Gå till innehåll

FLT - SH, hand från sessionanalys. Frikort på turn.


Gyre

Recommended Posts

En hand från sessionanalyserna. Ruterkung tycker jag ska fortsätta semi-bluffa på turn men jag håller inte med eftersom jag antagligen inte har bäst hand och båda två lär inte folda ofta precis.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is Button with Q:club:, 8:club:.

3 folds, Hero raises, SB calls, BB calls.

 

Flop: (6 SB) 5:diamond:, 7:club:, 6:club: (3 players)

SB checks, BB checks, Hero bets, SB calls, BB calls.

 

Turn: (4.50 BB) 5:spade: (3 players)

SB checks, BB checks, Hero?

 

* RP, ändat till "FLT - SH" - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit ett gratiskort där, tror inte du jagar bort båda två i majoriteten av fallen. Och som du säger har du inte bäst hand just nu, har svårt att se hur du skulle ha det. Din bet på flop är ju i stort sett för att få ett gratiskort på turn. Hade du isolerat mot en av dem hade du kunnat beta turn.

 

Risken är väldigt liten men den finns också i och med att bordet parade sig, du kan dra dött och det vore ju inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit ett gratiskort där, tror inte du jagar bort båda två i majoriteten av fallen.

 

Altså det här utalandet är ju helt knäppt. En semibluff här behöver ju inte lyckas ens i närheten av majoriteten av gångerna för att vara lönsam. Lyckas det 22% av fallen så är det ju breakeven bara på bluffen som sådan men med tanke på att du också antagligen har rejält med outs så behöver du antagligen bara vinna potten osett ca 15% eller så för att en semibluff ska vara korrekt.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på att du också antagligen har rejält med outs så behöver du antagligen bara vinna potten osett ca 15% eller så för att en semibluff ska vara korrekt.

 

Jag tror inte vi gör det. För att vi ska vinna osett 15% (tja, 16% då) av gångerna måste båda två ha 40% chans att folda. Jag tror inte de har det i snitt här, för mycket drag på brädan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på att du också antagligen har rejält med outs så behöver du antagligen bara vinna potten osett ca 15% eller så för att en semibluff ska vara korrekt.

 

Jag tror inte vi gör det. För att vi ska vinna osett 15% (tja, 16% då) av gångerna måste båda två ha 40% chans att folda. Jag tror inte de har det i snitt här, för mycket drag på brädan.

 

Nej det sa jag ju inget om, ville bara påpeka det totalt felaktiga i resonemanget om att man antagligen inte tar potten majoriteten av gångerna. Hur ofta en semibluff faktiskt lyckas här är ju minst sagt svårt att bedömma utan reads.

 

Något som också talar för en check är att vi inte är speciellt behjälpta av en gratis showdown, med A :club: 8 :club: istället tycker jag en bet är obligatorisk.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det sa jag ju inget om, ville bara påpeka det totalt felaktiga i resonemanget om att man antagligen inte tar potten majoriteten av gångerna. Hur ofta en semibluff faktiskt lyckas här är ju minst sagt svårt att bedömma utan reads.

 

Något som också talar för en check är att vi inte är speciellt behjälpta av en gratis showdown, med A :club: 8 :club: istället tycker jag en bet är obligatorisk.

 

Håller helt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett par faktorer som ingen har nämnt ännu:

 

1. Om man var garanterad att båda skulle syna igen med vad de nu synade flopp med så skulle det vara rätt eller nästan rätt att beta.

 

2. Om en spelare synar med A7 så har man ungefär halva leken att träffa. Ett snällt exempel kanske, men man ligger ganska bra till mot det mesta som kan tänkas syna.

 

3. Det finns många händer som lösa spelare tar av med på flopp som nu ger upp, tex T9 och KQ. Notera att man dels nekar dessa händer gratiskort, dels ger sig själv fler vinstkort.

 

4. Q-högt har en liten chans att stå mot en motståndare men en minimal chans att stå mot två.

 

Om man var säker på att inte bli höjd så är det nästan omöjligt att fördelarna inte skulle överväga den ringa förlust man gör när man blir synad av bättre händer.

 

Så hur ofta blir man höjd och hur illa är det? För det första är det inte så sannolikt att någon sitter på huset här för tvåpar/triss brukar spela fort på en sådan här flopp. Och mot en triss ligger man inte alltför illa till (man förlorar mindre än 1 BB).

 

Kort sagt, jag tycker nog din hand är för stark för att checka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett par faktorer som ingen har nämnt ännu:

 

1. Om man var garanterad att båda skulle syna igen med vad de nu synade flopp med så skulle det vara rätt eller nästan rätt att beta.

 

2. Om en spelare synar med A7 så har man ungefär halva leken att träffa. Ett snällt exempel kanske, men man ligger ganska bra till mot det mesta som kan tänkas syna.

 

3. Det finns många händer som lösa spelare tar av med på flopp som nu ger upp, tex T9 och KQ. Notera att man dels nekar dessa händer gratiskort, dels ger sig själv fler vinstkort.

 

4. Q-högt har en liten chans att stå mot en motståndare men en minimal chans att stå mot två.

 

Om man var säker på att inte bli höjd så är det nästan omöjligt att fördelarna inte skulle överväga den ringa förlust man gör när man blir synad av bättre händer.

 

Så hur ofta blir man höjd och hur illa är det? För det första är det inte så sannolikt att någon sitter på huset här för tvåpar/triss brukar spela fort på en sådan här flopp. Och mot en triss ligger man inte alltför illa till (man förlorar mindre än 1 BB).

 

Kort sagt, jag tycker nog din hand är för stark för att checka.

 

Håller helt med dig, med följande kommentarer:

 

1. Ja, för du har så stor equity edge mot fi:s tänkta händer och att det finns igen anledning att inte försöka bygga pot med de monsterdraget.

 

2. Vad synar de med på den floppen? Kanske ett par i 6:or, 22,33, något stegdrag eller överkort. Kan du pressa bort någon av de händerna, ja troligtvis. Om nej, har du ändå massor av outs. Kolla jämnförelsen mellan att pressa ut en hand och att behålla båda i handen, med lite händer som fi kan sitta på:

 

Board: 5d 6c 7c 5s

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 39.0085 % 37.95% 01.06% { Qc8c }

Hand 2: 48.9593 % 48.96% 00.00% { 33, 64s, A7o-A6o, K7o, 64o }

Hand 3: 12.0322 % 10.97% 01.06% { ATo, A8o, KQo, QTo, JTo, T9o }

 

Board: 5d 6c 7c 5s

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 44.0909 % 44.09% 00.00% { Qc8c }

Hand 2: 55.9091 % 55.91% 00.00% { 33, 64s, A7o-A6o, K7o, 64o }

 

Genom att betta turn också, har du förhopningsvis pressat ut en av de två du har också höjt ditt pot equity till 44% mot fi:s HD vilket defenetivt gör det korrekt att betta. Du tjänar alltså 8% av potten med ett BB, vilket också kan tjäna dig hela potten om båda foldar. tycker det är väldigt weak att inte betta där, det värsta som kan hända är att du blir CR och vad gör de? Så länge fi inte har ett hus, men som handen spelades så känns det inte särskilt självklart att ge fi creeds för en sådan hand.

 

-----

mvh Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...