Gå till innehåll

Slå rake på mikrolimit?


chlu

Recommended Posts

I följande två trådar har det antytts att raken på låga nivåer är så hög relativt mörken att det är svårt eller kanske t o m inte möjligt att klå den.

lethe menar dock att det bör gå, i alla fall på 1/2 och på Party, även om han inte utrycker sig bergsäkert.

Jag skulle gärna se en kortare genomgång av ämnet. Speciellt av de som har åsikten att det är svårt, eftersom jag själv har spelat under det antagandet att om jag spelar bra så bör jag kunna förvänta mig ett positivt EV på upp till 2 BB/100.

 

Jag spelar nu på 0.5/1 och det går bra, över förväntan tom. Så det är klart att tanken att kliva upp i nivå infinner sig. Speciellt som jag inte har några egentliga bankrullebegänsningar (mikro och/eller lowlimit. Jag vet inte var gränsen går.). Om man antar att spelet blir tuffare med högre nivå, uppväger den minskade relativa raken det tuffare spelet, och i så fall hur högt?

 

Finns det nivåer där det är speciellt lätt eller svårt i förhållande till raken? Det lär väl vara olika på olika sajter, finns det någon nivå och sajt som utmärker sig?

 

Mitt intresse är framförallt Texas Hold'em Fixed Limit och specifikt 6-manna.

 

 

Tråd 1

det trista med låga nivåer är väl att raken gör att det i princip är omöjligt att gå i vinst även om man spelar ok?

 

Tråd 2

 

 

Raken på Partypokers Limit $0.5/$1 och $1-$2 suger hästpung.

 

Raken på lowstakes limit hold'em är mycket svårslagen, och även för rutinerade spelare kan det vara svårt att plussa på lägre nivåer på grund av detta.

Detta gäller speciellt på Party som tar upp till 10% i rake (om potten är $5)

 

Även med hästpungrake går det nog fortfarande att nå 3BB/100 på Party 1/2. Du kommer ju dock ovillkorligen ha flyttat upp långt innan du når någon statistisk säkerhet om det dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara party som har sån här rutten rake på 1/2 eller är det standard för FL 1/2 ?

Pokerstars är lite snällare. Där dras $0.25 för var femte dollar, max $1 vid $20 i potten. På party dras $0.5 vid $5 i potten, ytterliggare $0.25 då potten når $12, och slutligen $0.25 till då potten når $20.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lethe menar dock att det bör gå, i alla fall på 1/2 och på Party, även om han inte utrycker sig bergsäkert.

Lethe uttrycker sig visst bergsäkert. Han säger att det bör gå att uppnå 3BB/100, alltså med över 50% sannolikhet. Det går inte att göra det påståendet utan att säga att 1BB/100 går att uppnå med typ 99.99% sannolikhet eftersom 3BB/100 är så väldigt mycket ovanligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Hjort sa, jag är helt säker på att det går att vinna fint på Party 1/2, trots den ruttna raken.

 

Det enda rum jag spelat på där det faktiskt kan vara svårt är om man spelar korthänt på PokerRoom+skins på de lägre borden. Deras rake på korthänta 1/2-bord är typ 1,75BB/100/spelare högre än Party. Då börjar vi snacka svårkrossat. (Spela inga korthänta bord under 10/20 på PR.)

 

I rakediskussioner behöver du göra skillnad på korthänta och fullhänta bord. Det brukar bli en enorm skillnad i rake, till de korthänta bordens nackdel. Men all kvalitetstid med fina firrar uppväger skillnaden på de lägre borden än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som fattar varför raken ligger på 10%/pott i fixed och 5%/pott i NL?

Känns som att turmomentet i fixed är mycket större.

 

Man tar sin starthand och höjer, får med sig hela bordet. Sen är det ju nån snubbe med 72off som prickar sin triss på turn. Inte mycket man kan göra.

Killen med 72 gör ju inte heller något större fel efter floppen då han för det mesta har korrekta pott-odds för att jaga 2 par eller triss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som fattar varför raken ligger på 10%/pott i fixed och 5%/pott i NL?

Känns som att turmomentet i fixed är mycket större.

 

Man tar sin starthand och höjer, får med sig hela bordet. Sen är det ju nån snubbe med 72off som prickar sin triss på turn. Inte mycket man kan göra.

Killen med 72 gör ju inte heller något större fel efter floppen då han för det mesta har korrekta pott-odds för att jaga 2 par eller triss.

 

Kanske därför en bra pre-flop strategi är så viktig i FL ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som fattar varför raken ligger på 10%/pott i fixed och 5%/pott i NL?

Känns som att turmomentet i fixed är mycket större.

 

Man tar sin starthand och höjer, får med sig hela bordet. Sen är det ju nån snubbe med 72off som prickar sin triss på turn. Inte mycket man kan göra.

Killen med 72 gör ju inte heller något större fel efter floppen då han för det mesta har korrekta pott-odds för att jaga 2 par eller triss.

 

Kanske därför en bra pre-flop strategi är så viktig i FL ??

 

Jo visst är preflop strategin viktigare, men varför är raken dubbelt så hög?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som fattar varför raken ligger på 10%/pott i fixed och 5%/pott i NL?

Känns som att turmomentet i fixed är mycket större.

Raken är inte alltid 10% på fixed. Det är bara på Party (och Multi/Empire) när potten är exakt $5 som raken blir 10%. Är potten t.ex $4 blir raken 0%. I praktiken tror jag raken blir omkring 5% i snitt på Party FL1/2.

 

Pokerstars är lite snällare. Där dras $0.25 för var femte dollar, max $1 vid $20 i potten. På party dras $0.5 vid $5 i potten, ytterliggare $0.25 då potten når $12, och slutligen $0.25 till då potten når $20.

 

På de flesta siter är raken lägre på FL än på NL. Standard är 5% i båda fallen , men på NL tas raken i tätare intervall.

T.ex tar Stars $0,05 för varje $1 i NL medan raken på FL0.5/1 och FL1/2 är 0,25 för varje $5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerstars är lite snällare. Där dras $0.25 för var femte dollar, max $1 vid $20 i potten. På party dras $0.5 vid $5 i potten, ytterliggare $0.25 då potten når $12, och slutligen $0.25 till då potten når $20.

 

På de flesta siter är raken lägre på FL än på NL. Standard är 5% i båda fallen , men på NL tas raken i tätare intervall.

T.ex tar Stars $0,05 för varje $1 i NL medan raken på FL0.5/1 och FL1/2 är 0,25 för varje $5.

Huh? Jag jämförde party och stars gällande rake på FL $1/2, inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...