Gå till innehåll

Ska man säga "negerboll"?


Milo

Recommended Posts

  • Svars 107
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men sluta tala om rätten att tala säga "negerboll"! Den har aldrig någonsin varit ifrågasatt.

 

 

Någonstans pyser ens känslor ändå fram - Och då får vi pseudodebatter som krogvakten vs. Anna resp. eller som här - rätten eller skyldigheten att kalla/inte kalla en negerboll en negerboll.

 

Det var detta uttalande jag bemötte i just den meningen. Om du läser början av mitt inlägg så bemöter jag "Das Reichs" inlägg i stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag fattar vad du menar nu. Dock tror jag att du har helt fel. Du menar att ordet "negerboll" skulle vara ett uttryck för den smygrasism vanliga Svenssons innerst inne känner?

 

Visst tror jag att många är mer främlingsfientliga än de vill erkänna men att dra såna paraleller är ju bara för långsökt.

 

Kanske jag övertolkar. Tack förresten för alla seriösa svar du och andra, Jennez.

Visst ville jag provocera eller rättare sagt väcka tankar och känslor och i processen kanske få feedback huruvida man nu är rätt ute i sina funderingar.

Har flera invandrade vänner och bekanta som tycker vi svenskar är "svåra" - Just det här som Janne Josefsson pekade på. Att ha två uppsättningar åsikter, en för allmän konsumtion som ser bra utåt och en annan mer privat.

Mina utländska vänners stående kommentar är att de inte vet vilka som är deras vänner - egentligen.

Betfäffande fascist-tillmälet (Tja Hjort!) - Är inte säkert på vad ordet egentligen står för - Förutom då sin funktion som stämpel på styrelseskick eller allmänt skällsord. Är tillräckligt gammal för att få Franco-associationer och det känns inte så kul.

Att som jag vara nationell betyder bara att man ser skönheten i tanken ett folk - en nation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att som jag vara nationell betyder bara att man ser skönheten i tanken ett folk - en nation.

 

Och där citerade du Hitler ordagrant: Ein Volk - Ein Reich!. Jag misstänker att du menar nationalist när du skriver "nationell" och att vara just nationalist är inte detsamma som att se "skönheten" i ett folk - en nation. Nationalism handlar om att älska ett (företrädelsevis sitt eget) land, oavsett hur många kulturer som är representerade bland invånarna.

 

Nu är vi helt OT vad gäller negerbollarna men jag tycker att det är oerhört viktigt att bemöta den här typen av inlägg som tassar farligt nära anti-demokrati och nazism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar fortfarande inte osakliga stämplar. Som nationell är jag naturligtvis inte odelat positiv till vårt styrelseskick här och nu.

Till exempel: Den största synd en västerländsk demokratiskt vald ledare begått - då menar jag bekräftat och del av vår historia. Irakkrigets historia är inte skriven ännu. Där står Richard Nixon i särklass - att ha förlängt Vietnamkriget av valtekniska skäl.

För den som till äventyrs tycker att västerländsk parlamentarisk demokrati är höjden av utveckling säger jag bara: Vi behöver en ny Voltaire - En som har både kunskap och intellektuellt kapital nog att göra en karikatyr av det samhälle vi lever i. Så länge vi lever i den bästa av alla världar kommer heller inget att hända eller rättare sagt: Utvecklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyskland hade både kvinnlig och allmän rösträtt när Hitler valdes, han var alltså en demokratiskt vald ledare även om han fick åka snålskjuts på att andra högerpartier försökte utnyttja honom (ge finger, ta hela handen osv). Personligen har jag svårt att se hur Nixon skulle vara värre även om jag absolut inte försöker försvara Vietnamkriget.

 

Intressant förresten att du nämner Voltaire, som var en usel historieskrivare. Läs exempelvis vad han sagt om Karl XII - inte mycket rätt där. Jag inser att du refererar till Candide, men jag har svårt att riktigt se relevansen. Det är inte direkt som att samma politiska klimat råder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En klassiker är när Jesper Parnevik bjöd Tiger Woods på ovan nämna bakelse och sa:"In Sweden we call this niggerballs" :D

Underbart när folk har distans till tillvaron. Ett leende förbrödrar.

Har gjort mig känd som nationell - men min senaste bekant - häromkvällen förresten - Nattåg Östersund - söderut + kommer från Sudan.

Ifrågasätter mycket och den som gömmer sig bakom PK uttrycket kommer att få en riktig - i mina ögon berättigad avhyvling.

