Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Satt i bb med cirka 1700 i marker, blindarna 50/100. En spelare i relativt tidig position (3 från utg har jag för mig) och button synar. Jag har mäktiga 28 i klöver. På flop kommer två klöver och spader ess.

Jag checkar, spelaren i tidig position betar 300, button foldar och jag följer med. Ett klätt kort kommer på turn, en knekt har jag för mig att det var. Jag checkar, beredd att folda för en pott bet. Den andre spelaren checkar också.

På river kommer en klöver och nu till mitt dilemma. Jag misstänker att jag är slagen och betar bara 100. Hur hade ni gjort, betat pott?. Checkat? Eller någon annan stilig manöver?

Jag blir reraisad all in. Nu stämmer det ju med min read att han var på ett drag, men min mesiga river bet kan ju ha inspirerat honom till en bluff.

Jag synar och tittar naturligtvis in i en högre färg, t hög, annars hade det väl inte blöivit mycket till forumspost :D

Hur hade ni spelat i den här situationen och varför?

* RP, la till "NLT - Trn" - QoS *

Postad
Satt i bb med cirka 1700 i marker, blindarna 50/100. En spelare i relativt tidig position (3 från utg har jag för mig) och button synar. Jag har mäktiga 28 i klöver. På flop kommer två klöver och spader ess.

Jag checkar, spelaren i tidig position betar 300, button foldar och jag följer med. Ett klätt kort kommer på turn, en knekt har jag för mig att det var. Jag checkar, beredd att folda för en pott bet. Den andre spelaren checkar också.

På river kommer en klöver och nu till mitt dilemma. Jag misstänker att jag är slagen och betar bara 100. Hur hade ni gjort, betat pott?. Checkat? Eller någon annan stilig manöver?

Jag blir reraisad all in. Nu stämmer det ju med min read att han var på ett drag, men min mesiga river bet kan ju ha inspirerat honom till en bluff.

Jag synar och tittar naturligtvis in i en högre färg, t hög, annars hade det väl inte blöivit mycket till forumspost :D

Hur hade ni spelat i den här situationen och varför?

* RP, la till "NLT - Trn" - QoS *

Om du synar på flopp så antar jag du jagar färgen, den kommer? ja då vill du få in alla din chips :D Lite sent att komma på det på river.

Jag hade dock valt fold för 300 för du behöver dryga 3:1 för syn inräknat med implicita odds ifall du träffar (du kan inte räkna med gratis turn, annars blir det juh närmare 2:1), känns inte som 8-hög är någe att jaga efter.

Postad

När jag spelar draghänder i turneringar mot endast en (eller två) spelare brukar jag ofta spela dom som redan färdiga händer, om jag tex sitter på 109s och jag och en till ser floppen och den kommer med 2 kort i min färg, brukar jag för det mesta betta pott (om det är en tight spelare) och check-raisa om jag är uppe mot en aggresiv spelare.

Mitt tips är att när du spelar en draghand med endast en eller två motspelare ska du (om du ska spela handen över huvud taget) spela den väldigt aggresivt då det är stor sannolikhet att dom viker sig mot en pot-bett redan på floppen, eller om du har en bra känsla kan du kanske få bort dom med ännu en semi-bluff på turn.

För det här spelet krävs det ju dock att du har en bra read på dina motspelare samt att du har en bra och tight table-image.

Postad

Det har kommit en del förslag om att folda på floppen. Anledningen till at jag inte foldar för en bet på floppen i sådana här fall är att en pot bet gör att jag får 2 för 1 på mina pengar och jag räknar med att få betalt en dubbelbet sen, om jag träffar. I så fall får jag 4:1 på mina pengar vilket är ok på ett färgdrag. Om han inte betalar mig 600 i en 900 pot i ett sånt läge, så är det ju ganska bra information att ha senare under turneringen.

Om jag nu planerat att beta 600 om färgen kom kan man ju undra varför jag bara betade 100 på slutet? Det berodde på att motspelaren checkat och jag var lite rädd att han också satt på ett färgdrag.

Postad

Rent matematiskt så är det juh inte någe fel (om det blir som du tror), men kan inte förståa vad problemet på river är. För som sa tidigare, lite sent att komma på att du kanske har lägre färg än fi då, det valet måste du göra på flopp.. "ska jag gå fullt ut eller ej".

Finns juh även ett uttryck typ "never go broke i a un-raised pot".

Skulle personligen folda 4 av 5 här, hade jag haft högre drag (j+) hade det vart annorlunda, men med tanke på att folk ofta limpar med "any 2 suited" så finns risken att du är dominerad i detta läget.