Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag brukar läsa Dan Negreanus blogg och på sista tiden har han skrivit en hel del om sina långa heads up-sittningar på $500/$1000 FL mot en ung onlinespelare som heter Dreamclown.

Nåväl. Enligt Dan använder Dreamclowns en strikt preflop-strategi som ser ut så här (utan variation):

:spade: Folda aldrig pre-flop

:spade: Höj varje gång på knappen

:spade: Återhöj aldrig pre-flop

Dan skriver också att Dreamclown är en extremt duktig spelare, men att just preflop-strategin är uppenbart fel. Ni som spelar mycket high limit fixed heads-up här, vad tycker ni?

Postad

basic information!

Dock ingen aning vad han snackar om när han säger man aldrig ska återhöja pre-flop. Försvarar man big blind och spelar mot en agr. spelare ska man återhöja ofta. Men det finns ett flertal taktiker.

Postad
Dock ingen aning vad han snackar om när han säger man aldrig ska återhöja pre-flop.

Det är ingen som har sagt att man aldrig ska göra det. Punkterna i mitt första inlägg är en beskrivning av Dreamclowns taktik.

Postad

Det är väl ganska uppenbart att om dreamcloud möter en fi som också alltid höjer på knappen, alldrig foldar men som återhöjer från big blind när han är minst si eller så många procents favorit mot en slumpmässig hand så kommer han att tappa värde preflop. (Detta är heller knappast optimal taktik, men i alla fall lite bättre.)

Sedan så kan man ju säga att genom att "förvägra" sin motståndare information om sin hand genom att alltid göra samma sak utan att titta på korten preflop så ger han ju faktiskt bort information genom att exakt definiera sin handdistribution.

Allt fi behöver göra på sin första action på knappen och sina två första actions på BB är ju att spela sin hand spelteoretiskt optimalt mot en slumpmässig hand så tjänar han ju pengar.

/Bjorn

Postad

Det känns som att Deramclown tappar mycket i värde preflop, som han måste spela tillbaks på de senare gatorna genom en bra post-flopstrategi.

:spade: Höj varje gång på knappen. Detta är väl ganska så basic, att man skall vara hyperaggressiv preflop. Dock krävs det att motståndaren har lite foldbenägenhet. Om Dreamclown möter Dreamclown med strategin

:spade: Folda aldrig pre-flop så innebär det att de alltid stoppar in två smal bets preflop, varken mer eller mindre, eftersom

:spade: Återhöj aldrig pre-flop ... Då skulle dreamclown och dreamclown lika gärna kunna komma överens om att dom aldrig ska höja preflop, eller hur? Vad dom nu i praktiken gjort är att byggt potten så att sämre spel på senare gator skall vara motiverat för att det finns något mer i potten att försvara.

En betydligt bättre dreamclownstrategi skulle kunna vara

:heart: Dumpa det värsta skräpet preflop, säg 10-15% av händerna, speciellt från dålig position.

:heart: Höj alltid på knappen om du inte dumpade skräpet enligt ovan

:heart: Höj med 10% av dina händer - men inte med de 10-15% bästa händerna (Dreamclown vill uppenbarligen inte avslöja handen) utan med händer som ungefär AJo, KQo, KJs, TT, 99 (händer som är favorit mot gamla Deramclowns slumpmässiga handfördelning, men inte de starkaste... vi gör detta eftersom vi inte riskerar en re-reraise när vi möter Dreamclown).

Postad

Vad gäller Dreamclownstrategin så kan jag ha missuppfattat den men som den är beskriven här kan väl Daniel N. välja om potten ska vara 2 eller 4 bets på floppen om han är på knappen respektive 4 eller 6 bets när han är big blind. Det är rimligtvis en ganska stor edge att ge upp speciellt till en smart teoretiskt lagd spelare som Negranu...

/Bjorn

Postad
Vad gäller Dreamclownstrategin så kan jag ha missuppfattat den men som den är beskriven här kan väl Daniel N. välja om potten ska vara 2 eller 4 bets på floppen om han är på knappen respektive 4 eller 6 bets när han är big blind.

Det stämmer - det är så Dreamclown spelar (enligt Negreanu).

För den som vill möta Dreamclown, så brukar han sitta och vänta vid $250/$500- och $500/$1000-borden på Ongame Network. :)

Postad

Ja konventionell vishet är ju att man behöver ha ett par tusen BB för att vara adekvat bankrullad för FLT HU så nästa gång jag har ett par millioner dollar över så ska jag prova att skinna honom...

:-)

/Bjorn