snerki Postad 13 Oktober , 2004 Rapport Postad 13 Oktober , 2004 Jag har inte pokerhanden, så jag ska försöka återge den så exakt som det går. Har suttit vid ett av partypokers shorthanded NL 200$ bord (2 och 4) blinds. En kille som spelat ganska tight och passivt (i princip inga preflop raises) Han sitter på ca 200$ jag på ca 300$. Helt plötsligt raisar han i första Big blind + 1 med 6xBB (24$). Jag sitter i big blind. Jag sätter honom direkt på AA och tittar på mina kort. 45 suited. Alla foldar fram till mig, och jag tänker att om jag träffar med detta så har kommer jag med all sannolikhet få hela hans stack och callar. Flop kommer 557. Jag checkar, han går all in och jag callar och han satt mkt riktigt på AA och jag tog allt han ägde. Själv var jag först helt övertygad om att jag hade gjort rätt, men blev sedan osäker. Är det försvarbart att calla så hög raise med 45s på känsla i längden? * RP - QoS * Citera
jackbalsam Postad 13 Oktober , 2004 Rapport Postad 13 Oktober , 2004 I S/S står det att man bör calla en bet på 5% av sin stack för det är ungefär så ofta man träffar hårt (tvåpar eller bättre, ganska säker på att drag inte räknas i dom 5%). I det här läget är det ju hans stck som begränsar hur mkt du kan vinna så enligt Brunson borde du calla en bet på högst $10 (200 / 20). Sen kan man väl tänja på det också men jag hade nog foldat. Citera
snerki Postad 13 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 13 Oktober , 2004 I S/S står det att man bör calla en bet på 5% av sin stack för det är ungefär så ofta man träffar hårt (tvåpar eller bättre, ganska säker på att drag inte räknas i dom 5%). Ja, men räknar detta verkligen med att man kan räkna, inte bara med att vinna handen, utan att att få netto 50 stora blindar I det här läget är det ju hans stck som begränsar hur mkt du kan vinna så enligt Brunson borde du calla en bet på högst $10 (200 / 20). Jag satt på 300$ alltså, 15$. Citera
Nusseman Postad 13 Oktober , 2004 Rapport Postad 13 Oktober , 2004 Helt plötsligt raisar han i första Big blind + 1 Que? Menar du att han satt UTG, eller? Själv var jag först helt övertygad om att jag hade gjort rätt, men blev sedan osäker. Är det försvarbart att calla så hög raise med 45s på känsla i längden? Nix, inte med de oddsen Jag satt på 300$ alltså, 15$. Han satt på 200$. således 10$. Du kan ju inte vinna 300 av Fi om han bara har 200 ... Citera
jackbalsam Postad 13 Oktober , 2004 Rapport Postad 13 Oktober , 2004 Ja, men räknar detta verkligen med att man kan räkna, inte bara med att vinna handen, utan att att få netto 50 stora blindar Jo det räknar nog med att man tar hela fis stack. Citera
snerki Postad 13 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 13 Oktober , 2004 Que? Menar du att han satt UTG, eller? Du är så konventionell Nix, inte med de oddsen Ok. Citera
Hjort Postad 13 Oktober , 2004 Rapport Postad 13 Oktober , 2004 I S/S står det att man bör calla en bet på 5% av sin stack för det är ungefär så ofta man träffar hårt (tvåpar eller bättre, ganska säker på att drag inte räknas i dom 5%). En annan rätt viktig grej att komma ihåg är att snerki aldrig kommer kunna stjäla potten och oftast kommer sakna odds för att spela eventuella drag han floppar, vidare kommer han bli utdragen runt 27% av gångerna han floppar tvåpar (AA får ju drag till tvåpar, trestege, och trissouts). Så de 5% av tiden han floppar tvåpar eller bättre kommer han lik förbannat inte vinna. Jag tror definitivt inte att man kan gå lägre än 20ggr betet här. Citera
Recommended Posts