Gå till innehåll

Gekko - Spela påker, de e najs!


Gekko

Recommended Posts

dealt to TheEarner [Qc Qd]

 

Alltså, med risk för att vara mitt vanliga standardfiskiga jag, så tror jag att du leder där. Eller rättare sagt, att du har bättre än de 30ish% equity som du behöver. Faktiskt.

 

Grejen är att jag tycker nånting i hans spel inte riktigt stämmer. Kollar man statsen är ju hans W$SD riktigt äcklig förstås, men fan alltså - jag säger, vafan ska han ha liksom? ;)

 

Allvarligt. Han limpar UTG och synar bara floppen. Med ett svagt A, sure. Så långt kunde jag se det. Med 99 antar jag att han spelar upp pre och med 55 känns det ju som att han skulle spela tillbaka direkt på floppen när det dels ligger färgdrag ute, dels esset landar (som han hoppas att du sitter på) och att han dessutom har den där AG:n på floppen. Ett bra kort för dig landar på turn, och nu bettar snubben POTT, när du checkar. Med vilken hand skulle han göra det, som passar in i hans spel tidigare? Och det är ju JÄVLIGT aggresivt turnspel, och passar inte alls in på hur han spelat turn tidigare, eller är ens ett särskilt bra spel med stålet där. OK om han hade 55 då, och hoppas att du sitter på ett starkt A och går för en CR, men jag tror som sagt att han skulle spelat upp 55 redan på floppen.

 

Så, vad göra? Tja, trots att du kan leda känns det ju lite småjobbigt att slå om, men samtidigt ligger det nu dubbla färgdrag ute, som inte är alls omöjligt att han fiskat upp nåt utav. Vad sägs om 78d t.e.x, för hålpipa och färgdrag på floppen? Men jag röstar nog ändå på en syn bara, för att inte torska för mkt de gånger han har dig brutalt slagen. River blir såklart jobbigare, men med din känsla för spelet så fixar du ju det, eller hur? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 407
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag hade foldat där. När jag får syn med QQ/KK på en flopp med ess brukar jag oftast ge upp potten.

Är inte de lite tight tycker du? Specielt mot en sådan här spelare?

 

Alltså, med risk för att vara mitt vanliga standardfiskiga jag, så tror jag att du leder där. Eller rättare sagt, att du har bättre än de 30ish% equity som du behöver. Faktiskt.

När handen utspelades trådde jag också att min hand va bäst där. Om jag har över 30% equity eller inte, känns lite imo oväsentligt då man antingen leder hyffsta stort eller drar till en 2 outare ;)

Grejen är att jag tycker nånting i hans spel inte riktigt stämmer. Kollar man statsen är ju hans W$SD riktigt äcklig förstås, men fan alltså - jag säger, vafan ska han ha liksom? ;)

 

Allvarligt. Han limpar UTG och synar bara floppen. Med ett svagt A, sure. Så långt kunde jag se det. Med 99 antar jag att han spelar upp pre och med 55 känns det ju som att han skulle spela tillbaka direkt på floppen när det dels ligger färgdrag ute, dels esset landar (som han hoppas att du sitter på) och att han dessutom har den där AG:n på floppen.

 

Tyckte också att hans stats och med dom erfarenheterna jag har från hans tidigare spel heller inte talade för att han skulle ha ett set, triss eller hålpipa med flushdrag. Han är inte heller den spelaren som limpar Axs i först pos, utan snarare PP eller SC.

Ett bra kort för dig landar på turn, och nu bettar snubben POTT, när du checkar. Med vilken hand skulle han göra det, som passar in i hans spel tidigare? Och det är ju JÄVLIGT aggresivt turnspel, och passar inte alls in på hur han spelat turn tidigare, eller är ens ett särskilt bra spel med stålet där. OK om han hade 55 då, och hoppas att du sitter på ett starkt A och går för en CR, men jag tror som sagt att han skulle spelat upp 55 redan på floppen.

Håller med dig fullständigt. Tycker det faktumet att han bettar precis pot när jag checkar till honom också höjde misstankarna. Tror inte han ens hade bettat draget där, med risk för att bli CR ur potten eller behöva commita mer pengar än nödvändigt.

Så, vad göra? Tja, trots att du kan leda känns det ju lite småjobbigt att slå om, men samtidigt ligger det nu dubbla färgdrag ute, som inte är alls omöjligt att han fiskat upp nåt utav. Vad sägs om 78d t.e.x, för hålpipa och färgdrag på floppen? Men jag röstar nog ändå på en syn bara, för att inte torska för mkt de gånger han har dig brutalt slagen. River blir såklart jobbigare, men med din känsla för spelet så fixar du ju det, eller hur? ;)

 

Tycker också syn är det rätta spelet, specielt med den analys av spelet som har gjorts tidigare, vilket ledde fram till att den ända möjliga handen är ett PP som inte har setat.

Sen ska man givetvis checka river också och inte spela som jag gjorde ;) Eller vad säger du psatiw?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag skulle ge den här dagboken ett nytt innehåll för alla att se framemot, nämligen att minst två gånger i veckan göra en utförligare analys vad som händer i min värld. Denna del kommer att innehålla poker, skola, festande och allt annat som en poker spelare utsätts för varje dag. Tankar och funderingar helt enkelt.

