Gå till innehåll

Nybörjare som behöver hjälp!


torulfen

Recommended Posts

Hej alla på pokerforum!!

Jag har en fråga om hur jag ska spela nu när jag är nybörjare :D .Har dock spelat ca 2 månader nu (dock mest gratistävlingar) men känner ändå att jag behöver hjälp . Var ska jag börja så att säga :?: Hur mycket pengar ska man börja med att sätta in på ett konto? PÅ vilken nivå ska jag spela på?? När e det dags att börja spela på högre nivåer och så vidare?? Därför ber jag om råd av er som har spelat lite längre.. :club:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, det är ju helt och hållet upp till dig vad du vill spela för samt hur mycket du har råd med. Jag satt in 150SEK jag och det vann jag igen ganska snabbt. Såfort jag låg 100-200SEK plus så tog ja ut mina 150 och spelade bara för vinstpengarna. Är uppe i ungefär 110$ i vinst nu.

Och om du ska börja så rekommenderar jag Fixed Tables. Men om du är rik kan du snabbt hoppa på PL bord :)

Du känner själv när motståndet på Fixed tables inte är så stort längre och du tycker du vinner för lite.

Jag har inte spelat så länge (kanske 3v online) men jag kom upp mig ganska snabbt till PL.

Men det är du som spelar.

Och en sak till, på Fixed bord funkar det nästan aldrig att bluffa eftersom det handlar om så små summor.

Om du kör PL eller NL kan du bluffa ut folk mycket lättare ;)

 

Så summan av kardemumman är : Spela på Fixed i början och se om du kan vinna en del pengar där. Sen avancerar du gradvis, men spela ALDRIG bort mer pengar än du har råd att förlora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej..men så du började med att spela fixed?..spelar du fortfarande d eller? Det känns precis som att fixed bara är tur som jag skulle vilja säga d.. Precis som du säger så går dom flesta med potten i och med det att det inte kosta så mycket att gå me.. ;). Och som jag ser det så är det helt annat med pott och no limit. Där spelar man väl mycket mera med sin skicklighet än med korten..eller har jag helt fel i d? Givetvis måste man få ha lite tur med korten me.. Jag har ju prövat fixad och det känns som det överväger ganska så mycket att det är tur??.. PÅ vilka sidor spelar du?.. Sen undra jag även d om det är svårt att få ut pengarna som man vill ta ut? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo ja började spela där ett par dagar...men blev övertalad lite av en kompis att börja spela PL med :)

Därifrån kom ja igång med de :)

Skicklighet och skicklighet..... Vissa spelar så tajt att får dom inget på floppen eller bra hand så lägger de sig direkt (kan va bra att göra på PL) Välj ett bord som du spanar på en stund och se hur dom spelar, det avslöjar mycket. Jag brukar sitta och kolla i 3-4 givar vilka som gör vad och man ser snabbt om dom är bluffmakare.

På Fixed kan man nästan omöjligt göra det eftersom alla synar hela tiden.

Jag spelar på Ladbrokes jag för det mesta. Men på nätterna är det svårt att spela där för då är så många bra inne och spelar :P

Svårt? Nejdå, bara att klicka på Bank ---> Cash out(eller vad det heter)

så har du dom på ditt konto, sen är det bara att överföra till din Bank :)

Nemas Problemas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej..men du har ej spelat no limit då eller? Hur har det gått på pl då? Går det bättre än fixed eller?. det e just d med fixed att det är så svårt att bluffa för dom flesta går med i vilket fall som.. Det kan vara lite drygt när dom vinner på river exempel och inte haft ett skit innan..Men det handlar ju om gambling me.. Brukar du spela några tuneringar med eller? Är det bara att föra över pengarna sen då till mitt bankkont då?? Men hur blir det när man spelar med euro?? det blir kronor automatiskt eller? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixed kräver mer skill än NL imo. Uttalar mig inte om PL eftersom de som vet säger att det är det mest skicklighetskrävande. Fixed är svårt. NL är förhållandevis lätt. Som nybörjare så önskar jag att jag hade haft vett att börja med NL direkt istället för att spela fixed så länge som jag gjorde. Jag trivs väldigt bra med PL oxå men det beror mest på att spelarna tenderar att vara ännu sämre där än på NL-borden (nu talar jag om de lägre nivåerna inte 10/20 PL/NL). Såklart är spelarna kass på de lägre FL-borden oxå men där kan jag inte utnyttja deras misstag lika mycket i och med att de inte tillåts göra lika stora misstag som på NL/PL-borden. Detta är bara mina egna reflektioner. Folk jag känner som spelar fixed säger tvärtom att det är säkrare pengar där. Jag antar att det har att göra med vad man passar bäst för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, det är ju helt och hållet upp till dig vad du vill spela för samt hur mycket du har råd med. Jag satt in 150SEK jag och det vann jag igen ganska snabbt. Såfort jag låg 100-200SEK plus så tog ja ut mina 150 och spelade bara för vinstpengarna. Är uppe i ungefär 110$ i vinst nu.

Det finns ingen skillnad mellan vinstpengar och vanliga pengar. Att bara hålla ett visst belopp på kontot är bara relevant om man är labil och saknar impulskontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixed kräver mer skill än NL imo.

Okej så du menar då asså att det är sämre spelare på pl? Men asså e d inte mer skicklighet i nl o pl än fl beroende på att du nästan aldrig kan bluffa i fixed. Och det hör väl till i skickligheten att kunna veta när man ska bluffa.. som i exempel nl.. Fixed bör man har bra kort enligt mej för att spela men det kanske är helt fel?? eller va säger du om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixed kräver mer skill än NL imo.

