Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När alla går och lägger sig så sitter

ofta jag och en stackare kvar och spelar.

Visst vet jag att man måste spela mycket fler starthänder osv.

Men det känns som ett helt annat spel.

Jag anser inte att jag är dålig på HU, lätt över medel på min nivå.

Men tycker ändå det är rätt svårt.

Vilka händer bör man raisa med?

Syna raise med? osv... finns det någon litteratur som skildrar detta

på ett bra set?

Det känns som om man sätter hela stacken på spel hela tiden på HU.

Men å andra sidan är det ganska skoj.

Känns också som rätt lönsamt.

* RP - QoS *

Postad
Visst vet jag att man måste spela mycket fler starthänder osv.

Men det känns som ett helt annat spel.

Det är ett annat spel, och det handlar inte så mycket om att spela en viss stil som att anpassa dig till din motståndares stil. Om han tenderar att överspela händer så kan du ge upp lite i några potter för att plocka hela hans stack på en hand, om han aldrig vågar beta mycket handlar det istället om att sno honom på de små potterna.

Det är lite som sten-sax-påse du måste hela tiden se till att spela på ett sätt som utnyttjar din motståndares specifika svagheter.

Generellt sett så kan man säga att du aldrig ska göra fel om inte din motståndare gör fel, och då ska du göra lite mindre fel. Alltså överbeta inte potter om inte din motståndare gör det och i så fall lite mindre, miniraisa inte preflopp om inte din motståndare gör det. Folda inte för en miniraise preflopp om inte din motståndare gör det, och i så fall mer sällan än honom.

på ett bra set?

Literatur på området saknas i tryckt form, utan det som finns är några onlineartiklar.

Vilka händer du bör höja och syna höjningar med är väldigt beroende av din motståndare och stackdjupet. Ju sämre motståndare ju fler händer har du råd att folda eftersom han inte har nytta av kunna sätta dig på en viss mängd händer, ju bättre motståndare ju viktigare blir det att dölja vad du har.

Postad
Olas artikel handlar om limit HU och råden där går inte att använda vid NL HU.

Ooooooooops. :oops:

Tänkte inte på det. Dock så är en del av råden applicerbara på NL också, t.ex. Variera din spelstil och Välj motståndare med omsorg.

//Hickmott

• 3 weeks later...
Postad

Grundtanken med HU NL (och no-limit spel f.ö.) är naturligtvis att plocka hela din motståndares stack i en hand. Men eftersom situationer när du har en bättre hand än din motståndare uppstår så sällan, så gäller det att spela på ett helt annat sätt. Att spela lika solid poker som på ett tio-mannabord eller 6-manna bord fungerar inte Heads-up. En någorlunda erfaren och aggressiv spelare kommer plocka din fortare än man märka ibland.

Vad ska man då göra för att vinna tills man får en "hand", och kommer all-in mot sin motståndare med? För det första måste du veta ungefär vad din handstyrka är hela tiden. Har du bästa handen preflop, dvs mer än 50 % vinstchans, så höj, höj, höj. Din betstorlek får du naturligtvis variera hur du vill, men i regel så kan du höja lite mer med bättre händer, och lite mindre med dina marginella händer. För att ge lite råd om vad du kan höja med är detta ett axplock med hur sannolikt det är att din hand är bäst sig när man spelar heads-up preflop:

64s 41.4

T2s 44.7

T8o 50

J6s 50.8

K4o 52.1

A3s 58

QJs 60.3

AKo 65.4

Min egen strategi är att höja med många händer (där jag anser mig ha fördel, om än bara marginell) preflop och sedan försöka köpa små potter på floppen. Här kommer sanningen om att ha rätt motståndare in. Helst vill du ha någon som är tight och spelar passivt. Han kommer lägga sig med bästa handen preflop flera gånger (typ q2o) när du höjer och oftast låta dig köpa potten på floppen. När han inte gör det så kan du vara ganska säker på att han kommer hålla fast vid sin hand ett bra tag. Har du höjt preflop mot en sådan här spelare som skulle jag rekommendera att alltid betta floppen men ge upp på turn (såvida du inte träffat något). Det spelar ingen roll om du har 52 eller QQ, köp potten. Gör inte misstaget att gå från bordet förrens du har din motståndares hela stack.

