Gå till innehåll

Fråga om lämplig storlek på bankrulle?


totti

Recommended Posts

Frågan är varför detta prat om att man ska ha en bankrulle på 300*bb osv? Varför man ska ha en viss bankrulle alltså?

tack

Tumregeln är 300 big bets för fixlimit. Det är inte en särskilt bra regel och gör en massa antaganden som antagligen inte gäller dig.

 

Själva poängen med en bankrulle är att man ska kunna klara av potentiella negativa svängningar och fortfarande göra bet med hyffsat +EV. Bankrulle är enbart relevant för +EV-spelare som spelar med insatser som de inte lätt kan ersätta. Nybörjare behöver ingen rulle för de platsar vanligen inte ens i någon av kategorierna. Heltidproffs utan andra inkomster behöver en gigantisk rulle gärna en bra bit över 1000BB för fixlimit eller 10000bb för big bet.

 

Några av grundförutsättningarna med bankrulleberäkningarna:

 

De antar att dina resultat är normalfördelade. Ofta gäller inte det utan en stor del av din varians är positiv, såsom mot tomtar i NL. Det minskar dina krav jämfört med vad modellen rekommenderar.

 

De antar att du aldrig någonsin kommer ta så mycket som en krona från din rulle. Om du tänker ta ut någon lön så ökar bankrullekraven jättemycket.

 

De antar att du aldrig kommer lägga till en krona i din rulle. Om du är villig att skjuta till pengar så minskar rullekraven dramatiskt.

 

De antar att du kommer att låta din rulle växa mot oändligheten. Om du hela tiden plockar bort pengar så du aldrig har mer än din grundsumma så ökar risken att torska jättemycket. Det här är ett väldigt viktigt antagande för bankrullemodeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krävs det att man ska ha en viss bankrulle på vissa spel? Vad ska man gå in med för pengar till ett bord med 1 o 2 dollars blinds?

Min första fråga då gäller ju hur mycket pengar du har och vilka inkomster du har. Om du tjänar 30 000 kr i månaden behöver du ingen särskild rulle, däremot skulle jag ändå rekommendera att du spelar lägre om du behöver lära dig spelet. Om du är fattig student utan några särskilda inkomster och räkningar att betala skulle jag rekommendera i trakterna $3000-$4000. Bor du hemma och inte har några utgifter och pengarna inte är jätteviktiga för dig kan du gott klara dig med $1200-$1500. Alla alternativ ovan förutsätter att du spelar ganska mycket bättre än motståndet, om du inte gör det så rekommenderar jag att du spelar lägre tills du gör det.

 

Det beror bara indirekt på spel, mörkstruktur osv. De relevanta siffrorna är vad du tjänar per hand samt din standardavvikelse/varians därifrån. Ju mindre kvoten vinst/varians är ju större rulle behöver du.

 

Faktorer som drar upp variansen utan att dra upp vinsten är:

 

Om startpengarna i potten utgör en stor del av den slutgiltiga snittpotten. Exempel på detta är exempelvis HU-hold'em där startpotten är lika stor som vid 10-spelar hold'em men den slutgiltiga snittpotten är mycket mindre.

 

Om dina motståndare är ungefär lika bra som dig. Det här handlar främst om hur ofta du kan räkna med att få in pengar med fördel jämfört med hur ofta du får in pengarna med nackdel (naturligtvis viktat med hur stor fördel/nackdel är). För en del spel så finns det inbyggt att det inte går att hitta stora fördelar särskilt ofta och att man ofta måste spela med nackdel, exempelvis fixlimit 7-card-stud vilket leder till att variansen blir "naturligt" hög i ett sådant spel. Men det kan ju fortfarande vara så att du är mycket bättre än de tillgängliga motståndare i 7CS än de du kan spela mot i hold'em vilket kan göra att det 7CS får lägre varians för dig i de sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för all input

 

jag har ett kapital på ca 2000 dollar som jag har råd att bränna utan problem så jag antar att det är min bankrulle just nu. Tror helt klart att jag är över medlet i texasholdem så frågan är vilka limits jag ska gå in på nu i början. Och så rent tekniskt så undrar jag hur mkt man tar med till et bord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för all input

 

jag har ett kapital på ca 2000 dollar som jag har råd att bränna utan problem så jag antar att det är min bankrulle just nu. Tror helt klart att jag är över medlet i texasholdem så frågan är vilka limits jag ska gå in på nu i början. Och så rent tekniskt så undrar jag hur mkt man tar med till et bord?

 

Din bankrulle är som sagt allt du har att spela poker för totalt (alltså om du förlorar det så måste du sluta spela eller t ex låna pengar). Om du känner att du kan "bränna dom utan problem" tror jag inte det är hela din bankrulle. ;)

 

Hur mkt du ska ta till bordet är en annan fråga. I NL begränsar beloppet du tar till bordet dina vinster och förluster. Om du tycker att du är en vinnande spelare så vill du såklart inte begränsa dina vinster så ta alltid så mkt pengar som möjligt till bordet i NL.

 

Nu tror jag iofs att din fråga handlade om FL. Det spalr jag aldrig så det får du fråga nån annan om. :) Btw så kan du gärna göra det tydligt om det är NL, PL eller FL du undrar om vilket gör det lättare att svara på frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ett kapital på ca 2000 dollar som jag har råd att bränna utan problem så jag antar att det är min bankrulle just nu. Tror helt klart att jag är över medlet i texasholdem så frågan är vilka limits jag ska gå in på nu i början. Och så rent tekniskt så undrar jag hur mkt man tar med till et bord?

I poker är alla över medlet, det är det som gör det till ett så fint spel. ;-)

 

Ovan förutsatte jag förresten att du skulle spela no-limit/pot-limit vilket naturligtvis ger mycket större svängningar (och även lönsamhet för de bättre spelarna) än fixlimit med samma mörkar.

 

Jag är fortfarande inte klar över hur mycket du har lirat. Är du relativt färsk så rekommendarar jag nog ändå att du spelar big bet (alltså no-limit/pot-limit) med mörkar på 0,25-0,5 även om du kanske har rulle för att lira 0,5-1/1-2. Detta för att lära dig spelet ordentligt, när du sedan känner dig bekväm kan du köra 0,5-1 och sedan 1-2. Gå mer på bra bord än specifika limitar. Inte helt sällan kan man hitta 2-4 bord som ställer mindre krav på rullen än ett 1-2 bord eftersom det finns ärketomtar på 2-4 bordet. Oavsett hur bra du är tycker jag definitivt inte att du ska spela högre än 1-2 på ett tag.

 

Tänk på att bankrullekraven blir större och större ju viktigare pengarna är för din ekonomi. Att spela 1-2NL med 10 inköp kan vara helt ok, men det är duktigt pantat att spela 25-50NL med 10 inköp. Alltså behöver du proportionellt större rulle för varje nivå du ska hoppa upp.

 

Men tänk som sagt på att val av motståndare är minst lika viktigt som val av insatser. Exempelvis så är det ofta bäst att helt enkelt strunta i den näst högsta nivån på en site och gå direkt på den högsta när man har pengar till det eftersom skicklighetsnivån är lägre där. Och hur bra du än är behöver du ändå tomtar för att tjäna hyffsat.

 

Ska du spela fixlimit och är färsk så kan du gott hoppa in på 2-4 tills du blivit bekväm där, säg 10 000-20 000 händer eller något sånt. Oftast är det inte någon vidare relevant skicklighetsskillnad mellan 2-4 och 3-6, 5-10 brukar vara lite svårare men inte så mycket. Är du mer erfaren kan du hoppa in på 3-6 eller till och med 5-10 om du verkligen har koll (det innebär alltså att du ofta kan identfiera misstag du kan utnyttja och också ungefär hur mycket de är värda) på att du är rätt mycket bättre än motståndet. Eftersom du behöver fråga om sånt är jag väldigt säker på att du inte ska spela högre än 5-10 på ett tag.

 

Det är nog också bäst att du som ny spelare undviker short-handed eftersom det både är svårare och lätt kan ge en mycket orealistisk bild av ens förmåga (på grund av den stora variansen). Lite mer tur än normalt kan få en nybörjare att överskatta sin förmåga alldeles för mycket, hoppa upp till en högre nivå och sedan ta enormt med stryk när han slutar ha tur.

 

Angående inköp så ska du i big bet alltid ha så mycket det går på bordet, eller åtminstone så du har lika mycket eller mer än alla motståndare som är sämre än dig. I fixlimit så behöver du bara ha tillräckligt för att maxa betandet varje runda, i hold'em med standardregler innebär det 12 stora bet. Så fort du underskrider något av ovan nämnda belopp ska du fylla på om möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tror jag börjar med no-limit/pot-limit med mörkar på 0,25-0,5 då.