 

:club::diamond::heart::spade:

 

På måndag nästa vecka är de så dags för min första tenta i Fek B, inget jag ser framemot. Men vem fan gör de? Har lite svårt när det gäller att disciplinera mig. Finns allt så mycket roligare saker att göra en att sätta sig med de där böckerna, men i morgon tänkte jag att jag skulle åtminstone öppna boken. Ser den inte allt för skräckinjagande ut så kanske jag till och med läser några sidor.

Har märkt att det är så himla mycket lättare att motivera sig att grinda lite poker istället för att ta tag i saker. En jävla inverkan den här sporten har på än.

Det mest fascinerande av allt är hur nitiska alla mina kursare är. Har inte haft ett seminarium där inte alla är hur förberedda som helst. Folk sitter och citerar från massa böcker som jag inte ens visste fanns.

Men det roligaste är när någon frågar en vad man tyckte om de senaste kapitlet som vi skulle läsa till seminariet, får man alltid huka lite på sig och mumla något i still med: - Ja, de va ju intressant. Ursäkta mig jag måste gå och köpa kaffe, satt upp och spelade till kl. 5 igår.

Är det fler som har det här problemet? Den icke pokerspelande världen verkar inte förstå hur krävande det är att va en sann grinder. Att man liksom inte har tid att plugga hur mycket som helst.

 

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Vidare så känner jag att det har blivit väldigt mycket festande på sista tiden. Eller rättare sagt mycket alkohol... Dom gånger man går ut så går det alltid överstyr, känns som man är 14 igen och precis har upplevt fyllans välsignelse. Nämen skämt åsido måste börja kontrollera det hela lite bättre och inte bara dricka tills det tar stopp. Hade i och försig inte riktigt trevlig kväll igår. Jag och två polare, ja vi är singlar, va ut igår. Vi tänkte det att alla brudar som är ute ikväll kommer va dels singlar och ganska taggade så att säga. Vår tes var väl kanske inte helt fel. Vi dök väl upp vid 11 tiden till Snärkes nation efter en trevlig middag med lite vin, tre grabbar emellan på alla hjärtans dag (humm, låter lite dumt det där). Va riktigt mycket folk ute, även en heldel brudar dock mycket från andra sorteringen. Tror vi beställde in två till tre drinkar var, lite lagom sådär.

Efter en stund dök dock en tjej upp som jag har träffat några gånger tidigare, har väl inte hänt så jätte mycket men en heldel flörtande och så.. Stod och pratade med henne största delen av det som återstod av kvällen, lyckades i alla fall bjuda henne på en drink. Så hon blev ju glad! Ett tips till alla grabbar där ute som ska bjuda en tjej på något från baren, beställ en Cosmopolitan, det funkar alltid. Det hela slutade illa fall med en lite puss och att vi kanske skulle höras.

Kan ju bli kul med en liten romans eller nått...

 

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Februari har varit en riktig skit månad när det gäller pokerspelandet. Har varit mycket utdragningar och annat skräp. Har dock försökt att ändra lite på mitt spel. Det jag har kommit fram till är följande:

 

- DU måste inte continuation bet 100% av gångerna då DU har höjt pre-flop.

- DU måste bluffa mindre, för folk foldar ändå aldrig om dom har något.

- DU ska inte ge dig in och kriga i hopplösa potter, när det inte finns något att slåss om.

- Du behöver inte raisa varje gång du sitter på knappen.

 

Och komihåg att fold equity är bara något som folk pratar om, det existerar inte på riktigt.

Detta är mina nya bud ord!

 

Ovanstående är lite överdrivet, men det är för att jag ska skärpa mig. Inte bluffa bort hela stacken hela tiden och lite sådär. Den här approachen har funkat rätt bra än så länge och det känns som jag har hittat pluset igen. Tror nog februari kan bli en hyfsad månad trots allt.

Ska nog skaffa mig ett konto på party poker också. Känns fint att ha lite olika sajter att spela på.

Ibland är det nämligen helt dött på interpoker och eurobet, bara en massa TAG lirare ute. Känns som det är så dåligt value på dessa, då kan det va bra att ha en till sajt att spela på. Sen tror jag också att det kan va väldigt bra value på partys 5/10 bord. Har inte spelat där själv, men när man läser alla HH´s här på forumet så kan man ju inte annat än undra vad det är för idioter som sitter och lirar.

Tror jag nämnde tidigare att jag va i topp 200 på interpokers lista över de som har genererat mest rake. Just nu ligger jag på 93 plats, så om jag kan hålla i det här så kommer det nog bli att man får lira WSOP frirullen. Hade inte varit helt fel att klonka hem den. Tror dock det kan bli rätt svårt att avancera jätte mycket till i den där listan. Han som leder har typ 8 ggr mer poäng än vad jag har. Känns som det försprånget kan bli svårt att ta in...

