Gå till innehåll

NL - Limp eller valuebet med småpar pre-flop?

Recommended Posts

Postad

Tja!

Jag har hört lite olika teorier angående hur man ska spela småpar preflop i NL 8 till 10-man. Förrut limpade jag alltid alla par från 22-99 i alla positioner och mot raise på upp till 4 bb. Verkar vara så dom flesta spelar.

Har nu börjat valuebeta ca 2-3 bb med dom pre-flop istället och tycker det verkar fungera fint. Ser speciellt två fördelar med detta:

1. Potten blir större om man väl träffar nånting.

2. Lättare att plocka upp potter om man sitter i position och alla checkar till en.

Hur tycker ni andra detta sätt att spela småpar är? Är det bra eller kastar man bara bort onödigt mkt pengar på marginella händer?

Ska tillägga att jag lirar NL50 och ibland nån sväng på NL100 :D

Postad

Jag tycker gott och väl att du kan höja med 99-77 i mitt pos om du är först in, i sen pos kan du höja med 66/55 och på knappen med alla PP, om du är först in vill säga.

Om någon/några (max 3) limpat höj med 88/99 i mitt och sen pos.

Om du sitter i sen pos och någon i mitt pos höjt så höj tillbaka med 88/99, har han en bra hand AQ så märker du det direkt på floppen om han träffat, träffar du set får du bra betalt ändå.

Postad
Låter som bra råd.

Men jag tänkte mer på om det kan vara värt att värdebeta en hand som t.ex. 33 även i tidig position? För att få in mer pengar i potten alltså.

Varför skulle man vilja bygga en större pott med en hand som måste träffa för att vara bra, och bara träffar ca 1/8?

Jag tycker nästan man kan folda 33 i tidig pos.