Tirran Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Tja pokerhajar! Jag har sett att det star "value betting" i ganska manga sammanhang, har pa pokerforum.nu men aven i bocker jag last... Jag skulle vilja att nagon forklarade till mig vad detta innebar, inte en forklaring pa 2 ord... utan en ordentlig forklaring tex: vilken position det ar bast att gora det i? Vilka kort? osv... kanon ifall man skulle fa forklarat varfor man ska gora det och kanske lite av matematiken bakom det hela Men det viktigaste ar att jag forstar vad och nar jag ska andvanda det, sa jag kan ta det spelet till mitt eget spelande Tackar tackar (skriver fran Thailand, darav texten) Citera
Stahl Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Man kan rätt enkelt förklara det som ett "värdebet". Exempel, brädan är AK982.. du har AQ, och har bettat hela vägen, och fått syn av en fiende, och du tror att fienden sitter med en kung. Nu ska du på rivern lägga ett value-bet. Alltså en summa som du tror att du kan få han med kungen att syna på. Det är väldigt readbaserat, men vi säger att potten är 30$. Ett valuebet där för att han ska syna med kungen skulle kunna vara 5$, kanske till och med 10$. Nu vet du ju inte till 100% att han sitter med kungen, han kanske har ett sämre äss. Då kan du få lite mer betalt, kanske 15-20$. Om du tror att du har bäst hand, hur mycket ska du betta för att få syn av de sämre händerna? Det är value-betting. edit: Kan ta ett exempel till. Brädan är KQ942. Du har TJ, alltså nötstegen, och din FI sätter du på ett tvåpar. Potten är 50$ på rivern. Nu ska du ta betalt för din stege, och om du sätter honom på ett tvåpar så kan du betta närmre 40-50$, om du inte tror att han rätt säkert sätter dig på stegen. Citera
granath Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Fick en bra förklaring igår. Ska se om jag kan återberätta den. Du har bästa handen och vill att motståndarna skall syna dig. Value betting är då den typ av bett där motståndarna över 50% av gångerna förväntas syna dig. Citera
Sagge Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=14375&highlight= Det har även diskuterats här. Om du vill läsa lite mer... Citera
Tirran Postad 5 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 5 Januari , 2006 Tack for svaren! skit bra Citera
Nickefik Postad 5 Januari , 2006 Rapport Postad 5 Januari , 2006 Det är en svårighet i sig att få rätt betalt för sin hand när man har den bästa handen. Men en svårare sak som jag lägger i begreppet value betting är när man är i en gråzon, där man inte riktigt vet hur stark ens hand egentligen är. Det värsta som finns är när man gör ett bet, som man tror är ett value bet, och får slängt en fet check/raise i ansiktet. Tex kanske man har AQ och bordet är A286J och din motståndare checkar rivern. Du höjde före floppen. Du är rätt säker på att motståndaren har ett A. Nu kom en J på rivern. De enda händerna som man slår med ett A är 3,4,5,7,9,T. En hand med 2,6,8,J,K är händer som vinner över dig. AQ splittar så klart. Sådana här situationer är svåra. Value bet eller inte? Att hitta tillfällena att göra ett value bet och att hitta tillfällena att låta bli gör stor skillnad i hur mycket man vinner. Citera
Svinto Postad 5 Januari , 2006 Rapport Postad 5 Januari , 2006 Nickefik säger: Men en svårare sak som jag lägger i begreppet value betting är när man är i en gråzon, där man inte riktigt vet hur stark ens hand egentligen är. Det värsta som finns är när man gör ett bet, som man tror är ett value bet, och får slängt en fet check/raise i ansiktet. Fast om den information man har att tillgå pekar på att man kan värdebetta så är det ju ett värdebett oavsett om det visar sig att motståndaren faktiskt råkade ha en bättre hand eller ej. Annars skulle det enda riktiga värdebet man kan göra vara i sista position med nötterna på rivern. Citera
Recommended Posts