Gå till innehåll

PL svårare att bemästra än NL/FL? Varför?


Stig_Wallby

Recommended Posts

Hej!

Jag läste just artikeln från Ola i Poker Magazine angående att PL är svårare att bemästra än NL på grund av att man i NL kan trycka all-in? Varför skulle det vara så för?

 

Alltså, varför skulle möjligheten att gå all-in vid vilken tidpunkt som helst förändra hur svårt det är att bemästra? Man skulle ju iof kunna säga att om båda spelarna trycker all-in varje hand så förekommer mer tur i NL än i PL, men det är ju långt ifrån relevant eftersom det inte är i närheten av optimalt spel.

 

Jag tycker NL och PL är väldigt lika. De är båda spel med enormt mycket psykologi bakom. Möjligheten att trycka all-in tar ju bort vissa element, men tillsätter andra.

 

Eller är det så att skribenten i fråga själv är mer förtjust i PL än i NL/FL och därav skapar påståendet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempelvis så går det ju inte att slowspela ett monster på samma sätt i PL som man kan göra i NL i och med att man måste börja bygga potten tidigt för att få en fet pott.

Det är ju en dimension som inte finns i NL och därmed blir det väl lite svårare. Finns säkert fler saker också, gdaily fyller nog på med mer här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempelvis så går det ju inte att slowspela ett monster på samma sätt i PL som man kan göra i NL i och med att man måste börja bygga potten tidigt för att få en fet pott.

Det är ju en dimension som inte finns i NL och därmed blir det väl lite svårare. Finns säkert fler saker också, gdaily fyller nog på med mer här...

 

Rent spontant så känns iof ett argument som:

 

"Det finns färre sätt att spela på" som ett dåligt exempel? :)

 

Daniel Negreanu hade ju en atrikel om det här förut som du kanske kan leta rätt på Stig. Jag har försökt hitta den men utan framgång. Den handlar i korta drag om att han anser NL vara "The Cadillac of poker" i cashgames, men inte i turneringspel där han anser PL vara den svåraste stilen.

 

Jag tar ingen sida ännu dock ;)

 

Ha det gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner bara med två snabba varför, och givetvis ett varför inte...

 

Varför:

* I PL så måste du "bygga" potten på ett eller annat sätt - du kan inte vänta på nötterna och sedan trycka på rejält, vilket fungerar på visssa NL-bord

 

* I NL så är du ganska ofta all-in tidigt i spelet. Därefter talar korten så att säga. I PL (i alla fall med djupa stackar) så är det möjligt att beta vid varje betrunda. Fler beslut = svårare.

 

Varför inte:

* I PL finns inte "överbeten", vilket tar bort en dimension från NL.

 

Jag menar inte att PL skulle vara "finare" eller något annat än NL. När jag säger att PL är svårare att bemästra än NL, så menar jag att skicklighetsövertaget mellan den bra spelaren och den dåliga spelaren är större i PL än i NL (Extremfallet är väl om dålige spelaren går all-in preflop i NL, då har han ju runt 30% chans att vinna en freezeoutmatch som exempel).

 

Så anser du dig vara en bra spelare som spelar mot dåliga, så välj PL. Är ni likgoda, så välj NL, för då blir det kanske intressantare spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så svårt att jämföra.

 

Om man generaliserar:

Fixed limit handlar ju om att ta en oherrans massa beslut som alla har marginellt + eller - påverkan på din bankrulle.

 

Big-bet handlar om att få in all deg (eller så mycket som möjligt) när du är 60-70 procentig favorit.

 

Fördelemn med FL är att en jättetiltad motståndare inte kan komma "jämn", utan även om han har tokröta i ett par potter så vinner han bara ett bestämt belopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...