Gå till innehåll

Oddsuträkning för pre-flop, vad gör jag fel?


Z-Trobe

Recommended Posts

Jag satt igår och pillade på en egen OddsChart. Efter ett tag hade jag fått ihop en snygg som fyllde all den funktionalitet som jag behöver och som jag saknat på många utav de som finns på nätet. Jag vill bland annat ha både procentchans och odds för outsen. Jag vill även veta hur stor chans det är att få in sina outs preFlop, onFlop, preTurn, onTurn samt onRiver.

 

När jag var klar började jag fundera på mina formler och upptäckte att så kan det ju inte vara. Det var enkelt att räkna onTurn och onRiver. Men hur räknar man preFlop till exempel.

 

Som till exempel att du sitter på AK och vill veta hur stor chansen är att du får in ett par på flopen. Du vet att det är 12% (6/50) på första kortet, 12.25% (6/49) på det andra samt 12.5% (6/48) på det sista kortet i flopen. Men hur stor chans är det innan floppen (preFlop) att få paret.

 

Jag räknade 12+12.25+12.5=36.25% chans att få ett par på flopen. Men när jag började fundera lite vad oddset skulle bli om hypotetisk flop skulle bestå av 10 kort så insåg jag att den formeln var tokfel.

 

Jag satt och klurade hela dagen igår och kom inte fram till något vettigt alls. Jag hittade följande dokument som gjorde mig ännu mer förvirrad ;)

 

http://www.abo.fi/fak/mnf/mate/kurser/propmat2/Sannolikhetslara.pdf

 

Hur som helst så skulle jag bli oerhört tacksam om det finns någon på forumet som kan hjälpa mig med denna beräkning.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...