det är ingen tveksam coinflip det är frågan om det är en coin-flip med gigantiska jäkla odds.

 

 

Om man känner att man är bättre än de andra kan det inte ändå vara rätt att skippa såna här ( i mina ögon ) marginella lägen. Den här gången sparade jag mina chips och vann turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...