Gå till innehåll

Tanke bakom all-in före floppen?


fred93

Recommended Posts

Är nybörjare när det gäller poker så det är mycket saker jag inte fattar men en grej som jag tänkt speciellt på är när spelare går all-in före floppen.

 

Ok om man är shortstacked i en turnering och behöver dubbla upp snabbt eller om blindsen är väldigt höga men om man sitter och spelar cash-game $0.05/0.10 NL som jag gör så har jag svårt att förstå varför man ställer in före floppen när ingen annan bettat.

 

Ett exempel var när jag spelade igår.

 

En spelare före mig går all-in med ungefär $6 vilket får ses som hyfsat mycket på den nivån när ingen har bettat. Jag råkar just då sitta på AA och synar givetvis. Det visar sig att han har QQ vilket senare blev en triss och en stor pott. Det var med andra ord ett lyckat drag den här gången men är det verkligen smart spelat i längden?

 

Nu kanske det här beror på att jag spelar på så låg nivå men jag tycker att det här händer alltför ofta för att det ska ligga idioter bakom det varje gång. Finns det någon smart tanke bakom det här? Man kommer ju stjäla massvis med blinds men dem gångerna man får syn så är det ju nästan alltid av en bättre hand.

 

Någon med lite intressanta tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak kan ju vara att man ställer pre för att man vill visa att man inte är rädd för att trycka in degen, göra fi medveten att när han spelar mot mig så kan degen åka in när som helst när du minst anar det.

 

Fast på din nivå är det nog mewr någon tomte som blir lite glad och trycker på för att han kan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte precis på en liknande situation. En lirare går all in före floppen och jag sitter på AA. Synar givetsvis och förväntar mig åtminstone ett pocket par. Den här gången satt motståndaren dock på 5 7 och jag tog hem potten.

 

Har mycket svårt att förstå varför han ställde in i det här läget. Han hade inte direkt förlorat mycket innan. Bara några givar före den här situationen så hade han vunnit en stor pott mot mig med triss i nior mot min triss i åttor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min teori är att många av de som spelar på micro-nivå helt enkelt har lärt sig det de kan om poker från att titta på WPT och liknande på tv. De känner inte till skillnaden mellan att spela turnering och cash games och de tror att konsten med att spela poker går ut på göra stora moves. De har sett all-in bluffar med skräphänder lyckas vid ett WPT finalbord och tror att detta alltid funkar. När de gör liknande moves med AA eller KK tror jag inte ens att de tänker på att blindsen de "stjäl" är värda 15 cent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är värdelöst att göra på det sättet... varför ställa in i det läget när det är bara blinds att vinna? Man kommer ta blinds ganska ofta men det kommer ändå inte gå jämt up med det man förlorar när folk synar med bättre händer.

 

Bland det första jag lärde mig när jag spelade poker var inte göra sånna moves som all in med QQ utan att någon höjt innan. Speciellt inte med 60% av max inköp. Kom inte ihåg vem det var som sa att det var som att göra om sin QQ till 72o för att man stort sett bara bir synad av bättre händer. Vist kommer det bli så att man blir synad av JJ och lägre pp ibland men i det långa loppet kommer man förlora på en sån spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet man att det sitter en vildspelare vid bordet som synar all in ofta är det bra att trycka med KK,AA och även QQ om den spelararen sitter före och höjer 3-5 ggr BB. Ofta dubblar man upp, men det är ingen garanti. AK undviker jag all in med.

 

Men det har sina risker

Jag satt nyligen med en sån spelare , han höjde 4xBB, jag trycke in degen med QQ. Han synade med QTs och fick stege på rivern :-( satt och vänta på nästa tillfälle och det dök upp senare. Jag fick KK och han höjde 5 xBB och jag smackade in degen. Han synade med 99 och fick en 9 på floppen. :-) Lite uppgiven forsatte jag, men efter det spela han så jevla tight, en liten raise gjordre att han folda. Vid en all in folda han blixtsnabbt. Så jag slutade med det mot honom. Förmodligen hade jag bara blivit synad mot en bättre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte den här HHn illustrerar det här trådnamnet rätt bra.

 

Texas Hold'em No Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Skillingaryd"

Game ended 2005-12-29 03:56:10 GMT+01:00

 

Players:

EPSON123 (EUR 16,05 in seat 1)

moltas4 (EUR 14,39 in seat 2)

JAG (EUR 41,07 in seat 3)

erling (EUR 4,14 in seat 4)

Mattk (EUR 12,41 in seat 5)

 

Dealer: EPSON123

Small Blind: moltas4 (0,10)

Big Blind: JAG (0,20)

 

JAG was dealt: Ks - Kc

 

erling Fold

Mattk Fold

EPSON123 Fold

moltas4 Raise (0,75)

JAG Raise (2,50)

moltas4 Raise (3,70)

JAG All-In (38,37)

moltas4 All-In (9,84)

JAG Payback (26,68)

 

Flop 5h - 9c - 6d

Turn 5h - 9c - 6d - 4d

River 5h - 9c - 6d - 4d - 6h

 

moltas4 shows: 4h - 6s (a full house, sixes full of fours)

JAG didn't show: Ks - Kc (two pairs, kings and sixes)

 

moltas4 wins: EUR 27,38 (with a full house, sixes full of fours)

Rake: EUR 1,40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet man att det sitter en vildspelare vid bordet som synar all in ofta är det bra att trycka med KK,AA och även QQ om den spelararen sitter före och höjer 3-5 ggr BB. Ofta dubblar man upp, men det är ingen garanti. AK undviker jag all in med.

 

Men det har sina risker

Jag satt nyligen med en sån spelare , han höjde 4xBB, jag trycke in degen med QQ. Han synade med QTs och fick stege på rivern :-( satt och vänta på nästa tillfälle och det dök upp senare. Jag fick KK och han höjde 5 xBB och jag smackade in degen. Han synade med 99 och fick en 9 på floppen. :-) Lite uppgiven forsatte jag, men efter det spela han så jevla tight, en liten raise gjordre att han folda. Vid en all in folda han blixtsnabbt. Så jag slutade med det mot honom. Förmodligen hade jag bara blivit synad mot en bättre hand.

 

Jag föredrar nästan AK före QQ om det gäller all in. Med AK är man bara "chanslös" mot AA. Med QQ är man i princip chanslös både mot AA och KK. Däremot är ju QQ en hand man känner sig säkrare med vid "vanligt" spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...