 

Om vi snackar sit and go´s då? Vad ska man börja med där?

 

För övrigt så höjs mitt spel enormt på alla homegames jag kört ju färre vi blir runt bordet. Kommentar på det.

 

Vad menar du med detta? "Exempelvis så är det ofta bäst att helt enkelt strunta i den näst högsta nivån på en site och gå direkt på den högsta när man har pengar till det eftersom skicklighetsnivån är lägre där. Och hur bra du än är behöver du ändå tomtar för att tjäna hyffsat."

Vad gör tomtarna på de höga nivåerna?

 

Till sist, jag är klart medveten om att jag är nybörjare:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort menar att alla tror att de är bättre än genomsnittet. Annars vorde det inga som spelade.

 

Tror helt klart att jag är över medlet i texasholdem så frågan är vilka limits jag ska gå in på nu i början. Och så rent tekniskt så undrar jag hur mkt man tar med till et bord?

 

Eftersom Totti behöver ställa dessa frågor gör faktiskt att man kan misstänka att han just inte ligger över snittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi snackar sit and go´s då? Vad ska man börja med där?

$20-$50 kanske, jag kan för lite om sånt så jag tänker inte ge något vidare säkert svar här.

 

För övrigt så höjs mitt spel enormt på alla homegames jag kört ju färre vi blir runt bordet. Kommentar på det.

Något av eller flera av följande alternativ:

 

Du har ett stort skicklighetsövertag mot dina kompisar och kan utnyttja det oftare vid färre spelare eftersom det blir fler knepiga beslut då.

 

Dina kompisar är apdåliga på short-handed

 

Du är kass på fullbord.

 

Du har haft tur.

 

Vad menar du med detta? "Exempelvis så är det ofta bäst att helt enkelt strunta i den näst högsta nivån på en site och gå direkt på den högsta när man har pengar till det eftersom skicklighetsnivån är lägre där. Och hur bra du än är behöver du ändå tomtar för att tjäna hyffsat."

Vad gör tomtarna på de höga nivåerna?

De tomtar sig. Det kanske verkar ologiskt men det är ju också vad som gör dem till tomtar. Frekvensen är lägre men det dyker upp riktigt kassa spelare på alla nivåer.

 

Och tomtar som spelar högt tenderar att strunta i näst högsta nivån och gå rätt på högsta, eftersom de ändå inte har en realistisk uppfattning om situationen alternativt bryr sig om pengarna. Huvudpoängen är i vart fall att du inte ska gå in på en site och bara titta på exempelvis 1-2NL bord för att du är en 1-2NL-spelare. Kolla någon nivå upp eller nedåt också och se om du hittar något potentiellt mer lönande bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gdaily

 

"Hjort menar att alla tror att de är bättre än genomsnittet. Annars vorde det inga som spelade. "

 

Fel, har kompisar som spelar för att det e kul, klart medvetna om att torskar i långa loppet.

 

"Eftersom Totti behöver ställa dessa frågor gör faktiskt att man kan misstänka att han just inte ligger över snittet."

 

Tillåtet att misstänka vad du vill men efter ha spelat massor av homegames, intresserad av matte o stats så har jag en förhoppning om att OM ETT TAG kunna tjäna en krona eller två. För övrigt tror jag att det ät bättre att fråga även om frågan kan te sig idiotisk. Det är ju stor skillnad på homegames o inline spel, inte sant?

 

Hjort

 

"Huvudpoängen är i vart fall att du inte ska gå in på en site och bara titta på exempelvis 1-2NL bord för att du är en 1-2NL-spelare. Kolla någon nivå upp eller nedåt också och se om du hittar något potentiellt mer lönande bord."

 

Hur kollar men det? Genom att åskåda bord för att hitta sk fiskar eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gdaily

 

"Hjort menar att alla tror att de är bättre än genomsnittet. Annars vorde det inga som spelade. "

 

Fel, har kompisar som spelar för att det e kul, klart medvetna om att torskar i långa loppet.

Ja, men "realistisk uppfattning om egen förmåga" är en högst sällsynt egenskap bland pokerspelare. Jag tror man måste vara lite dum för att börja helt enkelt, antagligen därför vi har så få tjejer som spelar poker. ;-)

 

Tillåtet att misstänka vad du vill men efter ha spelat massor av homegames, intresserad av matte o stats så har jag en förhoppning om att OM ETT TAG kunna tjäna en krona eller två. För övrigt tror jag att det ät bättre att fråga även om frågan kan te sig idiotisk. Det är ju stor skillnad på homegames o inline spel, inte sant?