Däremot så satsar jag på att bli platinum lirare på Interpoker, fråga mig inte vad det betyder men det är typ fräscht (nu låter jag som en 14 årig tjej, skärpning!). Har en polares polare som skulle bli de nu, han hade mumlat något om att dom bjöd på resor och annat till olika grejer. Har verkligen inte koll på vad det innebär men det skulle i vilket fall som helst va väldigt förmånligt. Jag är också lite den typen som gillar förmåner här i livet, så de hade varit trevligt.

 

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Känns lite som dom sista raderna har varit mest svammel, men eftersom som jag först nu har börjat utforska mina författar kunskaper så får ni ha överseende. Ska försöka att utarbeta ett lite mer strukturerat sätt att skriva denna del på, skam åt den som ger sig.

 

Glömde nästan... Måste bara få rekommendera en låt att lyssna till då ni grindar. Förutsättningarna är väl kanske att ni på något halv sjukt och massochistiskt sätt kan uppskatta 80-tals pop.

Madonna har tydligen spelat in en låt som heter Gambler, rå skön! Måste vara från en av hennes tidigaste verk, men jag tycker iaf den är riktigt skön...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Game #1758021764: Hold'em NL ($2/$5) - 2006/02/15 - 13:50:40 (ET)

Table "Vacaville" Seat 5 is the button.

Seat 1: Mandelir ($663.08 in chips)

Seat 2: TheEarner ($469.50 in chips)

Seat 3: wtfwtf ($1248.13 in chips)

Seat 4: cazador ($783.50 in chips)

Seat 5: HoundDog ($588.62 in chips)

Seat 6: tanling11 ($452.50 in chips)

tanling11: posts small blind $2

Mandelir: posts big blind $5

----- HOLE CARDS -----

dealt to TheEarner [Jd Th]

TheEarner: calls $5

wtfwtf: folds

cazador: raises to $15

HoundDog: folds

tanling11: folds

Mandelir: calls $10

TheEarner: calls $10

----- FLOP ----- [7s Tc Jh]

Mandelir: checks

TheEarner: checks

cazador: bets $35

Mandelir: raises to $100

TheEarner:???

 

Det jag tänker på här är väl All-in eller fold...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dealt to TheEarner [Jd Th]

 

Oooh, ruggig läge. Jag vetefan alltså, men är inte fold lite väl tight? Jag menar, FAWK så kan ju faktiskt PFR sitta på AK/AQ och reraiser på typ Q9 eller AJ så skulle vi kanske ha exakt samma scenario. Att folda topp två känns väl lite...ja, obra typ. Problemet är förstås hur fan man ska spela den.

 

Okej, att ställa in är ju the most safe antar jag. Baksidan med det spelet är ju att det borde vara ett nära dåligt EV-spel - du får syn när du ligger ordentligt efter, annars foldar dem. Så jag undrar om inte jag skulle bara försöka vara lite kall och - syna. Vad tror du om det? Har du riktigt flyt är PFR tomtig nog att inte kunna släppa de stora paren och kanske pushar t.o.m (sätter er båda på drag) och BB foldar (önsketänkande? ;)). Det troliga är väl dock att det blir syn/fold och du får spela vidare turn. Nackdelen med det här spelet är ju å andra sidan att turn kan bli riktigt jobbig att spela, men jag menar, på nåt sätt måste man ju fan spela skiten, måste man inte?

 

Äh, jag vet inte, den där var jobbig faktiskt. Men eftersom jag tycker det känns helt rubbat att folda topp 2 direkt på floppen och att push känns som att det inte finns nåt att vinna på, förutom att du slipper jobbiga turnbeslut. Så i brist på annat - syn, och take it from there.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig psatiw, det är en riktigt jobbig hand och jävligt tungt att folda top 2. Sen vet jag ärligt talat inte hur man ska spela den, all-in och man får troligtvis bara syn av bättre händer. Å andra sidan så känns det lite surt att investera typ $100 i potten för att dumpa handen på turn mot ett $150-200 bet. Vilket garanterat lär komma...

 

Jag är inte så rädd för MP utan det va BB som jag trodde hade en väldigt stark hand, ss 89 eller settet.

 

I det här fallet så skulle jag givetvis gjort som min magkänsla sa och foldat handen, fan att man inte kan göra som tänker:

 

heEarner: raises to $454.50 and is all-in

cazador: folds

Mandelir: calls $354.50

----- TURN ----- [7s Tc Jh][6s]

----- RIVER ----- [7s Tc Jh 6s][3h]

----- SHOW DOWN -----

TheEarner: shows [Jd Th] (Two Pairs, Jacks and Tens, Seven high)

Mandelir: shows [7c 7h] (Three of a kind, Sevens, Jack high)

Mandelir collects $988 from Main pot

----- SUMMARY -----

Total pot $991 Main pot $988 Rake $3

Board [7s Tc Jh 6s 3h]

Seat 1: Mandelir (big blind) showed [7c 7h] and won ($988) with Three of a kind, Sevens, Jack high

Seat 2: TheEarner lost

Seat 3: wtfwtf folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: cazador folded on the Flop

Seat 5: HoundDog (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: tanling11 (small blind) folded before Flop (didn't bet)

****HAND ENDS****

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så rädd för MP utan det va BB som jag trodde hade en väldigt stark hand, ss 89 eller settet.

