Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Den här handend lär jag ha spelat hur konstigt som helst, ha i åtanke att jag är extremt ny på Omaha, spelar för övrigt mest THE.

Table 'Bo': $0,50-$0,50 Pot Limit OH (Real Money)

Seat 0: funkyside ($108,20 in chips)

Seat 1: orruB ($50,60 in chips)

Seat 2: Rockbullen ($49 in chips)

Seat 3: ChiChuM ($5,50 in chips)

Seat 4: lpuyear ($55,30 in chips)

Seat 5: Gophernutz ($54,80 in chips)

Seat 6: mecca78 ($62 in chips)

Seat 8: PINARD ($115,10 in chips)

Seat 9: pokerngolf59 ($70 in chips) (on the button)

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to Rockbullen: 6h

Dealt to Rockbullen: 2s

Dealt to Rockbullen: Ad

Dealt to Rockbullen: Ah

funkyside : Post Blind ($0,50)

orruB : Post Blind ($0,50)

*** Pre-Flop *** :

Rockbullen : Bet ($2)

ChiChuM : Fold

lpuyear : Fold

Gophernutz : Fold

mecca78 : Fold

PINARD : Fold

pokerngolf59 : Call ($2)

funkyside : Fold

orruB : Fold

*** Flop *** : Js As 5s

Rockbullen : Bet ($4,50)

pokerngolf59 : Raise ($15)

Rockbullen : Call ($10,50) <---- Synar då jag inte tror han har färg

*** Turn *** : [ Js As 5s ] 3d

Rockbullen : Check

pokerngolf59 : Bet ($20)

Rockbullen : Call ($20) <-- Synar återigen, han har tamejfan inte färg

*** River *** : [ Js As 5s 3d ] Qd

Rockbullen : Check

pokerngolf59 : Check

Vad tror ni han satt på och hur kan jag förbättra mina Omahakunskaper? Är starthanden ens något att ha? AA är ju för en hold'em-spelare som mig ett par förstaklassbiljetter ^^ så jag höjde av ren vana.

Postad

AA62ss är en okej hand men inte mycket mer än så. Träffar du inte ett ess på floppen eller t.ex. överpar+nötfärgdrag (du ska gärna ha ett stegtillägg också) så är det bara att lägga ner om ditt pottbet på floppen blir synat.

I Omaha är en av de mest gynsamma situationerna folk som överspelar sina oförbättrade AA efter floppen - tänk på det. Vissa spelare är väldigt förutsägbara - särskilt på lägre nivåer. Om någon höjer pott och en annan spelare, som väldigt sällan höjer tillbaka om någon annan höjt, höjer pott igen så är det på låga nivåer VÄLDIGT ofta som han har AAxx - och det är ett drömläge för dig som motståndare. På floppen ser du snabbt ifall du leder och om inte, hur många levande outs du har. Den andra spelaren spelar med två av sina hålkort öppna. Om den spelaren då överspelar sina ess på floppen (vilket folk ofta gör) så investerar du en jämförelsevis liten del av din stack för att se en flop medan den andra spelaren i praktiken spelar för hela stacken. Men det är lite lallmänt om AAxx i PLO - här till den aktuella handen.

Att potta preflop - inget snack om saken, du spelar helt korrekt.

Flop: Du hamnar HU och floppar toppset på en enfärgad bräda och pottar - helt korrekt. Det intressanta är när du säger att du inte tror att han har färg - varför?

Att slöspela sina bra händer i Omaha är ofta döden eftersom händer i Omaha är så extremt sårbara. Jag skulle vilja påstå att hans mest troliga hand ÄR just färg - fast det behöver inte vara en hög färg. Han kan mycket väl ha träffat en låg färg och pottar om för att veta var han står.

Jag hade i kanske 90% av fallen slagit om igen på floppen. Har han en låg färg finns chansen att han lägger den - den enda handen han med säkerhet kan spela för hela stacken i det läget är ju nötfärgen. Och OM han synar med en färg har du gott om outs att köpa ut. Dessutom får du, om du har RIKTIG tur, en slaskig syn av t.ex. 55/JJ/AJ. Genom att inte potta om så ger du inte honom chansen att vika en dålig färg, en hand som trots allt leder mot dig.

Dina problem börjar med att du inte slår om igen på floppen!

Turnspelet ogillar jag också: du checkar, vilket i och för sig är okej - du vill se vad han gör, i bästa fall får du gratiskort till kåken, en femma hjälper bara 42. Han betar 20, då har du ett val - ställa in hela stacken (om jag räknat rätt har du ca 12 kvar i stacken) eller folda. Du måste ändå syna dina sista 12 på rivern om han betar, så det är lika bra att stoppa in om du nu ska spela handen vidare. Säg att han INTE har färg utan bluffar för att han tror att du ska lägga dig - varför vill du ge honom ett gratiskort till att köpa ut dig? Han han ju mycket väl sitta med t.ex. JJKT - en hand som blir stege på rivern...

Jag säger: potta om på flop, ställ in på turn.

Postad
Rockbullen : Call ($10,50) <---- Synar då jag inte tror han har färg

Rockbullen : Call ($20) <-- Synar återigen, han har tamejfan inte färg

"Han har tamejfan inte färg", men det du egentligen säger är "jag har ju set i äss, det kan jag inte släppa...!".

Förväxla inte de två meningarna i fortsättningen annars kommer du vara en förlorande spelare.

Postad

Hmm jag håller med dig helt och fullt Parre, borde pottat på flop och ställt in på turn.

Kan inte riktigt svara på varför jag inte sätter han på färgen, jag skyller på magkänslan, hade inte litat på den i ett par potter innan där jag förlorat ett par hundra dollar då bestämde jag mig för att lita på den. Men sen kan det ju mycket väl vara som Stahl säger, jag floppar topset och vill inte lägga. Jag har visat tendenser för att ha svårt att släppa händer trots att jag är näst intill 100% säker på att jag är slagen.

Killen satt för övrigt med AK10x (rainbow) och fick stegen på rivern. >/