Mot en aggressiv spelare har jag bara ett tips till folk som inte vet själva, så säger jag (på ren svenska) GO HOME, alt. byt bord.

Så kortfattat så är mina råd:

Spela bara mot rätt motståndare, Tighta och Passiva typer. 5 händer brukar räcka för att se vart dom passar in

Höj mycket preflop och höj efter din handstyrka här, inte efter vad du "tror" din motståndare har. Det har man andå ingen aning om när man spelar online.

Köp mycket potter på floppen, men var redo och droppa den på turn sålänge du inte har tillräckligt styrka i din hand

på ett bra set?

Vad gäller heads-up i pokerlitteraturen som har jag inte hittat mycket. Online så kan du söka på RGP och kolla 2+2 (har ett eget forum om SH och HU, dock diskuteras det mest Limit SH. GDaily's artikel innehåller mycket matnyttigt, även om den är baserad på Limit-spel. Bara en sak, raken spelar oftast inte lika mycket roll i HU NL som i HU Limit.

Det känns som om man sätter hela stacken på spel hela tiden på HU.

Men å andra sidan är det ganska skoj.

Känns också som rätt lönsamt.

Du ska inte sätta hela din stack på spel hela tiden, därför måste du vara redo och droppa några händer. Står en bra sak i SuperSystem och detta: Förlora inte alla dina pengar i en ohöjd pott. Kan dock gälla om man spelar online och motståndaren bara har några big blinds kvar.

NL HU kan vara mycket lönsamt för en bra spelare. Dock gäller det att hitta rätt motståndare och lära sig och krossa dom. Kan dock tänka mig att PL HU är ett mycket bättre sätt att spela ut en dålig motståndare, men det är en annan historia...

Vill du bli en bättre HU-spelare och inte riskera alltför mycket kapital men ändå kunna få en bra avkastning (vilket förutsätter att du är bättre än motståndet) så kan du spela HU-turneringar som de flesta sajter har. Där lär du dig att spela ut motståndet ganska fort och ta hela deras stack.

Notera att allt bara är mina egna tankar och funderingar efter hur jag själv spelat.

//Palle

Postad

Intressant läsning, själv spelar jag mycket 1on1 turboturneringar och vinner på de flesta nivåerna då är frågan: Är det någon som har några tips gällande turneringsspel 1on1 och var skiljer det sig från cashgame?

Postad

Sit and goes var det nog jag menade, man börjar med 2000 chips var och vinnaren är den som har alla. På expekt har jag däremot spelat en 4-mansturnering, med semifinaler och finaler, men jag vet inte om dom har kvar dem nu.

Postad

Höj mycket preflop och höj efter din handstyrka här, inte efter vad du "tror" din motståndare har. Det har man andå ingen aning om när man spelar online.

Jag anser mig själv vara riktigt dålig heads up och tar till mig av råden. Men jag reagerade på ovanstående. Är detta ett bra råd? Borde inte en bra motståndare märka om man höjer mycket med bra händer och lite med marginella händer? Är det inte bättre att höja lika mycket med alla händerna eller åtminstone variera sig rätt så mycket?

Postad

Jag anser mig själv vara riktigt dålig heads up och tar till mig av råden. Men jag reagerade på ovanstående. Är detta ett bra råd? Borde inte en bra motståndare märka om man höjer mycket med bra händer och lite med marginella händer? Är det inte bättre att höja lika mycket med alla händerna eller åtminstone variera sig rätt så mycket?

Sjävklart måste man variera sig, speciellt mot bra motståndare. Dock ska man vara försiktig med att vara inne och rota i en pott där man inte har något att göra med skräp om man är oerfaren. Men för att vara konkret så menar jag att AA i snitt ska spelas aggressivare preflop än Q9o.