 

Jojo, självklart. Men som jag sa: jag skulle nog bestämma mig på floppen, att den här handen, den får han ta min stack om han slår, och sen bara syna, för att pusha/syna turn istället, oavsett vilket kort som kom. Jag tror fortfarande, oavsett resultatet, att man inte bara kan folda en sån här hand, men jag vetefan, samtidigt verkar ju folk i alla möjliga HH's kunna folda sjukt stora händer, så jag är väl bara en fisk i sammanhanget. Men med topp 2 på en sån där bräda, ja, då betalar jag av och reloadar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skön hand... En av de bättre bluffarna jag både gjort och kommit undan med på sista tiden ;)

 

Game #1587022153: Hold'em NL ($5/$10) - 2006/02/17 - 17:38:43 (ET)

Table "Wahiawa" Seat 6 is the button.

Seat 1: J.C.B ($936.87 in chips)

Seat 2: mpaspas ($1626.25 in chips)

Seat 3: -=FP=- ($195 in chips)

Seat 4: Adonis77 ($2700.17 in chips)

Seat 5: the_fish1 ($1000 in chips)

Seat 6: TheEarner ($1134.38 in chips)

J.C.B: posts small blind $5

mpaspas: posts big blind $10

----- HOLE CARDS -----

dealt to TheEarner [Ad Qc]

-=FP=-: folds

Adonis77: calls $10

the_fish1: folds

TheEarner: raises to $35

J.C.B: calls $30

mpaspas: folds

Adonis77: calls $25

----- FLOP ----- [8s 3d Kd]

J.C.B: checks

Adonis77: checks

TheEarner: checks

----- TURN ----- [8s 3d Kd][Jh]

J.C.B: checks

Adonis77: bets $50

TheEarner: raises to $150

J.C.B: calls $150

Adonis77: folds

----- RIVER ----- [8s 3d Kd Jh][3c]

J.C.B: folds

TheEarner: doesn't show hand

TheEarner collects $462 from Main pot

----- SUMMARY -----

Total pot $465 Main pot $462 Rake $3

Board [8s 3d Kd Jh 3c]

Seat 1: J.C.B (small blind) folded on the River

Seat 2: mpaspas (big blind) folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: -=FP=- folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: Adonis77 folded on the Turn

Seat 5: the_fish1 folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: TheEarner (button) collected $462

****HAND ENDS****

 

Kan meddela att dom va inte sena med att tala om i chaten exakt vilken hand jag hade, dvs KK. Eller hur va de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår din omotivation att fortsätta studierna men ge aldrig upp.. en större andel av poker spelarna där ute idag har inget o falla tillbaka på ifall poker karriären skulle gå åt helvete. Jag hade samma motivationsproblem som du fast de inbefann sig på sista terminen av fastighetsmäklarprogrammet och jag lyckades trots allt fullfölja och det är jag verkligen glad för att jag gjorde!

 

STAY IN SCHOOL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår din omotivation att fortsätta studierna men ge aldrig upp.. en större andel av poker spelarna där ute idag har inget o falla tillbaka på ifall poker karriären skulle gå åt helvete. Jag hade samma motivationsproblem som du fast de inbefann sig på sista terminen av fastighetsmäklarprogrammet och jag lyckades trots allt fullfölja och det är jag verkligen glad för att jag gjorde!

 

STAY IN SCHOOL!

 

Får ta väl ta och tacka för uppmaningarna att "stay in school". Nu kan jag väl också säga att det är inte riktigt så illa som det kanske lät. För att utveckla det hela lite, den riktiga motivationen saknas just nu men jag ser på pokerna mer som en hobby som jag lägger ner väldigt mycket tid på än som en framtida proffs-karriär. Har inte några tankar på att spendera resten av livet som en internet grinder.

Jag kommer bli klar med min utbildning, men eftersom jag redan har läst nästan 4 år på universitet så kommer motivatioen och går. Och just nu är den väl inte på topp! Men det börjar bli bättre... Håller med dig om att man måste ha en utbildning att falla tillbaka på. Pokern är dock både jäkligt kul samt en fin extra inkomst som är svår att slå, speciellt när man studerar.

Tycker dock det är väldigt bra att en så välrenomerad grinder som du pojenterar vikten av att ha en utbildning, kan va bra för många att höra!

 

sen e du helt fel ute med madonna.. du tar skivan ray of light istället o dyngar på max och börjar med låten to have and not to hold!

Har satt på DC++ nu, håller på att ladda ner skivan. Så vi får se vad de kan ge ;) Får återkomma när jag har lyssnat igenom den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag haft en fantastiskt trevlig poker dag, den började dock lite halv knackigt men sen så rullade inköpen in ;)

 

Det är va en rätt trevlig hand, ibland så får man bara en känsla om hur handen ska spelas...

