Gå till innehåll

NLT - Floppa tvåpar mot storstack som betar stort.


Recommended Posts

Hello. Ganska ny här på pokerforum och också relativt ny på NL även om jag har spelat det en hel del men har spelat 1/2$ fixed shorthanded mest.

HÅller på att jobbar på en övergång och kom till en hand på 0.25/0.5$ NL då där jag inte riktigt visste hur jag skulle göra.

 

Jag tar handen direkt ur minnet och är inte helt 100% på att alla siffror stämmer men i största mån.

 

Jag har 9s 5s på sb. En kille med 90$ stack (100$ är dock maxinköpet på tribeca till skillnad från de flesta andra ställen, kan vara bra att veta) limpar in utg och en väldigt loose/halvtilt kille synar också. jag synar och bb checkar.

Flopp kommer Ks 9h 5h. jag och bb checkar och 90$ stacken raisar 4$ och den loosa killen efteråt synar och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Tänker först reraisa till 16$ men sen får jag en känsla av K9 och ser hans stora stack och synar trots att det känns väldigt fel.

Turn kommer en Q i ruter eller klöver (ingen flush dvs) och han betar 10$. (Kanske ska folda här med?) River kommer något halvblankt som en två och trea och återigen 10$.

 

Huvudfrågan är egentligen vad skulle jag gjort på floppen? Jag har själv 75$ innan handen börjar. Det känns som att en stor reraise skulle varit väldigt dyr om den misslyckades men det finns ju en flushdraw ute och även en straightdraw även om den är mindre trolig.

Vad skulle ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din åsikt "jag har liten stack, om jag höjer och förlorar så förlorar jag mycket" funkar inte i poker!

 

Du måste våga satsa för att vinna. Jag tycker du ska betta flopp (ev check-raisa om fi är väldigt lös-aggro) betta/ställa på turn, visst damen är lite farlig men tror knappast någon sitter med KQ eftersom då skulle det vara mer action pre.

 

Bara att gasa å köra med andra ord. Att han bettar mycket är ju inte konstigt du har visat svaghet och han försöker jaga ut dig med höga bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser tom att min stack är stor faktiskt. Min tanke är att om nu det är 1 av de 10 ggrna han har mig slagen så kommer det kosta antagligen hela min stack. Känner en väldigt framgångsrik NL spelare och han säger att han egentligen undviker andra med större stacks så länge han inte har något riktigt bra. Och det är nog ett bra råd.

Dessutom så finns ju som sagt en rad händer. 55 och set vore kanske mest troligast rent teoretiskt med tanke på limpningen. Eller som sagt K9.

 

Nu ska jag inte avslöja vad han hade förrestens jag har fått lite mer åsikter.

2/3 pot - pot är känns för mig bäst, men jag har som sagt inte jättemycket cashgame NL erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du minskat en av motståndarnas HD till exakt K9 så är det ju bara att lägga. Hur gick du till väga? Nej du, inget här säger att du är slagen. Med en bet och en syn måste du försvara bottom two på floppen, går väl an att slowspela mot en lösaggro för att han ska bluffa bort sig. Check/raise känns ypperligt på den här floppen. Skulle höjt upp till... säg $16. Sedan får man ta det lugnt om man får syn och inte förbättrar helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, vad begär du för flopp när du synar ifrån SB med de korten?

 

Och KQ känns inte alls otrolig, den känns t.om. väldigt trolig.

 

Däremot, vad spelar du för passivt uselt synstationsspel?

 

Cr:a pott på floppen, han har troligen K / drag.

 

Potta turn, fold mot omslag.

 

1/3-1/2 pott på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello. Ganska ny här på pokerforum och också relativt ny på NL även om jag har spelat det en hel del men har spelat 1/2$ fixed shorthanded mest.

HÅller på att jobbar på en övergång och kom till en hand på 0.25/0.5$ NL då där jag inte riktigt visste hur jag skulle göra.

 

Jag tar handen direkt ur minnet och är inte helt 100% på att alla siffror stämmer men i största mån.

 

Jag har 9s 5s på sb. En kille med 90$ stack (100$ är dock maxinköpet på tribeca till skillnad från de flesta andra ställen, kan vara bra att veta) limpar in utg och en väldigt loose/halvtilt kille synar också. jag synar och bb checkar.

Flopp kommer Ks 9h 5h. jag och bb checkar och 90$ stacken raisar 4$ och den loosa killen efteråt synar och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Tänker först reraisa till 16$ men sen får jag en känsla av K9 och ser hans stora stack och synar trots att det känns väldigt fel.

Turn kommer en Q i ruter eller klöver (ingen flush dvs) och han betar 10$. (Kanske ska folda här med?) River kommer något halvblankt som en två och trea och återigen 10$.

 

Huvudfrågan är egentligen vad skulle jag gjort på floppen? Jag har själv 75$ innan handen börjar. Det känns som att en stor reraise skulle varit väldigt dyr om den misslyckades men det finns ju en flushdraw ute och även en straightdraw även om den är mindre trolig.

Vad skulle ni gjort?

 

Du tycker att det är dyrt med en raise? Är det inte dyrare att bara syna ner, få chansen att bli utbluffad och dessutom ge bettaren en billig chans att fiska ut dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj det var en väldigt aggressiv ton här på folk svar här som jag tycker är helt obefogad. Förstår inte riktigt den här trenden men jag antar att det har med för stora egon som ofta pokerspelare har att göra.

 

Njaa även om jag tycker det känns lite passivt menar han nog att man ska vara försiktig mot större stacks eftersom de har 9 av 10 ggr har lite vett i sig och betar inte starkt i onödan.

Sen undrar jag om du som frågade vad jag väntade mig för flop med 95s när jag synade, om du skulle foldat med 95s på sb i en oraisad flopp med 2 callers? Det skulle jag påstå vore ultratight

 

Men återigen, hur skulle erat drag varit? en större raise till 12-20$?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser det som rätt självklart att betta rejält med lågt två-par på floppen. En re-raise är ett måste på den floppen tycker jag. Det finns ingen anledning att låta någon hänga med billigt med t.ex. Kx.

 

Ett lågt två-par är svagt om ni är 3 med till river och då känns det bättre att ha drivit ut motståndet tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj det var en väldigt aggressiv ton här på folk svar här som jag tycker är helt obefogad.

Aggressiv är ett bra ord i sammanhanget. :-)

 

Ola Brandborn (gdaily) hade en liknande situation på dagens hand på poker.se för ett tag sedan. Hans råd var att checkraisa med den här typen av hand. Handen är antagligen bäst nu, men med rejäla negativa implicita odds, dvs blir lätt utdragen. Checkraise ökar chansen för att du tar potten på floppen jämfört med om du betar ut direkt. Jag tyckte det var ett bra råd, som har förbättrat mitt spel i dessa lägen.

 

http://poker.se/daily_archive.php?qid=106&year=2005&month=09

 

Så jag instämmer med de som säger checkraise, förutsatt att bordet inte är så passivt att du riskerar rundcheck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...