I mina ögon är PK en slags bekvämlighetsflagg - Ett sätt att slippa behöva säga vad man tycker.

Hoppas framöver att det dyker upp fler Janne Josefsson - Vi har Achmed & Fawzia i förorten och de begär berättigat eller ej berättigat en plats i samhället. Alla borde vi relatera till detta.

Svenssons svar har hittils varit att köpa sig fri från integration - dvs alla som kan lämnar förorten - ofta med barnen som alibi - De ska i alla fall lära sig riktig svenska.

Hur länge tror folk att ett sånt förhållningssätt duger?

Signerat en som ger sig både stämplarna nationell och antirasist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utesluter inte att nationalism kan vara frikopplad från rasism, men du får gärna förklara närmare vad du lägger in i begreppet "nationell" då, för det har du inte gjort än i tråden förutom i väldigt svepande ordalag.

 

Personligen tycker jag att det är positivt att debatten förs, men synd att den behöver föras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag finner det väldigt svårt att debattera med dig "Das Reich". Dock inte för att du har några kloka argument utan för att din debatt-teknik är den konstigaste jag har stött på. Det är svårt att tolka dina kommentarer och du glider gång på gång ifrån ämnet.

 

Jag menar inte att demokrati är felfritt, men det är väl hittills det bästa som finns att tillgå, med ganska goda marginaler dessutom.

 

Nu undrar jag vad du lägger i det du kallar "nationell"? Du menar alltså inte "nationalist"?

 

Du har understrukit ett flertal gånger att vissa av dina bekanta har utländsk bakgrund. Jag är lite osäker här, men kan det vara så att du menar att "vissa invandrare är bra människor, man kan inte dra alla över en kam men på det stora hela är invandringen negativt för landet"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant förresten att du nämner Voltaire, som var en usel historieskrivare. Läs exempelvis vad han sagt om Karl XII - inte mycket rätt där. Jag inser att du refererar till Candide, men jag har svårt att riktigt se relevansen. Det är inte direkt som att samma politiska klimat råder.

Rätt Dev - hade just Candide i åtanke. Voltaire var en gycklare. Spekulation här: Men var han inte det för att han hade ett i tiden omöjligt budskap. På den tiden var konungens makt given av Gud och inget man ifrågasatte lika lite som man ifrågasätter vår västerländska parlamentariska demokrati idag.

Närmaste Voltaire vi har är väl Chomsky - men han kan inte konsten att packetera ett impopulärt budskap. Även om jag inte är amerikan sparkar jag bakut när jag läser Chomsky. När han sågar amerikanska politiska arenan sågar han samtidigt föreställningar om den amerikanska konstitutionen, den amerikanska drömmen och föreställningar folk levt med sen barnsben.

Bättre än att skriva folk på näsan ala Chomsky är väl då att som Voltaire gömma budskapet i humor och ironi och var och en kan se grundriktigheten i ironin och sen ta till sig budskapet i den mån var och en kan och förmår för ögonblicket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar jag vad du lägger i det du kallar "nationell"? Du menar alltså inte "nationalist"?

Nationell är mest en avsiktsförklaring. Ett land - ett folk som sagt. Men sen måste en vision för eller senare möta verkligheten.

Ta ett svårt men mycket välkänt fall: Zlatan.

Uppvuxen i "världens by" - Rosengård - av utländska föräldrar. Som sådan är det svårt att se honom som svensk eller för att precisera: Hur ska han ha kunnat skaffa sig en identitet som svensk?

Men ser man hur han spelar för svenska landslaget. Mina förväntningar kommer på skam - Så bra spelar man inte om man bara gör något man tycker man måste.

Svårt att inte se honom som svensk om man nu gillar fotboll.

Tror inte på murar mellan folkslag - Mer att det måste finnas sans och reson kring invandring.

Det jag gillar minst är dessutom varken invandring eller invandrare utan den dubbelmoral man ser hos Svensson. Det finns en vardagsrasism som har sin grund i den takt de nya har kommit. Mest konkreta är väl det jag skrev förut. Hur man köper sig fri från integration genom att flytta på sig när "de" blir för många i grannskapet. Egentliga anledningen kan man heller inte säga så barnens trygghet eller skolgång får agera alibi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nationell är mest en avsiktsförklaring. Tjenare. Snarare en "rumsren" benämning på nynazist. Eller ska du förneka det oxå?

 

Das_Reich kommer nog aldrig att svara på direkta provokationer, då det sannolikt inte ligger i hans intresse. Han önskar att framstå som en resonabel och accepterande person, han har ju en bekant från Sudan...