Jag drog inte riktigt slutsatsen som gdaily sa, men jag ser det som väldigt otroligt att du ligger långt över snittet, eftersom det brukar ta ett tag och dina frågor tydde på att du knappast spelat länge.

 

Hur kollar men det? Genom att åskåda bord för att hitta sk fiskar eller?

Ja, genom att titta på bord. Man lär sig också känna igen regelbundna donatorer. Andra hjälpmedel kan vara att titta efter höga snittpotter och bord där många ser floppen. Fast den statistiken är högst otillförlitlig så använd den bara som riktmedel för vilka bord du tittar närmare på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totti,

 

bara för att du är betydligt bättre än motspelarna i ditt lokala homegame betyder inte att du är bättre än snittet av alla pokerspelare. Som herr Hjort skriver så är det få pokerspelare som har en realistisk uppfattning om sig själva och sin förmåga.

 

Det är bland annat denna något skeva uppfattning om sig själv som gör att det med jämna mellanrum poppar upp "sajterna är riggade"-teorier, enligt standardmallen "jag är duktig, vinner alltid live, men på nätet så är korten riggade så jag ska förlora" eller "dom låter en vinna i början, men när man tagit ut pengar från sajten så kommer en cash-out curse".

 

Men, du har en sak som talar i din favör - just att du spelar homegames där du är kung. För det hjälper inte om du så är tionde bästa spelaren i världen, om du möter de nio bästa. Då är det bättre för plånboken att vara den tionde sämsta spelaren i världen, bara man möter nio sämre spelare.

 

Slutligen är begreppet "över snittet" ett mycket brett begrepp. Kan bara pratar ur egen erfarenhet, men ta mig själv och pokertävlingar som exempel. Jag har två SM-titlar, och jag har spelat vinnande (och oftast mycket vinande) cashgame på relativt höga nivåer i femton år. Jag är ändå en jättetomte av bibliska mått när det gäller Texas Holdém No-limit turneringar (om jag inte kan hitta riktig inspiration typ vid en prestigetävling). Spelar jag en lokal klubbtävling så skall jag ses som dead money.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort menar att alla tror att de är bättre än genomsnittet. Annars vorde det inga som spelade.

 

Det där är ganska intressant.

 

Jag spelar nästan bara NL cash-games. Hur vet man att man är över snittet på det? Jag är en vinnande spelare på $0.5/$1 NL 6manna-borden jag spelar på, Så jag är ganska övertygad om att jag är över snittet på dom borden. Men det räcker kanske inte till att vara över snittet av alla pokerspelare (det måste väl vara det man menar när man säger "över snittet")

 

Hur bra är egentligen snittspelaren på poker (kan säga NL cash game för att göra det lättare att svara på)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gdaily o hjort

 

hehe om jag gjort intrycket att vara en kaxig typ som tror han e bäst i världen på poker så är det fel. Jag VET att jag antagligen kommer få pynta en del i början :) Däremot så ska jag "satsa" lite nu eftersom jag av vissa anledningar inte har nått bättre för mig närmaste tiden.

 

Vad ska man ha för taktik nu i början? Spela lite tightare än vanligt eller?

 

Till sist tror jag inte riktigt på att du, daily, är en "jättetomte" vid no-limit turneringar. Du måste undervärdera dig eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sist tror jag inte riktigt på att du, daily, är en "jättetomte" vid no-limit turneringar. Du måste undervärdera dig eller?

 

Nix, det är det enda spel jag år efter år har en negativ siffra i mitt excelark. Mitt råd till alla pokerspelare är att föra noggranna böcker på alla dina spelresultat, det lär man sig mycket av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe om jag gjort intrycket att vara en kaxig typ som tror han e bäst i världen på poker så är det fel. Jag VET att jag antagligen kommer få pynta en del i början :) Däremot så ska jag "satsa" lite nu eftersom jag av vissa anledningar inte har nått bättre för mig närmaste tiden.

Jag är inte alls så säker på att man måste vara -EV i början.

 

Vad ska man ha för taktik nu i början? Spela lite tightare än vanligt eller?

Spela händer som är hyffsat lättspelade och var väldigt noga med position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte alls så säker på att man måste vara -EV i början.
Jag är säker på att man inte måste vara -EV i början. Dem säger att inget är lika bra som erfarenhet när det gäller att spela bra i Hold'Em, jag tror jag håller med om det, MEN: Är man helt grön (aldrig spelat en hand) så skulle jag definitvt rekommendera folk att studera före man börjar. Studier skulle kunna vara:

 

-att spela ett par händer vid ett playmoneybord efter man läst reglerna så att man förstår hur ett parti ser ut. Alternativt att kolla på de första 5 min av WPT där Mike går igenom spelet. ;)

 

-att LÄSA! Böcker, 2+2, PF.nu, pokerpages.com, allt du hittar. Läs gärna om proffs o de problem de brukar ha live (typ en pokerpages-artikel). Kolla på WPT-avsnitt när du käkar middag, för underhållning.

 

-att FÖRSTÅ. Förstå varför "din callknapp skall vara kall, din checkknapp ljummen, o din bet/raise knapp skall gå varm. Foldknappen skall vara glödhet!" Förstå vad position innebär, ett av de viktigaste begreppen i hold'em. Förstå vad 'pottodds', 'EV', olika 'equities', 'outs', 'implicita odds' åtminstone innebär. Sen att du lik förbannat tror att du har pottodds när du inte har det, är en annan femma. :)

 

Med mera. Orkar inte skriva allt nu. Jag sticker förmodligen ut hakan när jag föreslår att man faktiskt ska studera före man börjar spela, men det står jag fast vid. Vid $25NL kommer man ha en större "edge", o du kommer garanterat ha det i fixed limit. Om du ändå skall lägga ned tid på detta, o vill ärligt försöka att bli bra, så är det klart du skall våga göra investeringar. Se det som när pappa köpte skridskor åt dig för att du skulle gå med i hockeylaget. Eller för att du skulle lära dig åka före du försökte gå med. Investera i Pokertracker DIREKT. Om du är seriös på att spela online. Då hittar du bristerna snabbare än om du spelar 20k+ händer och sen kommer på att "det här med statistik är kanske något för mig".

 

Visst, spelar du ett tag utan dessa så kommer du förmodligen komma på det mesta av det du kan lära dig före du spelar (o mycket mer därtill), men egentligen så behöver du inte torska pengar för att komma på detta.

 

Dessutom, när vi ändå pratar om BRkrav för nybörjare, så nämner ingen

 

'bonushoring'

 

som en rake-return o finansieringsalternativ.

 

Om du ändå bara spelar för att lära dig kan du lika gärna beta av alla signups som finns o träna på att spela NL "supertajt". Spelar du fyra bord, så kommer du ändå ha en hyffsad timlön bara genom att folda allt. Spelar du tight och tänker lite när du spelar dessutom, har du t.o.m. råd att tilta lite o tro att du är nya doyle brunson every once in a while.*

 

*Stycket ovanför förutsätter att du har disciplin i din skalle. Använd endast tillsammans med sunt förnuft, annars kan den allvarligt skada din psykiska hälsa samt åsamka svåra skador på din bankrulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Jag har spelat poker i 2.5 år och kanske framför allt mer seriöst om pengar det senaste året. Jag har väl i princip aldrig försökt bygga en bankrulle utan tagit ut större delen av mina vinster och fortsatt spela med min ursprungliga insättning. Men nu vill jag bygga en BR. Jag studerar så har en inkomst på ca 7k/mån så jag överlever om jag skulle gula men det känns inte som ett alternativ. Min bankrulle ligger just nu på $500 och jag spelar Texas Holdem No Limit på 0.25/0.50 fullring borden. Spelar ofta två, ibland tre bord samtidigt och ser ca 20-25% av flopparna vilket enligt mig känns ganska tight men inte överdrivet. Det känns som att jag behärskar motståndet på denna nivå ganska bra men jag förstår att min BR inte håller för att pröva lyckan på en högre nivå. Är inte så hajj på det här med big bets och sådana grejjer men jag undrar egentligen hur mycket jag bör ha samlat ihop för att ta steget upp till 0.50/1 nivån. Jag trivs ganska bra på dne nivån jag spelar men självklart så strävar jag efter att få en bättre inkomst vid sidan av studierna men jag har absolut inte bråttom att gå upp en nivå.

 

Så hur mycket behöver jag för att stiga upp till 0.50/1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...