Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är total rookie vad gäller Omaha. Har ingen större koll på hand-selection e.t.c. spelar väldigt tight pre-flop.

Spelaren i sb har under de 20 händer jag suttit vid bordet donerat friskt. När jag kom till bordet satt han ner med $95

Själv har jag limpat med i två potter men foldat vid höjningar.

Fi1 ($38.85)

Fi2 ($9.82)

Fi3 ($27.8)

Spelare ($23.8)

Fi4 ($48.10)

Fi5 ($47.75)

Fi6 ($9.04)

Fi7 ($5)

Fi1 lägger lilla mörken

Fi2 lägger stora mörken

Fi7 lägger en stor mörk

Hålkort :Jh::Th::9c::Qh:

Fi7 check

Fi6 calls $0.25

Fi3 folds

Fi5 calls $0.25

Fi4 calls $0.25

Spelare raise $1

Fi1 call $0.9

Fi2 call $0.75

Fi7 folds

Fi6 folds

Fi5 folds

Fi4 call $0.75

Funderar på att potta, men gör en mindre bet på 4bb från knappen. Är riktigt ny på Omaha och har ingen större koll hur jag ska agera om jag träffar ett drag.

Flop :Kc::8h::Ad:

Fi1 checks

Fi2 checks

Fi6 checks

Fi4 checks

Spelare bets 3$

Fi1 calls $3

Fi2 folds

Fi6 calls $3

Fi4 folds

Hur tolkar man en rundcheck här och två som synar på det? Sitter nån på drag? Jag betar ut för att bygga en pott i händelse av att jag träffar något av mina out (J,T,Q ger väl stege här?) Frågan är om jag inte lika gärna hade kunnat potta här?

Turn :9h:

Fi1 bets $13.8

Fi6 is all in $5.04

Fi1 betar och jag vet inte riktigt var jag står. Då jag själv sitter med en nia sätter jag honom inte på 999, Axh? Tvåpar? Hur ska jag agera vidare?

* RP, minus limit - QoS *

Postad

Preflop: Har du inte tre hjärter är det en riktigt bra hand - är den double suited ska du garanterat höja. Eftersom folk på PLO25 är riktigt kassa och du sitter i bra position så tycker jag du gott ska potta - din hand är ju lättspelad efter floppen (det är ju inte direkt svårt att folda på en K72-flop).

Flop: På floppen tycker jag du ska beta pott, men bara du betar så är det okej. Du har i och för sig bara nio rena outs, men alla ger nötstegar. Men det är okej att checka också - jag velar lite faktiskt. Svårt att veta hur många som kommer vika på floppen mot ett bet, beror ju lite på reads och bordsdynamik.

Turn: Också marginellt - nian förbättrar din hand lite, samtidigt som du plockar upp låga färgdraget - frågan är bara om det lever och vad för hand Fi1 kan tänkas ha (Fi6 är i detta läge mest att betrakta som fem döda dollar som saftar potten lite). Ditt agerande beror alltså på hur ofta ditt färgdrag lever mot Fi1 som betar ut. Det är ju inte helt omöjligt att Fi1 semibluffar en hand som A8 med färgdraget nu på turn, eller att han har 88/99. KK? Njae - tveksamt. AA? Nej - den hade han nog pottat om med preflop.

Jag vet faktiskt inte. I sådana här marginella lägen utan några speciella reads så gör jag något som är absolut omatematiskt och egentligen irrelevant - om jag känner mig "het" och har klonken med mig så ställer jag, känner jag mig kall och har missat en del drag så passar jag.

Du har i alla fall tolv rena outs för stegen - egentligen lite för lite. Lever din färg har du däremot gott om outs för att få in degen. Frågan är hur ofta din färg lever - svårt att säga utan reads, men det ligger ju lite döda pengar i potten. Äh, marginellt, men i 60% av fallen ställer jag nog och gamblar, i 40% passar jag - givet inga reads och microlimittomtar till motståndare :)