Gå till innehåll

Hagbards statistik och bokföring i Excel!


Hagbard

Recommended Posts

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag kan tyvärr inte svara på frågor rörande fel i programmet excel, mitt kunnande är alltför begränsat för det.

Det verkar som om felet inte beror på min excel-bok, utan snarare ligger i den dator/den excelinstallation du använder :(

 

Kanske någon annan med större kunnande har några tips eller idéer om varför det blir fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag löste det lite tillfälligt genom att ändra i datavärifieringen till "valfrittvärde" på "Limit", då ick jag automatiskt rätt på "Overall" sidan, men istället blev det problem med "BB/H" kolumnen. Det är bara för de låga limitsen "0,2, 0,25, 0,5" som problemet uppstår, antar att det är nått med ",-tecknet" å göra!?

 

Har dessutom fått nått fel med "Daytoday" bladet efter att skrivit in många sessions ett visst datum, det står nu "#REFERENS!" i kolumnen "real hours played" och "real hours total".?

 

Kan man lägga in fler sessions på samma datum, nu är det ju "bara" 10 max :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet i "BB/H"-kolumnen hör säkert ihop med det problem du har att fylla i decimaltal. Vad för fel får du?

 

Fyller du i fler sessions än tio på en dag så får du referensfel i "Daytoday"-bladet. Trodde faktiskt det skulle räcka med tio som en begränsning :)

Om du lägger till fler sessions så måste du ändra formlerna "Real h played"-kolumnen i "Daytoday"-bladet. Kan inte kolla hur det ska se ut nu (är på jobbet), men om du tar bort skyddet och markerar en cell så ser du hur formeln ser ut. Är inte så svårt att räkna ut hur den ska se ut om du lägger till fler sessions då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett bra sätt att föra statisik på men tyvärr är jag riktigt dålig på excel...

När jag lägger in tex 1 cashgame 20060115, 1 cashgame 20060116 så verkar allt funka perfekt men lägger jag sen till en freeroll turnering 20060117 så får jag "verkar vara fel ifyllt någonstans"...

Ska det vara så?

Beror det på BB/H?

Vore perfekt om du kunde lägga upp ett ifyllt exempelblad med några cash+turneringar...

 

Vore tacksam för hjälp med detta.

Mvh

/Busan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whoa!

Vilket jobb du lagt ned.

 

Skall helt klart använda detta, dock kommer jag rodda i den lite så den passar mig bättre.

 

Men det som slår mig är att det vore en förnämligt bra webtjänst som PF kunde erbjuda sina medlemmar.

Det som behövs är:

- webbserver och databas (förslagsvis open source, som Debian och MySql)

- minst en driven kodknackare

- någon som kan poker och webb som bestämmer över samt driver på den lata kodknackaren

 

Bara en tanke :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men måste alla start/finish tider i session vara exakt lika med de man fyllt i på NL,PL, FL? blir de fel annars? eller kan man räkna ut sammanlagda tiden för ett par sessions för att minska ner antalet.?

"Sessions"-bladet kan man säga är fristående, så i princip spelar det ingen roll om tiderna stämmer med det du har fyllt i på NL, PL osv.

Det görs ingen kontroll mellan tiderna i "Session" och de andra bladen.

"Sessions"-bladet är till för att hålla koll på din "effektiva" speltid. En del av månadsstatistiken hämtas därifrån oxå.

Verkar vara ett bra sätt att föra statisik på men tyvärr är jag riktigt dålig på excel...

När jag lägger in tex 1 cashgame 20060115, 1 cashgame 20060116 så verkar allt funka perfekt men lägger jag sen till en freeroll turnering 20060117 så får jag "verkar vara fel ifyllt någonstans"...

Ska det vara så?

Beror det på BB/H?

Vore perfekt om du kunde lägga upp ett ifyllt exempelblad med några cash+turneringar...

 

Vore tacksam för hjälp med detta.

Mvh

/Busan

Nej, det ska inte vara så. Det är ett litet fel i formlerna som har med freerolls att göra. Ska åtgärda det och lägga upp en ny version inom de närmsta dagarna. Bra att du upptäckte det :)

Ska försöka att lägga upp en "exempelbok" samtidigt.

Fortsätt att rapportera om ni hittar några fel i boken 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för grymt pokerblad som jag börjat använda!

 

Lite korrigeringar/tips: att kunna stansa in allt så fort som möjligt med numpad, t.ex. 20060123 istället för 2006-01-23 och 1728 ist.f. 17:28... nåja det var petitesser men som jag kom att tänka på bara.

 

En annan sak som någon säkert sagt är en kolumn för "liverulle" och liveframträdanden (kanske i kr?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, tack!

 

Stansningen är lite problematiskt att göra något åt. Tiden måste skrivas in med kolon annars begriper inte excel att det är just tid. Skriver du tex 1015 i en cell som är formaterad för att visa tid kommer det att stå 00:00.

Datumet däremot kan du skriva in som 1-23, så kommer cellen att visa 2006-01-23. Något enklare iaf :)

 

Liverulle är inget jag funderat på, spelar inte så mycket live själv. Om jag lägger till det så blir det nog på ett eget blad, med en separat rulle för just livespel isf. Annars är det fritt fram att modda själv :)

 

Som vanligt tar allting längre tid än man tänkt sig, men jag ska försöka lägga upp den nya versionen i morgon. Har hittat några buggar som jag åtgärdat bl a i "overall"-bladet. Lite nya funktioner är oxå tillagda.

Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom en timme finns en ny version att ladda ner. Har lagt till en del saker efter önskemål, samt fixat en del buggar. Även en exempelbok finns att hämta. Tack alla ni som hjälper till att utveckla det hela med förslag och idéer. Ni som har RB kan väl säga vad ni tycker om dom funktionerna. Behöver något ändras, ska den delen se annorlunda ut?

 

Fixat sen förra versionen:

- funktion för uttag från bankrullen (BeNjis idé)

- nu fyller man i RB och bonus var för sig och får lite mer statistik på det (cops idé)

- nytt blad för att hålla ordning på live-äventyren (Sactodians idé)

- lite buggfixar (bl a Busan har varit uppmärksam)

- lite fler färgade celler och kommentarer för att underlätta när man börjar fylla i

 

Gå till första inlägget i denna tråd så hittar ni länkarna för att hämta den nya versionen :lol:

EDIT: Nu finns den nya versionen uppe. Man får kopiera och klistra in om man vill föra över data från den gamla. Använd "Klistra in special" och välj att klistra in enbart värden, annnars kan det hända lite konstiga saker. Observera att man kan bara kopiera de celler som inte är låsta, så man får kopiera datan i "block". Äh, ni fattar hur det går till tror jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta blad täcker mina behov till fullo, har använt den tidigare versionen några veckor men hade vissa problem. Bytte till den senaste och den funkar mkt bättre. några korta frågor bara:

 

- Var tar min rakeback vägen? har fyllt i Neteller som mottagare under moneybladet, rb´n räknas i rullen men syns inte i totalen för neteller eller någon annan site vad jag kan se?

 

- Jag spelar alltid mina sessioner över midnatt, hur hanterar man det på bästa sätt i nm, tourn-bladen? hittills har jag skrivit en tidigare startid så att avslut alltid hamnar 23:59 och sen kört den rätta tiden i sessionsbladet? skulle ju kunna vara intressant att kunna se vilka tider på dygnet som e lönsammast vilket kan bli svårt när man inte riktigt har koll.

 

Tack för ett grymt blad! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta blad täcker mina behov till fullo, har använt den tidigare versionen några veckor men hade vissa problem. Bytte till den senaste och den funkar mkt bättre. några korta frågor bara:

 

- Var tar min rakeback vägen? har fyllt i Neteller som mottagare under moneybladet, rb´n räknas i rullen men syns inte i totalen för neteller eller någon annan site vad jag kan se?

 

- Jag spelar alltid mina sessioner över midnatt, hur hanterar man det på bästa sätt i nm, tourn-bladen? hittills har jag skrivit en tidigare startid så att avslut alltid hamnar 23:59 och sen kört den rätta tiden i sessionsbladet? skulle ju kunna vara intressant att kunna se vilka tider på dygnet som e lönsammast vilket kan bli svårt när man inte riktigt har koll.

 

Tack för ett grymt blad! :D

 

Bra att det funkar bättre nu! Hittade några buggar i det gamla som ställde till en del problem. Svårt att få alla formler rätt :shock:

 

- Hmm... får du in rb:en direkt på NETeller? Jag trodde den åkte in på kontot för respektive site. Som det är gjort nu så kan du bara välja en site som mottagare för rb för att allt ska stämma. NETeller "tar bara emot" Withdrawal och Deposit. Är det så att man får den direkt till NT så måste jag givetvis fixa till det. Vad du kan göra annars är att fylla i siten som mottagare och sen flytta summan till NT. Lite krångligare, men då blir statistiken rätt. Har inte rb själv så jag famlar lite i blindo :)

 

- Det där är ett problem som jag har brottats med, men inte lyckats hitta någon bra lösning på. Själv brukar jag göra så här:

Turnering startar 22:00, slutar 03:00. Inköp $20.

Första raden i "Tourney"-bladet: buyin 20, cashout 20, start 22:00, finish 23:59.

Andra raden: buyin 20, cashout (tex 50), start 00:00, finish 03:00.

Sessions: dag 1, 22:00 - 23:59, dag 2, 00:00 - 03:00.

Inte klockrent, men det bästa som går att åstadkomma just nu. Jag kanske kommer på en bättre lösning en dag, och då blir det en ny version igen. Många versioner blir det 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... andra gången samma fel dyker upp och jag vet fortfarande inte vad det beror på. Tyvärr.

Om du kollar i slutet på sidan 1 och början på sidan 2 i den här tråden så diskuterar vi saken där. Jag kan tyvärr inte svara på varför det blir så där.

Någon annan som vet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... andra gången samma fel dyker upp och jag vet fortfarande inte vad det beror på. Tyvärr.

Om du kollar i slutet på sidan 1 och början på sidan 2 i den här tråden så diskuterar vi saken där. Jag kan tyvärr inte svara på varför det blir så där.

Någon annan som vet??

 

Nu har jag inte tittat närmare i excelarket men oftast är det inställningarna för cellerna som är felaktiga. Standard är Allmän, vilket inte är det optimala nu när det är tal som behandlas.

 

Kolla att det är tal och med 2 decimaler så är det åtminstone en bit på väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...