Gå till innehåll

FL - Blindstölder som inte fungerar


duckstab

Recommended Posts

Mina blindstölder verkar fungera otroligt pissigt. Jag börjar ana att jag spelar dem dåligt.

 

Innan jag gick upp till 2/4 så spelade jag 1/2, då gick mina stölder ganska hyffsat, men efter att jag gått upp till 2/4 har det inte funkat bra alls.

 

Datan får jag fram när jag filtrerar på "not a blind" samt "chance to steal and raised" i poker tracker.

 

 

party 1/2 (29,190 händer)

 

Attempted to steal blinds: 32.5%

Times: 396

win%: 65.91

net: 406.87,

BB/hand: 0.51

 

 

party 2/4 (10,479 händer)

 

Attempted to steal blinds: 36.75%

times: 167

win%: 59

net: -56

BB/hand: -0.08

 

 

Jag inser att det är inte 100% säkert att jag suger på att stjäla eftersom det trots allt bara rör sig om 167 händer som jag faktiskt tittar på (även om det är totalt över 10k händer). Men det skulle ändå vara väldigt intressant att få se lite siffror av några duktiga spelare med stor sample size... så man får se hur det borde se ut. Någon som känner för att dela med sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bjuda på några godbitar ur arkivet också. Först ut en lite delikatess med Q8 på knappen.

 

 

Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter

 

Preflop: Hero is Button with Qs, 8c.

6 folds, Hero raises, SB calls, BB calls.

 

Flop: (6 SB) 2h, 9s, 2d (3 players)

SB checks, BB checks, Hero bets, SB calls, BB folds.

 

Turn: (4 BB) 4c (2 players)

SB checks, Hero bets, SB raises, Hero folds.

 

Final Pot: 7 BB

 

 

Jaha, där sköt man ju sig själv i foten, eller i huvudet kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en annan. Jag försöker nog nåt slags frikortsspel här som inte fungerar. Är det bara att ge upp på turn?

 

Party Poker 2/4 Hold'em (8 handed) converter

 

Preflop: Hero is Button with Qh, 9h.

5 folds, Hero raises, SB calls, BB calls.

 

Flop: (6 SB) 5h, 8d, Jc (3 players)

SB bets, BB folds, Hero raises, SB calls.

 

Turn: (5 BB) 5d (2 players)

SB bets, Hero folds.

 

Final Pot: 6 BB

 

Results below:

No showdown. SB wins 6 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte vet ja men funkar de inte bättre om du höjer upp när du ska sno, dvs om du sitter på sb så höj för fan max om du spelar fixed, å tvinga bb lägga redan där ofta funkar de.

 

iof spelar ja bara 1/2 å där brukar man kunna ta 9 av 10

 

 

Höja max ? Det finns bara en sorts höjning i FL och det är en maxhöjning och en minimimhöjning på samma gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bjuda på några godbitar ur arkivet också. Först ut en lite delikatess med Q8 på knappen.

 

 

Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter

 

Preflop: Hero is Button with Qs, 8c.

6 folds, Hero raises, SB calls, BB calls.

 

Flop: (6 SB) 2h, 9s, 2d (3 players)

SB checks, BB checks, Hero bets, SB calls, BB folds.

 

Turn: (4 BB) 4c (2 players)

SB checks, Hero bets, SB raises, Hero folds.

 

Final Pot: 7 BB

 

 

Jaha, där sköt man ju sig själv i foten, eller i huvudet kanske.

 

Tycker att Q8o är så pass medelmåttig/svag som hand att jag bara skulle stjäla med den om fi försvarar för lite till lagom och gör de det så tycker jag det är ett gränsfall att sljuta igen på floppen oförbättrat (när båda synat) och helt klart fel att skjuta igen på turn.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte sitter en foldmaskin på BB så är väl Q8o rent skräp? Raken på 1/2 och 2/4 är alldeles för stor för att sånt spel ska löna sig om man inte spelar mot en total jättetomte som garanterat synar till river med J hög. Och i såna fall kan man lika gärna limpa och check-folda om man inte träffar nåt. Men inte ens det känns den handen värd. Känner man sig inte bekväm postflop i stealsituationer så är det ännu en bra anledning att låta bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en annan. Jag försöker nog nåt slags frikortsspel här som inte fungerar. Är det bara att ge upp på turn?

 

Party Poker 2/4 Hold'em (8 handed) converter

 

Preflop: Hero is Button with Qh, 9h.

5 folds, Hero raises, SB calls, BB calls.

 

Flop: (6 SB) 5h, 8d, Jc (3 players)

SB bets, BB folds, Hero raises, SB calls.

 

Turn: (5 BB) 5d (2 players)

SB bets, Hero folds.

 

Final Pot: 6 BB

 

Results below:

No showdown. SB wins 6 BB.

 

Njaa det är ju lite readberoende men jag skulle nog syna där. Du har trotts allt en gutshot plus ett överkort samt att det finns en chans att han är på en semibluff och att Q-högt faktiskt är bästa handen.