 

Texas Hold'em $10-$20 NL (real money), hand #143,121,214

Table _Gekko_´s HE, 18 Feb 2006 10:39 PM ET

 

Seat 2: _Gekko_ [ AH,AS ] ($1,112.00 in chips)

Seat 3: Mattie_ ($979.50 in chips)

Seat 5: Berryblast ($96.60 in chips)

Seat 7: Stev1952 ($295.00 in chips)

ANTES/BLINDS

Berryblast posts blind ($5), Stev1952 posts blind ($10).

 

PRE-FLOP

_Gekko_ bets $35, Mattie_ folds, Berryblast folds, Stev1952 calls $25.

 

FLOP [board cards 6C,10S,10H ]

Stev1952 checks, _Gekko_ checks.

 

TURN [board cards 6C,10S,10H,8S ]

Stev1952 bets $35, _Gekko_ calls $35.

 

RIVER [board cards 6C,10S,10H,8S,3H ]

Stev1952 bets $225 and is all-in, _Gekko_ calls $225.

 

SHOWDOWN

Stev1952 shows [ KC,9H ]

_Gekko_ shows [ AH,AS ]

_Gekko_ wins $593.

 

SUMMARY

Dealer: Mattie_

Pot: $595 | Rake: $2

_Gekko_ bets $295, collects $593, net $298

Mattie_ loses $0

Berryblast loses $5

Stev1952 loses $295

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här är jag dock lite kluven på... Vet inte riktigt vad man ska göra. Folden känns givetvis närmast tillhands men det är också väldigt bluffvänligt för fi. Några idéer? Kan ju nämna att fi i den här handen va en riktig dåre, som såg typ varje hand till river, oftast dock med det starka vapnet Check-syn...

 

Texas Hold'em $10-$20 NL (real money), hand #143,230,436

Table _Gekko_´s HE, 18 Feb 2006 11:08 PM ET

 

Seat 2: _Gekko_ [ 5H,4H ] ($2,508.80 in chips)

Seat 3: khiemhong ($193.10 in chips)

Seat 4: ImurderU ($443.00 in chips)

Seat 5: langleylad ($1,512.50 in chips)

Seat 7: WildWilly510 ($880.00 in chips)

Seat 9: edo2003 ($509.40 in chips)

ANTES/BLINDS

edo2003 posts blind ($5), _Gekko_ posts blind ($10).

 

PRE-FLOP

khiemhong folds, ImurderU folds, langleylad bets $35, WildWilly510 folds, edo2003 calls $30, _Gekko_ calls $25.

 

FLOP [board cards 10H,KD,3H ]

edo2003 checks, _Gekko_ checks, langleylad bets $50, edo2003 calls $50, _Gekko_ calls $50.

 

TURN [board cards 10H,KD,3H,JH ]

edo2003 checks, _Gekko_ bets $200, langleylad folds, edo2003 calls $200.

 

RIVER [board cards 10H,KD,3H,JH,2H ]

edo2003 bets $224.40 and is all-in, _Gekko_????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en helg full med pokerspelande kommer det bli skönt att njuta av lite OS i eftermiddag samt kanske någon halvtaskig film på kanal5 eller 3:an. Vad har då hänt de senaste dagarna?

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Om vi helt sonika rör oss in på området som rör studier, så har jag och en klasskamrat, som för övrigt har spenderat veckan i Sälen med allt vad det innebär, beslutat oss för att ta och rikta in oss på omtentan. En viss besvikelse infinner sig så klart, men det känns ändå ganska meningslöst att gå dit och i “best-case-scenario” kravla ett G.

Har dock fått tillbaka en stor portion studiemotivation och det är ta mig fan de viktigaste! Eftersom detta bara var en av fyra delar i den här kursen så är det inte hela världen, men nu ska jag i alla fall se till att klara de andra delarna galant.

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Vidare så har jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska tackla situationen med den där tjejen jag träffade i Tisdags. Eftersom vi har många gemensamma vänner (dvs. Hennes tjejkompisar) så gäller det att sköta det här som en gentleman, annars så riskerar man att få en pung-spark av de andra tjejerna. Det är liksom inte lägga att köra en Wam-Bam Thank You Ma´m, vi hörs liksom. Antingen får man satts järnet eller skita i det, där av grubblerierna...

Att det sedan i torsdags kväll, då vi slentrian mässigt råkade hamna på Stockholms Nation, dök upp en ny tjej som va rätt trevlig och riktigt söt gör inte saken lättare. Detta kanske framstår som lyx problem men jag famlar verkligen i mörkret här. Alla tips och idéer mottages gärna!

Hade inte tänkt att behöva plocka in ytterligare en variable i en ekvation som redan saknar triviala lösningar, men så kan de bli på krogen när man rör sig likt en Pittbull i en köttbutik. Jag lovar att återkomma med upplösningen på detta.

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Har även lite andra intressanta grejer på G. Har länge spanat efter en ny lägenhet. Detta har kanske inte varit det lättaste då jag har satt rätt höga krav om jag överhuvudtaget ska byta. Nu har jag i alla fall hittat en tvåa mitt i centrala Uppsala, ett nybygge som kommer bli imo riktigt fräscht. Har spenderat en heldel tid den senaste veckan med att prata med banken och så. Verkar dock som att de kommer att godkänna mitt tilltänkta lån, så det är glada nyheter.

