Gå till innehåll

Potodds har jag fattat rätt?


_JiWe_

Recommended Posts

hej. min första post här.

 

har jag fattat rätt om potodds om jag gör så här?: :oops:

 

jag har en suitedconectors på handen och floppen kommer med två i samma suite som mina så jag har alltså om jag tänkt rätt 35% chans att få en flush på turnen.

Ok låt oss då säga att det ligger $1000 i potten och en snubbe höjer med $300, potten är då alltså $1300. Här kommer det jag undrar om: om jag då vill syna så räknar jag 300/1300= 0.23 0.23<0.35 så jag har odds att syna???? hade han höjt med $700 så hade oddset blivit 0.41>0.35 och jag skulle då inte ha odds att syna? eller är det tvärtom?

 

har jag tänkt rätt nu?

 

 

sen beror det ju förstås på vilken hand man har och vem man spelar mot men stämmer mina uträkningar?

 

tack för mig

 

 

* RP, flytt till THe - QoS *

 

*Pottodds diskuteras enligt postningsguiden i Allmän Pokerteori. Även om det är The som används för att illustrera exemplet är det applicerbart på all poker. Flyttar tråden - Nusseman*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har missuppfattat lite. Chansen att få in färgen på BÅDA turn och river är 35 %. Chansen att få in den på turn är 47/9 = (ungefär) 1/5.

 

Att veta att det är 35 % på både turn och river kan också vara bra att veta. Om du har fyrfärg på floppen och det ligger t ex $100 i potten, och både du och din motståndare har $100, då har du odds att gå all in för om fi callar så får du 2:1 pottodds. Eftersom ni då är all in kan du räkna med dom 35% för BÅDE turn och river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ja jo jag har ju 19,5% chans på rivern om den inte kommer på turnen.

 

 

men det jag räknade på då vad är det?? som jag har fattat det så ska man jämföra med outsen x 4 och potoddsen (det man ska syna)/potten

 

 

finns det nått ställe där denna jämförelse beskrivs mer ingående?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte är all in på floppen så kan du som sagt bara räkna med chansen att få in dina outs på turn.

 

Pott odds och sånt finns bra beskrivet på http://www.texas-holdem.se/.

På den sidan handlar det om FL, där det är viktigt att vara noga med pott-odds. Det är viktigt att tänka på att i NL har du ofta implied odds att ta med i beräkningen (om du räknar med att få in mer pengar i potten om du träffar ditt drag). I och med det är det ofta rätt att calla även "emot oddsen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har missuppfattat lite. Chansen att få in färgen på BÅDA turn och river är 35 %. Chansen att få in den på turn är 47/9 = (ungefär) 1/5.

 

Att veta att det är 35 % på både turn och river kan också vara bra att veta. Om du har fyrfärg på floppen och det ligger t ex $100 i potten, och både du och din motståndare har $100, då har du odds att gå all in för om fi callar så får du 2:1 pottodds. Eftersom ni då är all in kan du räkna med dom 35% för BÅDE turn och river.

 

Om man har fyfärg på floppen hur kan man ha odds för att gå all in? Man sätter ju färgen en gång av 3 möjliga vilket skulle betyda i det här fallet att man förlorar två gånger 100$ dvs 200 sammanlagt och vinner tredje gången 100$.

Jag är ingen mästare på pott odds är inte ens säker om jag har hajat det rätt men jag undrar hur man kan ha pott odds att gå all in i detta fallet? Jag får det inte att stämma iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har missuppfattat lite. Chansen att få in färgen på BÅDA turn och river är 35 %. Chansen att få in den på turn är 47/9 = (ungefär) 1/5.

 

Att veta att det är 35 % på både turn och river kan också vara bra att veta. Om du har fyrfärg på floppen och det ligger t ex $100 i potten, och både du och din motståndare har $100, då har du odds att gå all in för om fi callar så får du 2:1 pottodds. Eftersom ni då är all in kan du räkna med dom 35% för BÅDE turn och river.

 

Om man har fyfärg på floppen hur kan man ha odds för att gå all in? Man sätter ju färgen en gång av 3 möjliga vilket skulle betyda i det här fallet att man förlorar två gånger 100$ dvs 200 sammanlagt och vinner tredje gången 100$.

Jag är ingen mästare på pott odds är inte ens säker om jag har hajat det rätt men jag undrar hur man kan ha pott odds att gå all in i detta fallet? Jag får det inte att stämma iaf.

 

För att man ska ha odds så måste det ligga mycket i potten innan man går all in, närmare bestämt lika mycket som man själv har framför sig (dessutom får inte fi ha mindre än man själv).

 

Om det till exempel ligger $100 i potten och både du och fi har $100 framför sig då vinner du antingen när fi foldar din all in, 1:1 pottodds, 100 % chans att vinna ;).

Annars kan du vinna om fi synar, då har du lagt 33 % av pengarna i potten (om man bortser från vad du lagt in preflop vilket inte är dina pengar längre) och vinner potten ungefär 35 % av gångerna.

Det som är bra med det här spelet är att det är en semibluff så egentligen så vill du såklart att fi ska folda, men när han inte gör det har du fortfarande oddsen på din sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att man ska ha odds så måste det ligga mycket i potten innan man går all in, närmare bestämt lika mycket som man själv har framför sig (dessutom får inte fi ha mindre än man själv).

När du själv trycker in så behöver du ju inte så bra odds eftersom du kan få din motståndare att lägga sig också. 2:1 behövs bara när man synar all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att man ska ha odds så måste det ligga mycket i potten innan man går all in, närmare bestämt lika mycket som man själv har framför sig (dessutom får inte fi ha mindre än man själv).

När du själv trycker in så behöver du ju inte så bra odds eftersom du kan få din motståndare att lägga sig också. 2:1 behövs bara när man synar all-in.

 

Exakt, men det finns fortfarande lägen då man har oddsen på sin sida vi all in post-flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...