Torsus Postad 21 December , 2005 Rapport Share Postad 21 December , 2005 "Skoleleverna spelar poker på nätet och spelar bort sin månadspeng i kafeteriorna." Om någon spelar bort sin månadspeng i kafeteriorna så måste väll någon vinna en extra månadspeng i kafeteriorna? Ja, men så långt kan inte massmedia tänka Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MrZingo Postad 21 December , 2005 Rapport Share Postad 21 December , 2005 "Skoleleverna spelar poker på nätet och spelar bort sin månadspeng i kafeteriorna." Om någon spelar bort sin månadspeng i kafeteriorna så måste väll någon vinna en extra månadspeng i kafeteriorna? Ja, men så långt kan inte massmedia tänka Äsch det är ju raken kafeterian tar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Elvis Postad 21 December , 2005 Rapport Share Postad 21 December , 2005 Vad gäller siffrorna om "omsättning", så skulle jag gissa att siffran är en uppskattning av summan av alla spelade potter, och då blir det ju snabbt summor som låter väldigt stora. Exempel: Spela tre $0.25/$0.50 NL-bord i en timme och potterna vid dina tre bord kommer att uppgå till totalt 20.000-25.000 kr. På en timme. Så spela igenom en vanlig bonus på Party på en kväll och det kommer att ha omsatts ett par hundra tusen kronor vid dina bord! Om du spelar 1/2 NL kan det mycket väl röra sig om över en miljon. Vad sjutton, en halv miljard låter lite! Om någon spelar bort sin månadspeng i kafeteriorna så måste väll någon vinna en extra månadspeng i kafeteriorna? Det är sant, men det är antagligen inte mer än 10 % eller så som vinner i längden, så resonemanget är inte helt fel. Men visst, några lär ha mycket bra månadspeng. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 21 December , 2005 Rapport Share Postad 21 December , 2005 Jag kan bara säga att av alla som nyttjar alkohol så utvecklar 10% alkoholism medan motsvarande siffra för spel är 1%. Vill inte vara en Messerschmidt nu men motsvarande siffra för spelare är 4%. Det finns tyvärr ingen omfattande svensk forskning om spelmissbruket i Sverige men man kan på mycket goda grunder utgå ifrån att siffran är just 4%. Jag kan inte gå in på detta alltför detaljerat men om någon är intresserad kan jag maila er en sammanställning av allt forskningsmaterial kring spelmissbruket i Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ahmar Postad 21 December , 2005 Författare Rapport Share Postad 21 December , 2005 Tänka sig vad cafeteriorna drar in på rake och om dem erbjuder rakeback ... eller har nån fin sign up bonus man kan cleara .. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lethe Postad 21 December , 2005 Rapport Share Postad 21 December , 2005 Jag kan bara säga att av alla som nyttjar alkohol så utvecklar 10% alkoholism medan motsvarande siffra för spel är 1%. de här känns som propaganda också 10% säkert då skulle 10% av sveriges befolkning vara alkisar alltså runt 1 miljon människor. knappast. 10% av Sveriges vuxna befolkning är alkoholister. Du behöver inte vara a-lagare för att vara alkis, du behöver bara vara beroende av alkohol. Faktiskt är det nog AA som är alkoholismens bästa täckmantel, de vill ju hela tiden hävda att en alkoholist inte kan sluta dricka förrän han är medvetslös eller det är slut på sprit. Har man den definitionen så är mycket få alkoholister. Om det räcker med att man är beroende så är nog 10% av den vuxna befolkningen en ganska god siffra. Mer än 10% av mina polare är alkisar, den saken är säker. Speciellt folk i karriären tenderar att trilla dit. Jag känner åtminstone två pers som överhuvudtaget inte kan varva ner från jobbet förrän de tagit minst två starköl. Sen blir det ju ett glas vin till middagen, och en sängfösare... Det är en tisdag... Givetvis mer på fredag och lördag när man ska festa. Och på onsdag, då man också ska festa lite... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TANDEMCYKELN Postad 21 December , 2005 Rapport Share Postad 21 December , 2005 10% av Sveriges vuxna befolkning är alkoholister. Du behöver inte vara a-lagare för att vara alkis, du behöver bara vara beroende av alkohol. Sluta sprida desinformation, tack! Det finns inga vetenskapliga siffror på hur många människor som är alkisar. Om alla jävla förbudsivrare kunde förstå det, skulle Sverige bli väldigt mycket bättre. Tänk dig själv Sverige om 10 % skulle vara alkisar. Hur skulle det se ut? Att dricka alkohol varje dag gör inte någon till alkis. Då skulle halva Europa vara alkisar. Men så är det väl, enligt dig. Det är bara den svenska modellen som duger. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lethe Postad 21 December , 2005 Rapport Share Postad 21 December , 2005 Tänk dig själv Sverige om 10 % skulle vara alkisar. Hur skulle det se ut? Att dricka alkohol varje dag gör inte någon till alkis. Då skulle halva Europa vara alkisar. Men så är det väl, enligt dig. Det är bara den svenska modellen som duger. Som det gör idag? Det är en viss skillnad på ett (ofta nedvattnat) glas vin till middagen och fyra starköl varje dag. Lägg sen till två fyllor i veckan kompletta med minnesluckor. Vardag för en god del av vår vuxna befolkning. Ja, många sydeuropéer dricker ett glas vin till middagen. Det råder inte ens någon större tvekan om att en deciliter rödvin om dagen faktiskt är nyttigt. Men när du kombinerar det 'sydeuropeiska' glaset vin med den 'amerikanska' martinin efter jobbet med en 'tysk' stor stark till sporten varje dag, och sen lägger på en äkta nordisk dunderfylla två gånger i veckan så... Folkhälsoinstitutet har gjort undersökningar om hur vanligt vardagsalkoholism är. Jag tror att roten till vår meningsskiljaktighet är en definitionsfråga. Du anser att bara uteliggare som förlorat allt är alkisar, medan jag anser att en yrkesarbetande småbarnsmamma som drar i sig sex-sju flaskor vin i veckan och kör sina barn till hockeyträningen småfull är det också. Har man bara ett tillräckligt avslappnat jobb kan man vara full där också. Känner en vaktmästare och en träslöjdslärare som båda permanent är berusade. Men eftersom de hjälpligt sköter sina jobb och sina familjer så antar jag att de inte är alkisar. Tvärs emot vad man kan tro av ovanstående är jag inte en förbudsivrare alls. Vi är överlag ganska nyktra idag. Om något så stör det mig att inga av våra högst frivilliga rusmedel betalar ens sina egna sjukvårdskostnader, än mindre andra sociala omkostnader. Om du betalar för dig får du för min del gärna snorta kokain som du sköljer ner med jäger och kedjeröka filterlösa ryska cigg. Jag blir dock glad om du vill spela poker med mig under tiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
rai Postad 21 December , 2005 Rapport Share Postad 21 December , 2005 det är väl skillnad på alkoholberoende och alkoholmissbrukare... ja e beroende av massa saker som ja inte missbrukar, med beroende menar ja att ja lättar på ngn känsla när ja gör/använder eller får i mig det..dock missbrukar jag inget,..beroende är ett sånt negativt ord..räcker o säga att ngn är beroende.spelar ingen roll i vad,allmänheten ser ändå på en som man är nere i skiten... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ziner Postad 21 December , 2005 Rapport Share Postad 21 December , 2005 de här kanske lite off topic. Sure många dricker. jag tycker också många dricker för mycket. Jag vet inte hur det var för, e bara 22 år men med alkohol tycks mer eller mindre vara det enda sättet en svensk kan umgås med andra människor. Definitions fråga ok. e svårt de där. Personligen dricker jag bara för komma i kontakt med de motsatta könet. Och en alldeles ny upptäckt har gett mig insikten att man får mycke bättre kontakt om man inte dricker så mycket och med många fler samt snyggare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
garpen Postad 21 December , 2005 Rapport Share Postad 21 December , 2005 "Skoleleverna spelar poker på nätet och spelar bort sin månadspeng i kafeteriorna." Om någon spelar bort sin månadspeng i kafeteriorna så måste väll någon vinna en extra månadspeng i kafeteriorna? Ja, men så långt kan inte massmedia tänka Äsch det är ju raken kafeterian tar Mmm, speciellt om man spelar på restaurang cosmopol. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Quper Postad 21 December , 2005 Rapport Share Postad 21 December , 2005 LOOOOL. Skulle vara roligt att veta hur de räknar, skulle tippa de räknar varje gång någon förlorar något men är inte säker. altså de räknar inte när de sedan vinner tillbaka det. Plus jag vill bara säga att mopeden han förlorat kan mycket väl vara en gammal kärring modell som han bara skulle få sålt för 300 kr!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
rai Postad 22 December , 2005 Rapport Share Postad 22 December , 2005 Plus jag vill bara säga att mopeden han förlorat kan mycket väl vara en gammal kärring modell som han bara skulle få sålt för 300 kr!!! hehe känns som du känner han Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Teichmann Postad 22 December , 2005 Rapport Share Postad 22 December , 2005 Tänka sig vad cafeteriorna drar in på rake och om dem erbjuder rakeback ... eller har nån fin sign up bonus man kan cleara .. Hahaha. Det där är ju humor. En kafeteria som bedriver sådan verksamhet skulle för evigt ha en plats i mitt hjärta. Kan bara i fantasin tänka mig den feta kioskkärringen i min skola bedriva sådan verksamhet. Som sagt så är det ju naturligtvis elevernas egna ansvar att inte spela om för mycket stash, samt att hålla koll på att andra inte gör det heller. Dock måste vi förstå att de flesta människor är idioter (därför poker är lönsamt för oss undantag som bekräfter regeln ju) vare sig vi vill det eller inte, så det argumentet håller ju dessvärre inte till hundra procent. Det förutsätter ju att alla ligger på vår fantastiska nivå i förstånd, vilket ju givetvis är en utopi. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Elvis Postad 22 December , 2005 Rapport Share Postad 22 December , 2005 Jag föreslår att IOGT-NTO-propagandan får en egen tråd, under OFF TOPIC. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts