Elvis Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Här är en hand som jag gått och funderat en del på och gärna vill ha synpunkter från er andra. $2/$4 NL på Party. Det är ganska många höjningar pre-flop och spelarna synar höjningar ganska lättvindigt, även rejäla höjningar. I post-flop-spelet är spelarna mer försiktiga med att syna och det är få showdowns. Jag har bara spelat i tio minuter eller så, så jag har ingen bra read på någon specifik motståndare (ingen har utmärkt sig). Här är handhistoriken (mina tankar i kursivt mellan rundorna): Hero ($379) UTG ($554) MP ($139) Button ($390) SB ($247) Preflop: Hero is BB with J:spade:, J:diamond:. SB posts a blind of $2. UTG calls $4, 1 fold, Button raises to $10, 1 fold, Hero calls $6, UTG calls $6. Jag höjer oftast här (kanske 2 ggr av 3) men valde att syna den här gången. JJ är inte så jätteroligt att spela ur position. Flop: ($32) 3:diamond:, 2:club:, 8:club: (3 players) Hero bets $16, UTG calls $16, Button raises to $50, Hero raises to $100, UTG folds, Button calls $50. Jag tror att jag leder oftast här, så jag bettar halva potten för att få mer information. Jag räknar med att knappen ofta kommer att höja även om han inte förbättrat sin hand. När jag sedan slår om räknar jag med att han lägger draghänderna och höjer med AA/KK (höjer han tillbaka lägger jag mig). Nu väljer han att syna, så jag sätter honom på färgdraget eller ett pocketpar lägre än KK. Turn: ($248) 3:spade: (2 players) Hero bets $269 Bra turn för mig. Nu är jag bara rädd för QQ eller 88. Eftersom jag bara har $269 kvar och det ligger $248 i potten, väljer jag att gå all-in. Synpunkter? Citera
psatiw Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Ett spelalternativ kan ju vara att CR-floppen istället för att betta ut, nu när du inte höjde pre. Men jag tycker du spelar handen bra. På turn har du ju redan investerat rätt mkt i handen, inget överkort landade och potten är fin att ta som den är. Jobbigare hade varit om typ A-Q landade. Vad fan gör man då liksom? Citera
hasseklas Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 ]Jag tror att jag leder oftast här, så jag bettar halva potten för att få mer information. Jag räknar med att knappen ofta kommer att höja även om han inte förbättrat sin hand. Ehh? Okej, vilken information är du ute efter? Du säger ju själv att knappen ofta kommer att höja här även om han inte har förbättrat. Med andra ord är den information du får från hans höjning en bekräftelse på ditt resonemang? Han höjer - alltså förbättrade han inte. Eller så förbättrade han och du vet inte ett snäpp mera. Det känns som om du har bestämt dig för att du leder och att din bet på floppen är ett agnbet för att kunna reraisa vilket är OK, fast problemet är ju nu att du inte får någon information samt att du gör det helt rätt för färgdraget att spela som fi gör. Antingen beten och reraisen måste vara högre för att ge info samt trycka ut färgdraget. Citera
Elvis Postad 3 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 3 Januari , 2006 Okej, vilken information är du ute efter? Du säger ju själv att knappen ofta kommer att höja här även om han inte har förbättrat. Med andra ord är den information du får från hans höjning en bekräftelse på ditt resonemang? Han höjer - alltså förbättrade han inte. Eller så förbättrade han och du vet inte ett snäpp mera. Vi var tre spelare som såg floppen, och jag är ute efter information om båda de andras händer. Om jag checkar floppen, så går det antagligen check-check-pottbet och jag har ingen aning om var jag står och inte heller var UTG står (som ska agera bakom mig). Om jag bettar, så kan det exempelvis bli höjning av UTG och höjning av knappen, vilket ger mig en enkel fold. Citera
Mjorich Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Jag tycker att det är betydligt obehagligare att spela JJ som du gör, än att återhöja den ur position. Givetvis måste mer än 2,5xBB in PF när du sitter med JJ. Reraise! Ett stort problem är nu att du tvingas chansa rakt igenom handen. Du betalar helt enkelt av alla set utan större eftertanke, vilket ger massiva implicita odds för dessa händer och 2,5xBB PF. Som du spelar handen nu hade jag också föredragit en CR på flop, för att slippa bli så "pot commited" som du blir. Att han synar ditt $100 bet tycker jag känns minst lika jobbigt som att han trycker där. Och slutligen; om du känner att du leder på turn, vill du inte ha lite mer värde för handen än att stoppa in all deg och förmodligen bara få syn av QQ/KK/AA (jo, jag ser att alla tre ingår i hans HD efter spelet) och kåkarna? Citera
psatiw Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Precis, att slippa bli så potcommitted är ju anledingen till att jag föredrar en CR här. Plus att det ger lite extra värde när knappen inte har träffat. Knappen lär ju väldigt sällan inte betta. Om UTG istället bettar ut och knappen höjer så kan du folda enkelt. Om knappen bettar och du höjer kommer UTG behöva en riktigt stark hand för att fortsätta (och du kan komma undan om han gör så) samt att knappen får ett krångligt beslut med en mellan-PP hand. Slår han sen om igen kan du ofta folda utan att känna att du blivit utpushad av en sämre hand. Citera
psatiw Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Om jag bettar, så kan det exempelvis bli höjning av UTG och höjning av knappen, vilket ger mig en enkel fold. Då, ja. Men hur ofta händer just det? Ett mkt vanligare scenario lär ju isf vara syn-syn, och hur roligt är det att spela turn då? Citera
Elvis Postad 3 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 3 Januari , 2006 Tack för bra synpunkter! Jag håller med om att jag borde ha spelat handen annorlunda. Det är därför jag gått och tänkt på den. om du känner att du leder på turn, vill du inte ha lite mer värde för handen än att stoppa in all deg och förmodligen bara få syn av QQ/KK/AA (jo, jag ser att alla tre ingår i hans HD efter spelet) och kåkarna? Han har ju ganska många outs om han sitter på färgdraget med AKs/AQs, så jag tycker inte att det är något alternativ att satsa mindre. Citera
hasseklas Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Vi var tre spelare som såg floppen, och jag är ute efter information om båda de andras händer. Tänkte inte på det. Bara så jag fattar rätt: det är alltså en eventuell styrka från UTG du vill få info om? Om vi nu bestämmer oss för att check-raisa så foldar vi alltså om det kommer en bet från UTG med raise från button. En fin liten minibet från mittenposition kan alltså få oss attt lägga en hyfsad hand här. Informationsbeten kan alltså vara bra i mittenpositionen, eller? Först ut checkar vi eller betar pott? Och på button betar vi pott? Citera
Elvis Postad 3 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 3 Januari , 2006 Bara så jag fattar rätt: det är alltså en eventuell styrka från UTG du vill få info om? Nej, jag vill ha info om båda motståndarnas händer och tänkte att en halvpott-bet ger mig god potential att få det. Om vi nu bestämmer oss för att check-raisa så foldar vi alltså om det kommer en bet från UTG med raise från button. Det beror på storlekarna på UTG:s bet och buttons raise. Om det kommer en pottbet från UTG och en standardhöjning till 3 x UTG's bet av button, ja då foldar jag. En fin liten minibet från mittenposition kan alltså få oss attt lägga en hyfsad hand här. Nej nej nej, det var inte så jag menade. (Minibets brukar jag för övrigt betrakta som en check.) Citera
hasseklas Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 OK jag skall gå och lägga mig under en sten nu... Citera
Djens Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 En lite större reraise på buttons höjning så hade jag varit helt nöjd med spelet. Sen att trycka in på turn är absolut inget fel , om han sitter på AQs/AKs så lär han ju vilja syna men tro du har set. och slutligen folda. Citera
iller Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Jag har inget emot att syna där preflop då och då även om en reraise såklart är standardspelet när han bara höjde till 10. Hade betat 4/5 pott eller pott på floppen och lagt mig om knappen slagit om ordentligt, förutsatt att UTG passat. Hade du haft ett set eller AA/KK (vilket jag ej hade gillat synen pre med dock) tycker jag ditt flopspel är tjusigt. Men att spela som du gjorde nu på floppen med JJ och committa så mycket chips hade jag inte gjort utan en starkare read på motspelaren. Citera
Elvis Postad 3 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 3 Januari , 2006 Nej nej nej, det var inte så jag menade. OK jag skall gå och lägga mig under en sten nu... Nej nej nej, det var inte så jag menade heller. Citera
Jessica Postad 3 Januari , 2006 Rapport Postad 3 Januari , 2006 Jag hade 3-betat mer för att inte behöva trycka en sån avskräckande stor summa på turn. Citera
Elvis Postad 3 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 3 Januari , 2006 Kanske dags för resultatet? Knappen satt med AA och synade givetvis på turn. Jag blev räddad av en turlig J på rivern. Slutet gott, allting gott. Citera
Recommended Posts