 

Skulle gissa att kombinationen av en viss chans att han är på en semibluff och checkar ned rivern när han missar plus de gånger vi drar ut till en tia eller en dam (en nia skulle också ibland kunna stå) gör syn till ett lönsamt spel.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite gamla stats från min 3/6 tid:

 

Händer: 15281

Attempted to steal blind: 20.34%

Times: 193

net: 313

bb/hand: 0.37

 

Funderar på om du försöker lite väl mycket att stjäla blindsen?! Och kanske mot fel motståndare. Jag brukar alltid se till att ha koll på statsen på motsåndarna innan jag försöker stjäla, dvs hur ofta deffendar dom, hur ofta foldar dom vid contiuation bet samt vad har dom för VP$IP.

Jaja, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar mest kolla vad de har för VPIP. Om de känns tighta så försöker jag stjäla ganska friskt. Jag tror jag måste strama upp mitt stöldspel något dock. Det verkar ju inte gå så bra för tillfället.

 

Jag måste kanske titta mer på just den siffran.. hur ofta de försvarar alltså. Det gör jag inte nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte vet ja men funkar de inte bättre om du höjer upp när du ska sno, dvs om du sitter på sb så höj för fan max om du spelar fixed, å tvinga bb lägga redan där ofta funkar de.

 

iof spelar ja bara 1/2 å där brukar man kunna ta 9 av 10

 

 

roflmao...som dom säger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag måste få lite respons på mitt totalt jävla ofantligt fantastiskt dåliga spel från BB SB.

 

Jag är antagligen en av de nötterna som misstänker att ungefär 98% av alla knapphöjningar är en steal och försöker försvara mina kort med all möjlig skit, även om det inte känns så.

 

ca 6000 händer 0.5/1 endast shorthanded

ca 5800 händer 1/2 4000 Fullring/1800 shorthanded

 

0 Button: Hands 2784 +604$

1 SB: Hands 2775 -598$

2 BB: Hands 2554 -633$

3 Hands 2309 +558$

4 Hands 1941 +38,75

5 Hands 1220 +185$

6 Hands 461 +465$

7 Hands 388 +150$

8 Hands 244 +30

9 Hands 80 -34

 

 

Totalt: 14756 händer spelade och ett plus på 347$

BB/100 hands ligger på 1.61 på 0.5/1 och 1.59 på 1/2

 

Om antalet händer från position 6-9 ser lustiga ut beror det på att jag spelar mycket shorthanded och därför blir antalet händer spelade lite lustiga och även statistiken, tror jag har bättre stats fullring från blindsen gentemot shorthanded

Har även testat på lite högre nivåer där jag gått lite back och fått arbeta mig uppåt igen och därför ligger vinsten sådär men jag hoppas någon kan utläsa något av den info ni fått härt

 

Fritt fram för tips och råd för hur man bör spela från blindsen, hån tolereras men inte för mycket :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte det kändes som att det skiljde så otroligt mycket till skillnad mot de andra positionerna, det var min fundering. Är detta alltså relativt normala stats?

 

Jo UTG har jag också funderat på och analyserat lite noggrannare, men kan inte komma fram till annat än att det har varit otur/dåligt spel.

 

Från utg spelar jag nästan enbart AA-TT,AK,AQ,KQs om det är fullring vill säga.

 

Möjligt att jag förlorat mycket på att jag håller fast lite väl hårt i mina pockets men skulle tro att är lite för få händer för att bygga riktigt statistik på?? 80 händer?

 

EDIT:

 

Kan vara så att det är fel på pokeroffice och positionerna och att UTG borde vara under siffra 3 vilket vore rimligt anser jag. Håller på och kollar upp detta för detta verkar minst sagt skumt. Läste på deras forum att det fler som uppmärksammat detta. Eller är det så här det ska vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 SB: Hands 2775 -598$

2 BB: Hands 2554 -633$

 

Givet att du verkar ha spelat aningen mer 0.5/1 än 1/2 får jag det där till ungefär minus 0.15BB/hand från lilla och minus 0.18BB från stora mörken vilket känns fullt acceptabelt.

 

Varför har du fler händer från SB än BB, om det beror på att du har spelat HU så borde du försöka filtrera ut dessa händer på något sätt.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är antagligen en av de nötterna som misstänker att ungefär 98% av alla knapphöjningar är en steal och försöker försvara mina kort med all möjlig skit, även om det inte känns så.

Du har ju redan gjort insikten. De som har den utgångspunkten är de bästa motståndarna/medspelarna och jag brukar kalla dem fiskar. Utgå ifrån dina kort och skillz istället. Snabbaste vägen till vinst är mot spelare som har perspektivet "han/de försöker bara bluffa mig"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina blindstölder verkar fungera otroligt pissigt. Jag börjar ana att jag spelar dem dåligt.

Innan du ger dig på att försöka med en så marginell hand som Q8o måste du ge sken av att stjäla med några bra händer som du vinner (alt visa fina kort du vunnit eller stulit med). Spelar du dåliga kort ofta och blir avslöjad har fi ingen respekt för dina stöldförsök. Spöa skiten ur dem ett par gånger så lägger de sig bara du viskar höjning...