Har som målsättning att därmed ha Uppsalas fräschaste ungkarlslya, får väl se om vi lyckas att uppfylla detta mål. Men vi ska garanterat försöka...

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Nu när vi väl har passerat alla vardags aktiviteter hur ser då det viktigaste ut, dvs. Hur fan spelar killen egentligen poker?

De senaste dagarna har jag spelat ibland den bästa pokern som jag någonsin har gjort. Givetvis gör man alltid misstag, men överlag är det riktigt bra spel. Har lyckats att hitta en bra balans med bluffarna och har även haft bra timing när det gäller aggressivitet/ passivitet.

För att utveckla det hela lite så har jag varit mer selektiv vad det gäller mina blufflägen, det handlar (även om det ibland kan va svårt att medge) inte om att vinna varje pott utan ibland är det lika bra att ge upp direkt på floppen. Som Mike McD i Rounders säger: “- Throw away your cards the moment you know they can´t winn...”. (Blev lite osäker på om det är Mike som säger detta eller om det är hans tjej)

Detta är givetvis ingen nyhet för någon av oss, men ibland kan det va bra att påminna sig själv. Som de alltid sa i grundskolan: “Repetition är kunskapens moder.”

När det gäller aggressiviteten/ passiviteten så kanske det låter lite konstigt. Men med det här så menar jag väl ungefär så här, att tidigare har jag kanske bombat lite väl hårt och det är givetvis bra att vara aggressiv men det dyker alltid uppläggen då passivitet kommer att belönas mycket mer. Det är de här lägena som jag har lyckats att pricka in lite bättre på sista tiden. Som exempel tycker jag ni ska läsa HH med AA här ovan. Givetvis är detta väldigt situationsbaserat man måste veta väldigt mycket om sina motståndare samt ha en väldigt god spelkänsla. Men som sagt är de kriterierna uppfyllda så kan man med passivitet också i vissa stunder nå väldigt goda resultat.

 

Som ni som följer denna dagbok säkert vet så har jag som målsättning den här månaden att hålla mig kvar i topp 200 på Interpokers Hot Spot League. Kan härmed meddela att vi har avancerat, plats nr: 84 innehas just nu av TheEarner!

Lite kul att man kan hålla sig kvar i grinding toppen på Interpoker... Sen gäller det bara att klonka hem WSOP satelliten, men det borde väl inte vara några problem.

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Som avslutning så måste jag väl ändå skriva några rader om OS. Tycker det är riktigt kul att de har gått så pass bra för Sverige som de har gjort. Till dagens stora överraskningar står Herrarnas bronsmedalj i Stafetten. Starkt jobbat gubbar! De visar verkligen att de har både den rätta kämpar glöden och vinnarskallen.

Till dagens höjdpunkter hör väl även finalen i dam Hockeyn. Inte för att jag ärligt talat är så jätte förtjust i konceptet dam Hockey, men eftersom de nu är allmänt vedertaget så kan jag inte annat än glädjas åt tjejerna och hoppas att de tar Guldet.

Nu blir de snart att glida hem till en polare och åtnjuta matchen mellan Sverige - USA, får bara hoppas att vi kan sopa banan med de där Jänkarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade tidigare idag om att jag skulle hålla mig borta från poker idag. Humm... Gick inte riktigt.

Råkade logga in på interpoker och såg att det va en satellite till en MonteCarlo satellite och den var jag tvugen att spela. Lyckades med lite klonkar-skills och lite bra poker vinna den. Så nu har jag ett 500+50 seat till på söndag :)

Sen råkade jag även logga in på eurobet och såg att de hade en 40k guaranteed. Så den va jag även tvungen att spela och gör fortfarande... Får väl se hur de går.

Brukar inte spela så mycket större tuneringar men de är väl dags att börja med de!

 

Vilket innebär? Känner mig borta men den som aldrig frågar får aldrig reda på något. Cool

Det är rätt, klart man ska fråga om man inte är van vid något begrepp som används.

 

Fold equity är ungefär samma som att skriva hur många procent av ggr dom kommer folda mot en reraise.

 

Som halvtaskigt exempel:

säg att du har $100

fi har också $100

 

ni har båda limpat så de ligger 2 dollar i potten.

floppen är typ Th8h2d och du har typ Ah4h

 

Fi bettar nu ut typ $30 och du raisar allin med $100

Du vet att du har typ 30% chans att vinna om fi synar. Men du vet även att 50% av ggr kommer fi lägga sig. Dom där 50% av ggr är din fold equity hos fi.

Så med andra ord, du kommer att vinna potten 50% av ggr på floppen. 50% av ggr kommer fi att syna och då drar du ut 30% av de gångerna.

 

Hänger du med på ett ungefär? Va ett rätt dåligt exempel om jag får säga de själv men kanske illustrativt nog... Om någon har en bättre förklaring så får ni givetvis hjälpa till här.

 

Riktigt bra dagbok!

 

Man får tacka :D

Alltid trevligt med komplimanger!

 

Bruka läsa din med, den är också bra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag ett 500+50 seat till på söndag :)

 

Gött mos!