Det krävs mer för att vinna pengar i fixlimit, spelformen uppfanns för att skydda de svaga spelarna. Det krävs mindre för att förlora pengar i no-limit.

 

Folk jag känner som spelar fixed säger tvärtom att det är säkrare pengar där. Jag antar att det har att göra med vad man passar bäst för.

Nej, det har med game selection att göra. Så länge man hittar bra bord är no-limit otvivelaktigt stadigare och lönsammare per bord än fixlimit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixed kräver mer skill än NL imo.

Okej så du menar då asså att det är sämre spelare på pl? Men asså e d inte mer skicklighet i nl o pl än fl beroende på att du nästan aldrig kan bluffa i fixed. Och det hör väl till i skickligheten att kunna veta när man ska bluffa.. som i exempel nl.. Fixed bör man har bra kort enligt mej för att spela men det kanske är helt fel?? eller va säger du om det?

Jag menar att det inte nödvändigtvis är sämre spelare i PL/NL än i fixed. Men fixed handlar mer om att spela ett "perfekt" spel hela tiden. Man gör många "små" vinster genom att spela rätt och de sämre spelarna straffas inte lika hårt av sina misstag. Spelet innehåller fler svåra beslut enligt mig iom att de sällan är lika självklara som i ett NL/PL-spel. Det är små fördelar som man måste lära sig att utnyttja till max. Angående bluffar så har du naturligtvis rätt.

 

Jag antar att JH sammanfattade det ganska bra för övrigt. Det är svårare att vinna i fixed och lättare att förlora i NL/PL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var då ett jäkla tjöt om att det inte går att bluffa på FL :D .

 

Det går alldeles utmärkt såvida man inte spelar 0.25-50 och liknande. Flytta upp några nivåer (när du får kassa till det vill säga) skall du se att det finns förvånansvärt många tillfällen till bluffar. Dessutom så är bluffen bara en av många detaljer om man vill spela vinnande poker, oavsett spelform. Många nybörjare verkar lägga alldeles för stor vikt vid bluffkonceptet som den största anledningen till vinnande poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja jag lyckas bluffa till mig potter då och då på 0.05/0.10 FL så visst går det. Skall dock inte påstå att det är någon viktig del av mitt spel.

 

Man bör dock välja sina tillfällen rätt noga. Att slänga in ett extra bluffbet på rivern när man tror man är slagen och det har varit en del action innan är rätt poänglöst.

 

De potter som är bluffbara är oftast inte heller speciellt stora efterssom en stor pot kommer ge så pass bra odds för syn.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej men vilka nivåer syftar du då på när det gäller fl?

Du får pokerspelet att låta som en maskin: "tryck på knapp A så händer B".

 

Normalt så kommer du stöta på bättre spelare ju högre nivå du spelar på.

 

Den vanligaste definitionen av "dålig spelare" är en spelare som synar för mycket, mot dessa spelar man bara solid poker utan bluffar så går man plus.

 

När du ser att motspelarna lägger sig som de ska så är det dags att börja bluffa.

Det betyder att ibland kan man bluffa på de lägsta nivåerna och ibland så kan man inte bluffa ens på de högsta nivåerna.

Din spelstil ska anpassas efter motspelarnas spelstil inte nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var då ett jäkla tjöt om att det inte går att bluffa på FL :D.

okej men vilka nivåer syftar du då på när det gäller fl?

 

Det är svårt att ange en exakt nivå när bluffar funkar på FL eftersom det är tightheten på borden som avgör och inte nivån i sig. Tighteheten skiljer sig från site till site även om man jämför samma nivå. Har du 70% som ser flopp är det givetvis svårt att bluffa men när det drar ner mot 30% och kanske t.o.m en bra bit under öppnar sig vissa möjligheter.

 

Vissa siter har mer tighta spelare, exempelvis Pokerstars där det kanske räcker att gå till 2-4 för att bluffar skall börja fungera. På Party+skins där spelet allmänt är lite loosare får man kanske gå upp till 3-6. Ett generellt riktmärke skulle jag gissa ligger någonstans kring 3-6 och givetvis alla nivåer däröver.

 

För övrigt ser man många göra misstaget att jämföra nivåer på NL och FL rätt av. Därmed inte sagt att du gjort det. Du angav inga nivåer på ditt NL eller FL-lir. NL 0.5-1 är exempelvis ett MYCKET högre spel än FL 0.5-1. Skall jämförelsen NL vs FL och eventuell "bluffabilitetsfaktor" göras skall man snarare jämföra NL 0.5-1 med FL 3-6 eller 5-10.

 

I vilket fall som helst så önskar jag dig lycka till oavsett vilken spelform du väljer. Det bästa är nog ändå att lära sig båda bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej..tack för hjälpen..men så undra jag vilket som vinner i längden mellan att spela aggresivt eller vara tight? Det är ju många som säger olika..Finns det speciela bord som man ska köra specielt aggresiv eller tight?..eller har det att göra med hur man själv e som spelare?? :)

:heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men som sådana som nästan alltid höjer och höjer..vinner dom på det i längden??

Den spelstilen kallas loose/aggressive och spelarna kallas maniacs.

Normalt så är det inet en vinnande spelstil om du inte är MYCKET DUKTIG pokerspelare.

 

det du ska spela är tight/aggressive - spela endast ett FÅTAL händer, men dessa ska du spela aggressivt och höja mycket.

 

Tanken är att du ska vänta ut de bra händerna, men när du väl får en bra hand då ska du ta rejält betalt av de andra spelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...