 

Vissa motståndare försvarar ju också mörkena med vilka kort som helst och då har du lite att vinna på att försöka stjäla. Utnyttja deras förmåga att slänga in döda pengar i potten och ta det den vägen istället.

 

Bra spelare kan syna en frekvent "höjare" eller blindtjuv med rags för att ta dig med lägsta par etc när du inte träffar. Det är ett väldigt effektivt sätt att tilta någon och att få folk att sluta stjäla. En annan metod är att 3betta den som försöker stjäla tills han slutar eftersom det inte fungerar eller kostar för mycket. En tredje är som i ditt exempel när du foldar på turn. Han kan ha träff men kan lika gärna ha genomskådat dig och sett din svaghet och representerar en hand när han vet att du lägger dig utan träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni verkar alla ganska överens om att Q8 är en ganska tveksam, eller tom dålig hand att försöka stjäla med.

 

Om man tittar in en shorthanded starthandtabell (jag såg en i en länk till 2+2 för ett tag sedan) så kan man ju se där vad de rekomenderar att man öppnar med från knappen. Q8 är kanske inte med där, men jag har för mig att tex och K9 är det, och kanske tillochmed Q9? Jag kan inte titta på 2+2 från jobbet, så jag kanske har fel.

 

Hursomhelst, om man tittar i en den tabell som jag talar om, skulle ni då hålla er till de rekomenderade öppningshänderna från knappen mot de flesta motståndare i fullring, eller skulle ni öppna med några till om mörkarna känns tighta? Eller skulle ni spela tightare än vad den tabellen rekomenderar i en stöldsituation i fullring? (vilket för övrigt verkar väldigt konstigt om man inte skall börja väga in tveksamma effekter som att om alla i en full ring foldat så är det troligare att mörkarna har bättre kort.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni verkar alla ganska överens om att Q8 är en ganska tveksam, eller tom dålig hand att försöka stjäla med.

 

Om man tittar in en shorthanded starthandtabell (jag såg en i en länk till 2+2 för ett tag sedan) så kan man ju se där vad de rekomenderar att man öppnar med från knappen. Q8 är kanske inte med där, men jag har för mig att tex och K9 är det, och kanske tillochmed Q9? Jag kan inte titta på 2+2 från jobbet, så jag kanske har fel.

 

Både K9o och Q9o är med som öppninghänder från knappen i den tabellen ja. Det ska dock påpekas att båda dessa händer är klart bättre än Q8o, dels har de högre preflop equity mot både en och två slumpmässiga händer (ungefär 2 procentenheter för Q9o och 4 för K9o) och dessutom tycker jag att båda har taktiska fördelar över Q8o.

 

 

 

 

Hursomhelst, om man tittar i en den tabell som jag talar om, skulle ni då hålla er till de rekomenderade öppningshänderna från knappen mot de flesta motståndare i fullring, eller skulle ni öppna med några till om mörkarna känns tighta? Eller skulle ni spela tightare än vad den tabellen rekomenderar i en stöldsituation i fullring? (vilket för övrigt verkar väldigt konstigt om man inte skall börja väga in tveksamma effekter som att om alla i en full ring foldat så är det troligare att mörkarna har bättre kort.)

 

Altså självklart kan och ska man öppna upp om mörkarna känns tätare än vad som är korrekt, är de tillräckligt täta kan det vara rätt att höja med nästan alla händer.

 

MEN!

 

Om man har gjort bedömningen att de just är tätare så får man också vara mer beredd och benägen att släppa handen postflop de gånger man får syn eftersom man då är uppe mot en starkare handdistribution.

 

Om vi t.ex. vet att BB endast synar med {66+,A2s+,KTs+,QTs+,JTs,ATo+,KTo+,QTo+,JTo} så är det ju definitivt värt att höja med Q8o och långt sämre händer än så. Dock ska vi ju veta att vi då är typ 2-1 underdog (preflop) de gånger vi har fått syn och rätt mycket mer än så på floppen om vi inte träffar.

 

Om man istället hade höjt preflop med Q8o från knappen och fått syn av en lös spelare i BB som synar med {33+,A2s+,K2s+,Q2s+,J2s+,T2s+,96s+,85s+,74s+,64s+,

53s+,43s,A2o+,K3o+,Q5o+,J7o+,T6o+,96o+,85o+,75o+,65o} så är man bara ytterst marginell underdog när man blir synad och kan spela med mycket större förtroende för sin hand postflop.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstår allt detta. I mina händer som jag postade tidigt i denna tråden så har jag nog gjort bedömmningen att blindsen är åtminstone "normaltighta". Jag minns faktiskt inte det nu, men givet hur jag betade på turn i den ena handen måste jag ha anat en bra chans att han kunde lägga sig där. I den andra handen ger jag ju upp ganska lätt efter mitt misslyckade frikortsspel, så jag antar att min read på honom var tight/passiv. Jag skall kolla det igen när jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...