Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vet inte om jag postade denna på rätt ställe så någon moderator får gärna flytta den till något bättre passande ställe isånnafall.

Det jag undrar över är vad som menas med följande:

Värdebet

Stoppbet

Continuebet (Eller vad det heter)

Sen finns det säkert några mer betningstermer jag glömt men ni får gärna ta upp dom också.

När jag läser en del handanalyser förstår jag inte riktigt vad som menas när det tex står " Det där känns som ett värdebet" m.m.

Kan någon vara snäll och förklara för en NL-nybörjare :D

MVH

Daniel

Postad

Värdebet:

När du tror att du har bästa handen och betar en lagom bet endast för att få betalt, inte för att försöka få motståndaren att lägga sig och därmed köpa potten.

Stoppbet:

Detta är jag lite osäker på, men jag tror att det är en bet som gör att du slipper undan ett bet från motståndaren som du egentligen inte vill syna. Om du bettar 2/3 av vad motståndaren tänkte beta, kanske han respekterar din bet oh endast synar istället för att höja. Då har du sparat 1/3 av hans förväntade bet och får en billigare showdown när du tror att du är slagen men ändå vill se slutet.

Continuebet:

När du har höjt preflop höjer du nästan alltid på floppen oavsett vad som kommer, eftersom du ofta har en bra hand när du höjer preflop. Denna bet kallas continuebet, dvs att du följer upp din preflophöjning med en ny bet på floppen.

Hoppas att det stämmer någorlunda, ananrs blir jag gladeligen rättad av andra, mer kunniga spelare :)