 

Hans taktik går ut på att insinuera att vi alla innerst inne tycker som han, men att de flesta av oss är för PK för att säga det rakt ut. I hans ögon är PK "en slags bekvämlighetsflagg" som vi inte bör gömma oss bakom. Vi bör stå för det vi tycker. Intressant nog är han själv väldigt angelägen om att tona ned sina egna åsikter och vill inte framstå som alltför extrem. Märk väl att Das_Reich var Waffen SS men inte hade någonting att göra med vad han föredrar att kalla "transitläger", antagligen för att Förintelsen enligt honom aldrig har ägt rum, varför man inte kan kalla dem förintelseläger.

 

Han tror att han framställer sig som tolerant när han hävdar att han har utländska vänner och en bekant från...Sudan. Hans verkliga åsikter om invandrare och deras barn avslöjas dock omedelbart när han har svårt att se Zlatan som svensk eftersom han är född av utländska föräldrar och hur han hans förväntningar på detta "svåra fall" har kommit på skam. Exakt vilka var då dessa förväntningar från början? Observera även hur vardagsrasismen "har sin grund i den takt de nya har kommit". Vi är alltså inte rasistiska och fördomsfulla i oss själva utan det har "de nya" på något sätt orsakat hos oss.

 

Slår vad om att han inte har något emot folk från andra länder och kulturer, men att de skulle må bäst av att vara där de hör hemma, för deras egen skull. Skulle hans dotter vilja gifta sig med den bekante från Sudan skulle det nog dock ta hus i helvete...

 

Han försöker liera sig med de han ser som intellektuella genom att ta upp Voltaire och Chlomsky och ser antagligen sig själv som både upplyst och intellektuell. Samtidigt har han en otroligt dålig argumentationsteknik och snubblar mest fram genom sina formuleringar utan att få fram någonting konkret överhuvudtaget.

 

Till slut så sprider han små anektdoter, bl a om hur han i Las Vegas (ännu en gemensam nämnare mellan oss pf'are, förutom våra undertryckta åsikter om invandrare) av någon underlig anledning får tunghäfta när han vill ha sitt kaffe svart och servitören visar sig vara svart han med... Så tokigt det kan bli och säkert något som hänt oss alla åtminstone en gång i livet, eller hur?

 

Enbart spekulationer från min sida med hans uppträdande här på PF följer ju standarmallen för hur "nationella" kommunicerar med oss som lever under PK-oket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enbart spekulationer från min sida med hans uppträdande här på PF följer ju standarmallen för hur "nationella" kommunicerar med oss som lever under PK-oket...

 

Om han inte kan skriva korrekt svenska, hur kan han då vara en sådan du säger att han är?

 

Varför skulle han inte kunna vara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flodan!

 

Du tog orden ur munnen på mig! Detta är exakt det jag har velat få "Das Reich" att erkänna men inte vågat sätta på pränt då jag lever under den politiska korrekthetens förtryck.

 

Började bli lite orolig att det bara var jag som såg hans dolda budskap och avsikter. Nu funderar jag på att dra mig ur den här debatten eftersom det jag velat få fram nu förts fram av Flodan. Olika tillvägagångssätt men samma resultat. Gjutet! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nationell är mest en avsiktsförklaring. Tjenare. Snarare en "rumsren" benämning på nynazist. Eller ska du förneka det oxå?

 

Märk väl att Das_Reich var Waffen SS men inte hade någonting att göra med vad han föredrar att kalla "transitläger", antagligen för att Förintelsen enligt honom aldrig har ägt rum, varför man inte kan kalla dem förintelseläger.

 

 

Låt oss säga att det är ett av segrarens privilegium att skriva historien efter ett krig. Om historien skrivs oförsiktigt efter ett krig - Ja då får vi leva med fenomen som Irans president - Achmedinejad - som bekant inte är nöjd med den europeiska historieskrivningen efter WWII.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att det är ett av segrarens privilegium att skriva historien efter ett krig. Om historien skrivs oförsiktigt efter ett krig - Ja då får vi leva med fenomen som Irans president - Achmedinejad - som bekant inte är nöjd med den europeiska historieskrivningen efter WWII.

 

Med andra ord så förnekar du att förintelsen ägt rum? Svara gärna ärligt och utan omsvep på denna fråga.

 

Jag har själv besökt flertalet koncentrationsläger och jag blir ärligt talat förbannad när jag hör folk som påstår att de aldrig existerat eller byggts upp i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...