Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag är relativt ny när det gäller poker och det här är min först post här på forumet, så om något inte är fullt korrekt hoppas jag ni har överseende med det. Här kommer i vart fall handen jag lurade lite på...

Texas NL 0,25/0,50 - 6 personer

Bordet var rätt tajt. Fi spelade däremot förhållandevis löst efter vad jag kunde utröna före den här handen.

Spelare:

3______(7,75)

Fi (2)___(43,20)

1______(7,40)

BUTTON (9,81)

SB______(28,50)

Jag (BB) (32,90) T :diamond: - T :spade:

Pre-Flop

3______Fold

Fi______Call (0,50)

1______Fold

BUTTON Fold

SB_____Fold

Jag_____Check

(Kanske en raise hade varit på sin plats här?!)

Flop

2s :spade: - 8s :spade: - 9d :diamond:

Total pott: 1.25

Jag Bet (0,90)

FI Call (0,90)

(Jag har nu satt honom på ett färgdrag, alternativt ett stegdrag. Kanske att ett pottbet fått bort honom?)

Turn

2s :spade: - 8s :spade: - 9d :diamond: - 6:diamond:

Total pott: 3.05

Jag Bet (1,90)

Fi Call (1,90)

(Blir osäker nu på vad han verkligen har, sitter han fortfarande med ett färgdrag, eller har han en färdig stege? tvåpar? Skulle jag gjort något annorlunda?)

River

2s :spade: - 8s :spade: - 9d :diamond: - 6:diamond: - 6:heart:

Total pott: 6.85

Jag Check

Fi Bet (4.00)

Jag Call (4.00)

(Jag kände direkt det var fel att checka, en mindre bet och en höjning från honom och jag slängt handen.)

Fi visar: 6s :spade: - 3s :spade: (Triss, sexor)

Att river är tokfel spelat vet jag, men samtidigt hade jag ju å andra sidan inte kunnat slänga iväg den för analys här om jag lagt mig. Så något gott ur det kanske det kan komma ändå. Vad och var gör jag mest fel, bortsett från river och hur hade jag kunnat spela den annorlunda? Råd, tips och eventuella sågningar godtages gärna... =)

/Johnny

Postad

Efter en snabb överblick kan jag bara hålla med dig i din egen kritik dvs du skulle ha höjt pre-flop! För övrigt tycker jag du spelar den rätt på flop och turn. River är lurig. Jag håller precis själv på och funderar på hur man ska spela liknande händer där ur position. En check bjuder ju in till bluff och måste nästan synas som du gör. Det är nog bättre att fortsätta beta, men jag tycker det är ett svårt läge.

Att han får in trissen är ju bara tur, han synar utan odds handen igenom. Du spelar bra (bortsett från pre-flop) och han spelar dåligt. Att han vinner är ju bara tur.

Postad

Höj preflop, checksyna river, precis som Djens sa. Förutom preflop spelar du handen bra. En sak bara:

Jag har nu satt honom på ett färgdrag, alternativt ett stegdrag. Kanske att ett pottbet fått bort honom?

Det är en bra början. Men mot dessa motståndare får du lägga till: alla 2 broadwaykort, alla Ax, alla Kx där x är "typ" över bordet eller nåt, alla PP. (Eller alla drag till par. ;)). Äh, allvarligt, väldigt många synar med QJ, K2, Q2, vad som helst på den där floppen.

Postad
Att river är tokfel spelat vet jag, men samtidigt hade jag ju å andra sidan inte kunnat slänga iväg den för analys här om jag lagt mig. Så något gott ur det kanske det kan komma ändå. Vad och var gör jag mest fel, bortsett från river och hur hade jag kunnat spela den annorlunda? Råd, tips och eventuella sågningar godtages gärna... =)

Tycker precis som flera ovan, att river var helt okej spelat. Jag skulle höjt 5bb preflop, annars spelade du handen precis som jag skulle gjort.

Brukar dock variera mellan att VB river eller checksyna. Mot bluffbenägen fi är checksyn att föredra, då får han möjlighet att bluffa.

Jag har nu satt honom på ett färgdrag, alternativt ett stegdrag. Kanske att ett pottbet fått bort honom?)

Jag skulle beta så mycket att fi synar med en sämre hand. Den här spelaren hade förmodligen synat en pottbet eller kanske tom mer, därför skulle jag beta mer.

Hade du höjt innan, då vore potten så stor att fi kanske inte hade synat ett pott bet. Är potten stor och man vill hålla den på rimlig nivå med en marginell hand som TT med överkort, då brukar jag beta 60-80% av potten.

Själv bluffar jag ofta på floppen, då det är billigt. LAG spelare uppmärksammar detta och synar ibland utan hand eller med drag. Då brukar jag checka turn, så att de kan försöka en bluff på turn. Sedan reraisar jag dem kraftigt. Mot LAG spelare som uppmärksammat att jag spelar TAG är checkraise på turn förmodligen mest EV+.

Nu verkar spelaren ovan snarare vara lös/passiv. Då funkar inte checkraise.

Floppen ser fin ut förutom att den innehåller både steg och färgdrag. Damen skall man inte bli skrämd utav, eftersom folk på den här nivån ofta spelar ax och kx.

Postad

Får tacka för alla svar så här långt! Förändrar mitt tänk en aning =)

psatiw: ...mot dessa motståndare får du lägga till: alla 2 broadwaykort, alla Ax, alla Kx där x är "typ" över bordet eller nåt, alla PP. Äh, allvarligt, väldigt många synar med QJ, K2, Q2, vad som helst på den där floppen.

Hehe, lite därav jag blev en anings konfunderad på turn när han synade, jag hade ju främst satt honom på ett färgdrag, och då spelade han ju "fel" :)