 

 

 

 

Vilket innebär? Känner mig borta men den som aldrig frågar får aldrig reda på något. Cool

 

Det är rätt, klart man ska fråga om man inte är van vid något begrepp som används.

 

Fold equity är ungefär samma som att skriva hur många procent av ggr dom kommer folda mot en reraise.

 

Som halvtaskigt exempel:

säg att du har $100

fi har också $100

 

ni har båda limpat så de ligger 2 dollar i potten.

floppen är typ Th8h2d och du har typ Ah4h

 

Fi bettar nu ut typ $30 och du raisar allin med $100

Du vet att du har typ 30% chans att vinna om fi synar. Men du vet även att 50% av ggr kommer fi lägga sig. Dom där 50% av ggr är din fold equity hos fi.

Så med andra ord, du kommer att vinna potten 50% av ggr på floppen. 50% av ggr kommer fi att syna och då drar du ut 30% av de gångerna.

 

Hänger du med på ett ungefär? Va ett rätt dåligt exempel om jag får säga de själv men kanske illustrativt nog... Om någon har en bättre förklaring så får ni givetvis hjälpa till här.

 

I think i got it, så förklaringen duger gott och väl. Tackar! 8-)

Sen att sätta in det i praktiken när jag spelar är en annan femma. :roll:

Är det "överkurs" att kunna vara snabb att räkna ut det där när situation uppstår? lirar ju NL50 men nån gång ska man väl gå därifrån också.

Ska börja plöja mer böcker tror jag, några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I think i got it, så förklaringen duger gott och väl. Tackar!

Sen att sätta in det i praktiken när jag spelar är en annan femma. :roll:

Är det "överkurs" att kunna vara snabb att räkna ut det där när situation uppstår? lirar ju NL50 men nån gång ska man väl gå därifrån också.

Ska börja plöja mer böcker tror jag, några förslag?

 

Det kan ju vara lite havlknepigt att realisera sådana där uppskattningar om hur stor fold equityn är. Använder du pokertracker så kan du dock bilda dig en uppfattning om hur ofta dom foldar på flop och hur ofta dom går till show down. Men som sagt det är väldigt grova uppskattningar.

 

Det där med böcker är inte helt lätt tycker jag. Eftersom NL handlar så mycket om känsla, samt att bluff momentet är små mycket större än i FL gör att det imo inte riktigt finns någon bra literatur hur man ska spela i olika situationer. Eftersom spelet blir så oerhört situationsbaserat och alla människor inte handlar på samma rationella sätt i samma situationer.

Men för att få en bra bild av spelet och en djup förståelse så kan jag rekommendera "The theory of poker". Finns massa trådar om den boken här och på 2+2, om du vill läsa lite mer vad den handlar om.

Sen vet jag att många tycker att NL/PL av Ciaffone är väldigt bra. Har läst den men va väl inte jätte imponerad.

 

Men har du väl den grundläggande förstålsen så handlar det bara om att spela en jäkla massa händer för att utvecklas som spelare. Som dom säger i filmen Revolver: "- You can only be smarter by playing an smarter apponent."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I think i got it, så förklaringen duger gott och väl. Tackar!

Sen att sätta in det i praktiken när jag spelar är en annan femma. :roll:

Är det "överkurs" att kunna vara snabb att räkna ut det där när situation uppstår? lirar ju NL50 men nån gång ska man väl gå därifrån också.

Ska börja plöja mer böcker tror jag, några förslag?

 

Det kan ju vara lite havlknepigt att realisera sådana där uppskattningar om hur stor fold equityn är. Använder du pokertracker så kan du dock bilda dig en uppfattning om hur ofta dom foldar på flop och hur ofta dom går till show down. Men som sagt det är väldigt grova uppskattningar.

 

Nopp, no pokertracker here. :?

 

Det där med böcker är inte helt lätt tycker jag. Eftersom NL handlar så mycket om känsla, samt att bluff momentet är små mycket större än i FL gör att det imo inte riktigt finns någon bra literatur hur man ska spela i olika situationer. Eftersom spelet blir så oerhört situationsbaserat och alla människor inte handlar på samma rationella sätt i samma situationer.

Men för att få en bra bild av spelet och en djup förståelse så kan jag rekommendera "The theory of poker". Finns massa trådar om den boken här och på 2+2, om du vill läsa lite mer vad den handlar om.

Sen vet jag att många tycker att NL/PL av Ciaffone är väldigt bra. Har läst den men va väl inte jätte imponerad.

 

Ska nog försöka få tag i "The theory of poker". Läst lite i Pokerhandboken, vet inte om jag fick ut så mycket vettigt av den.

 

Ibland sitter jag och frågar mig själv om jag bara har tur när jag spelar.

Att det bara är tillfälligheter att jag vinner, känner mig som en körp ibland när jag höjer och tänker: - gör jag rätt som höjer där? :roll:

Skulle vilja bli ännu säkrare på position och så vidare.

Att jag besitter känslan tvivlar jag inte på men däremot kundskapen.

Om jag gå upp till NL100 måste den blir bättre.

