Gå till innehåll

NLT - Trn, får AKs som första handen, vad göra?


Recommended Posts

Första handen i en €30 freezeout. Har AKs höjer upp till 100 när bb är 25 efter en limpat i tidig position. Sb gör reraise till 300 och han som limpat lägger sig. Jag slog om till 1000 totalt och han gick allin. Startstacken var 2500. Har man odds för lägga in 1500 för att vinna 3500? Är det rätt att slå om pf eller bör man ta en flopp? Anser överlevandsvärdet i början av en turnering är lågt eftersom det går att starta en ny direkt efter om man vill det. Så ingen behöver prata om överlevnadsvärdet.

 

* RP, tidigare "Trn NLT" - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog också tryckt in allt där.

 

Ofta när jag spelar turneringar (typ det enda jag spelar) så chansar jag mycket i början för att om möjligt dubbla upp så tidigt som möjligt.

Är så mycket lättar att spela då.

 

En kompis spelar helt annorlunda, han spelar jättetajt i början och väntar på A hand och på det sättet dubbla upp sig. Är ju ganska lätt att få till spel med sina bra händer tidigt i en turnering. Risken när man spelar så tajt är att man aldrig hittar någon hand att spela.

 

Svårt utan read när det är första handen men jag skulle antingen tryckt in allt är lagt endast synat hans raise till 300 och ta en flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att det enda svåra beslutet är hur du ska svara på SB:s reraise till 300. Du kan antingen syna och ta en flopp, höja till 600-1000 som du gör här, eller ställa honom allin. Alla alternativen är rimliga, men jag skulle nog luta åt att bara syna, särskilt eftersom du har position på SB.

 

Du valde att göra en ganska stor höjning. När du sen har 2 1/3 till 1 i pottodds på att syna hans allin tycker jag att du har en solklar syn. Visst, han kan ha AA eller KK, men QQ-99 är klart troligt det också, liksom AK. Kanske även lägre par eller (om han är en galning) händer som AQ eller rena bluffar. Hade du höjt till 600 och han gått allin hade det varit ett svårare beslut, men förmodligen ändå en syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att det enda svåra beslutet är hur du ska svara på SB:s reraise till 300. Du kan antingen syna och ta en flopp, höja till 600-1000 som du gör här, eller ställa honom allin. Alla alternativen är rimliga, men jag skulle nog luta åt att bara syna, särskilt eftersom du har position på SB.

 

Håller med, syna där istället för att raisa till 1000. För mig finns inte att reraisa där utan om jag inte har slaskread på honom, knappt då gör jag det. Ibörjan av turnernigar spelar jag ogärna AK i sådana potter. Tror du att du får action av någon hand du slår då floppen kommer ett A eller K? Troligen får du ingen action, eller så får du action av AK. Alternativt får du ju trycka in stacken preflop, då får du iaf ett bättre läge med AK. Du potcommitar dig ju ändå med raisen.

 

Genom att reraisa där gör du det lätt för honom att släppa AQ som du kan få action från postflop om det faller ett A på flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag foldar mot eller SYNAR den re-raisen. Med 100bb i en *freezeout* är det ju bara dumt att busta med AK. Enda anledningen till att jag inte skulle folda preflop är att jag har position på raisaren.

 

Vill du inte prata om "överlevnadsvärdet" finns det ingen poäng att diskutera handen som en turneringshand, då kan vi låtsas att det är en cashgame-hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är fi inte helt sämst har han AA eller KK 100% av gångerna här

 

Inte nödvändigtvis i ett sånt här tidigt läge av turneringen. Många tar gärna en coinflip tidigt.

 

Lägger han sig med AKs så har han ju bara 1500 kvar. Visst kan han återhämta sig men 5000 låter bra mycket bättre och man har förmodligen odds att syna eftersom AA/KK borde vara mer sällsynt än QQ-xx eftersom du har AK själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga samma sak + att åka ut första handen med AKs känns riktigt dåligt. Du kan lätt se en flop utan att commita särskilt mycket av din stack.

Du måste tänka på hur motståndarn uppfattar ditt spel du spelar handen som om du har ett högt par QQ/KK och i detta fallet tror jag motståndaren har som sämst KK eller är en jätte tomte.

 

Detta spelet skulle vara helt ok om det är rebuys men så är inte fallet här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var syftet med omslaget, vinna potten rakt av, få syn och se en flop eller att få in alla pengar i potten?

 

Få syn och se en flop var det väl knappast eftersom du inte synade hans höjning. Vinna potten rakt av, ja det lyckades ju uppenbarligen inte så om det var syftet är det väl bara att lägga sig. Att han gick all-in måste du säkert tänkt på redan innan ditt omslag så då har du säkert redan bestämt dig för hur du tänkt spela, eller?

 

Själv hade jag nog synat hans höjning och tagit en flop. När han nu har ställt dig all-in och du endå resonerar som så att du kan starta upp en ny turnering är det bara att syna.

 

Men som sagt, varför ett omslag på 40BB, särskilt när ni har så djupa stackar (ni måste väl ha ett M på runt 70 ungefär)?

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker efter lite mer så tycker jag nog att syn ganska klart är det bästa alternativet. En liten höjning leder lätt till problem. (Han ställer dig allin - vad gör du? Han synar, floppen kommer J94, han betar halva potten - vad gör du? etc).

 

Å andra sidan ställer ju du honom i en svår situation genom att 3-beta utan att gå allin, samtidigt som du har position resten av handen... så helt dumt är det väl inte, men i så fall bör du nog höja mindre och därmed ge dig en chans att komma bort från handen. Eller gå allin direkt och hoppas på en fold, eller en coinflip med t.ex. QQ eller JJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...