Gå till innehåll

Hur hantera underläge i insatser


tamtaram

Recommended Posts

Jag är en ny spelare och har noterat att när man går in och spelar bord på mikronivå så kan man komma in på ett bord där man kan lägga in t.ex 10USD som maximum. Det kan då redan sitta ett par-tre spelare som har tjänat ihop 30-40USD. Detta faktum gör att man alltid är i ett underläge om man inte träffar floppen. Man får en känsla av att dessa spelare självklart försöker köpa potter genom att höja bud efter det att man checkat och man får då folda mer ofta än man egentligen vill. Man kan dessutom sitta med bra kort som man höjer 6-7 BB men de går ändå in. och bettar bort en om floppen inte träffar.

 

Vad är en bra strategi i detta läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte i något som helst underläge. Du riskerar ju max ditt inköp och förlorar du det så kan du köpa in igen. Det kvittar om de andra har större stackar. I en turnering är du i ett underläge mot en med mycket marker eftersom han inte riskerar sin plats genom att ställa dig allin men i ett cash game så kvittar det helt. Dock så skiljer sig spelet ganska mycket med grunda och djupa stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker snarare att det är tvärtom. Spelar du mot aggressiva (och duktiga) spelare är det snarare en fördel att vara short-stacked. På så sätt kan de inte bullya bort en från TP och liknande. Styrkan med bullying är ju att motståndaren vet att de kanske måste riskera hela stacken för att se om han bluffar. Om den stacken bara är 10bb är det inte lika jobbigt längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ofta är det bättre spelare som sitter med mer än maxupptaget (el spelare som chansar o har tur). bra poker innebär att sätta press på dem andra o beta ut folk. läs supersystem2 med doyle där han förklarar hur man betar för o sätta press på folk. säg att din motspelare har 20$ kvar, om du betar 10 på ren o skär bluff på turn tror han med 99% att han måste syna 10 nu o 10 på river, el om han tror han leder mot ett drag ställa in allt nu.

du betar 10 o han 20 så att säga.

 

för ett tag sen hade party för låga maxupptag vilket gjorde att det vart mkt lotto speciellt på omahan. nuförtiden är maxupptagen tillräckligt stora för att det ska kännas även för en storstack. om folk inte respekterar ett maxinköp spelar de nog för lågt.

 

att folk spelar konstigt på lägsta nivåerna är dels för att det inte är några stora pengar (för ngn som jobbar är inte 10d så mkt direkt) o dels för att de itne är så duktiga (om de var det skulle de spela högre).

 

jag har svårt att vinna under 1-2 skulle jag tro för jag respekterar inte internetpengarna så mkt som vissa, plus kanske över OCH underskattar motståndet.

 

microlimit är en fortsättning på playmoney, ta ett litet kliv o du kan tänka poker mot motståndarna...

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ni har helt rätt. Speciellt så verkar folk beta på vad som helst. Såg en som gick ALL-in med en hyfsad stack pre-flop. Vad han hade? Jo den fantastiska J2 off-suit.

 

Tyvärr så åker man självklart på förluster fast man har AA eller AK och betar rejält pre-flop men antar att detta lönar sig i längden ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ni har helt rätt. Speciellt så verkar folk beta på vad som helst. Såg en som gick ALL-in med en hyfsad stack pre-flop. Vad han hade? Jo den fantastiska J2 off-suit.

 

Tyvärr så åker man självklart på förluster fast man har AA eller AK och betar rejält pre-flop men antar att detta lönar sig i längden ändå.

 

J2o är en standard raise eller reraise i vårat homegame... :)

 

//Freddo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en ny spelare och har noterat att när man går in och spelar bord på mikronivå så kan man komma in på ett bord där man kan lägga in t.ex 10USD som maximum. Det kan då redan sitta ett par-tre spelare som har tjänat ihop 30-40USD. Detta faktum gör att man alltid är i ett underläge om man inte träffar floppen. Man får en känsla av att dessa spelare självklart försöker köpa potter genom att höja bud efter det att man checkat och man får då folda mer ofta än man egentligen vill. Man kan dessutom sitta med bra kort som man höjer 6-7 BB men de går ändå in. och bettar bort en om floppen inte träffar.

 

Vad är en bra strategi i detta läge?

 

Om de spelar så, så får man ju å andra sidan mer betalt när man träffar, så det går ju åt båda håll.

Misstänker du att dom bluffar hem potterna kan du ju alltid gå all-in nån hand och se vad de har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon är så aggro och bettar såfort du checkar så är det bara c/r all-in, du har gjort ditt drag och nu får dom göra ytterligare ett beslut.

Jag tycker dock att storstackar på visa nivår blir för aggro just för att dom är så "tuffa" och har en stor stack, då är det bara att låta dom stjäla småpotterna med sina överbet och ta en stor pott när du träffar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...