Samtidigt är det svårt att veta, vad som är värt att veta. 8-)

Öhh, vad skrev jag?? :roll:

 

Kan man haft tur rakt igenom och byggt/"grindat" en rulle från 8$ NL10 till NL50 där jag är idag?? :oops:

 

Skitsamma, hoppas du förstår allt flummigt dravel. Känns som att det hör hemma i min dagbok och inte i din. ;) Skicka över det dit om du vill..

 

I'm out! :arrow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite funderingar kring vilka sidor man ska spela på...

 

Eurobet:

 

+ Jävligt fiskigt motstånd.

+ RB

 

- Klienten seg samt inte jätte bra funktioner.

- Funkar inte så bra med PT

 

Interpoker:

 

+ Klienten.

+ RB

 

- Motståndet, väldigt mycket grinders. Svårt att hitta bra bord.

 

Så jag funderar lite på vad man ska göra? Tycker inte spelet ha gått jätte bra på interpoker överlag, helt enkelt jävligt svårt att vinna mycket. Vissa dagar så backar man typ 2 inköp och nästa plussar man 2, väldigt mycket upp och ner.

Ska väl egentligen inte klaga ligger upp 5-6k sedan jag satte in, det kunde ha gått mycket sämre. Men jag känner ändå att för tillfället är det kanske inte rätt att forsätta spela där. Är det någon som har några förslag på sidor? Har väl party närmast i tankarna. Nackdelen är väl det här med RB.

Tänker iaf forsätta att spela där den här månanden ut, sedan får vi se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en typisk eurobet hand. Sådana här spelare går liksom knappt att hitta på interpoker. Där känns det som att enda gången man får action är när man bluffar eller floppar typ top 2 och någon sitter men top set.

 

Texas Hold'em $10-$20 NL (real money), hand #151,787,461

Table bootlegyo´s HE, 20 Feb 2006 11:54 PM ET

 

Seat 2: bootlegyo ($3,900.00 in chips)

Seat 3: _Gekko_ [ 9C,9S ] ($930.00 in chips)

Seat 6: carlpkt ($584.00 in chips)

Seat 7: whatupchix ($4,737.40 in chips)

Seat 9: DukeAndAnita ($693.00 in chips)

ANTES/BLINDS

DukeAndAnita posts blind ($5), bootlegyo posts blind ($10).

 

PRE-FLOP

_Gekko_ bets $35, carlpkt folds, whatupchix folds, DukeAndAnita calls $30, bootlegyo folds.

 

FLOP [board cards 9H,7H,8S ]

DukeAndAnita checks, _Gekko_ bets $60, DukeAndAnita bets $200, _Gekko_ calls $140.

 

TURN [board cards 9H,7H,8S,KS ]

DukeAndAnita bets $458 and is all-in, _Gekko_ calls $458.

 

RIVER [board cards 9H,7H,8S,KS,7C ]

 

SHOWDOWN

DukeAndAnita shows [ 2C,AH ]

_Gekko_ shows [ 9C,9S ]

_Gekko_ wins $1,393.

 

SUMMARY

Dealer: whatupchix

Pot: $1,396 | Rake: $3

bootlegyo loses $10

_Gekko_ bets $693, collects $1,393, net $700

carlpkt loses $0

whatupchix loses $0

DukeAndAnita loses $693

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså $2/5 på crypto tycker jag är rent äckligt, tycker det är oerhört svårt att hitta ett lönsamt bord där, vissa bord sitter 5 grinders / halvgrinders å nån sopa. Ibland är det bra men väldigt sällan, är det ens lönt att spela?

 

En fråga, 2/5 pund, är det ännu drygare överlag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså $2/5 på crypto tycker jag är rent äckligt, tycker det är oerhört svårt att hitta ett lönsamt bord där, vissa bord sitter 5 grinders / halvgrinders å nån sopa. Ibland är det bra men väldigt sällan, är det ens lönt att spela?

 

Håller med dig, riktigt svårt att få bra bord. Det är som du säger oftast sitter de 4-5st och spelar mot den fisken som råkar finnas vid bordet. Och är för det mesta inte inblandade i potter värt namnet mot varandra.

Det riktigt dryga är när det bara sitter grinders på borden. Då är det riktigt svårt att plussa...

Funderar helt på att sluta spela på den nivå, känns inte som man har någon edge eller att det finns något value där.

En fråga, 2/5 pund, är det ännu drygare överlag?

Skulle inte säga att det är drygare, är väl lite bättre kanske. Men även där är det ofta mycket grinders. Riktigt drygt att spela mot dessa, känns som ett noll summe spel liksom.

Men det är helt klart bättre än $2/5...

 

Har spelat en heldel på $5/10 den sista tiden. Måste säga att det är nog den bästa nivån just nu. Kommer in många "fiskar" med mellan 300-600 och blåser bort den ganska snabbt.

Spelet är också aggresivare bland de grinders som sitter där. Mer bluffar och hårdare spel helt enkelt. Passar mig mycket bättre... Med andra ord det finns value att hämta hos de duktiga spelarna också.

På de andra nivåerna känns det som att folk spela enbart för att få mycket i RB!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...