Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Game # 189618821 - Omaha High Pot Limit EUR 0,10/0,20 - Table "Hiroshima"

Game ended 2005-12-13 22:21:08 GMT+01:00

Players:

Iced (EUR 44,34 in seat 1)

Steve_S (EUR 13,86 in seat 2)

prebenSW (EUR 6,02 in seat 3)

Looseweak (EUR 10,35 in seat 5)

Schlachter (EUR 35,42 in seat 6)

Dealer: Steve_S

Small Blind: prebenSW (0,10)

Big Blind: Looseweak (0,20)

Looseweak was dealt: Tc - 9h - 6h - Td

Schlachter Call (0,20)

Iced Call (0,20)

Steve_S Call (0,20)

prebenSW Call (0,10)

Looseweak Check

Flop 8h - 4d - 7h

prebenSW Bet (0,45)

Looseweak Call (0,45)

Schlachter Call (0,45)

Iced Call (0,45)

Steve_S Raise (1,50)

prebenSW Call (1,05)

Looseweak Call (1,05)

Schlachter Call (1,05)

Iced Call (1,05)

Turn 8h - 4d - 7h - 6s

prebenSW Check

Looseweak Bet (4,25)

Schlachter Call (4,25)

Iced Fold

Steve_S Fold

prebenSW Fold

River 8h - 4d - 7h - 6s - Ts

Looseweak Check

Schlachter Bet (17,00)

Väldigt jobbig river, min fina nöt blir till nästnöten. Höjde rejält på turn, har jag något annat val än att syna ner här?

Är novis på Omaha, men jag undrar om man kan motivera fold här, med tanke på ahns syn på min stora turn-raise borde det vara nötfärgen han jagar, och inte hålstegnöten. Seplar jag fel om jag foldar här?

Postad
Höjde rejält på turn...

Är novis på Omaha

Du gör ett kardinalsfel på turn, du underbetar potten. Vilket troligen är en Texas-skada. Så att du är novis på Omaha är ganska uppenbart. ;)

Om du aldrig någonsin igen betar/höjer mindre än hela potten på flop/turn så gör du troligen inte många fel i din omahakarriär. Beta potten för guds skull!

Betänk att han mycket väl kan jaga både färg och stege på turn.

Eftersom du betade halva potten så kan han dra med en hel uppsjö händer. På river visar du sedan svaghet. Han betar hela potten. Det är ofta ett tecken på en bluff, frågan är om det är det så ofta som det krävs för att du ska kunna syna. Det är en svår bedömning, men jag tror att du faktiskt kan syna.

Ditt halvpottbet på turn plus en river check visar löjligt mycket svaghet, så antagligen försöker han råna dig. Om han har en legitim hand är den dock lika stark som din eller nöten.

Hade du gjort rätt och betat potten på turn hade kanske läget varit klarare.

Postad

Hade foldat där tror jag. Och som tidigare svarare sa så beta max utav bara helvete. Vissa händer är så marginella i omaha fast att det är nöten för tillfället att du inte blir ledsen om du inte får syn från någon eftersom nästan alla kort i leken kan ge bättre hand till dina motståndare. Om det är många i potten i ett sådant läge och man är tidig i position brukar jag checka för att hoppas på tidig bet av någon så jag kan check höja förhoppningsvis all in. Man blir utdragen ofta, men som i texas holdem kan man inte kalla det utdragningar speciellt ofta utan det är så otroligt vanligt procentuellt sätt.

Jag är troligen fisk på omaha nybörjare som jag är men hittils har det gått bra att spela stenhårt på nötterna och aldrig någonsin bluffa.

Postad
Hade foldat där tror jag.

Varför då? Du sitter på andra nöten, om du rutinmässigt checkfoldar andra nöten på rivern i PLO så blir du väldigt enkel att spela mot. Särskilt om du gör potten gigantisk genom att potta hela vägen dit.

Jag är troligen fisk på omaha nybörjare som jag är men hittils har det gått bra att spela stenhårt på nötterna och aldrig någonsin bluffa.

Kan funka när du spelar mot jättepuckon, men ska du börja spela lite mer seriöst så måste du börja lära dig att hitta blufflägen.

Postad

Betta pot på floppen eller checkraisa pot kanske? Jag skulle varit allin långt innan den äckliga rivern skrattar mig i ansiktet. Det enda du är rädd för på floppen är ju nötflushdraget. Mot en som har bara nötstege och inga hjärter, och inte tvåpar eller triss måste du vara i närheten av 75% favorit. Stoppa in såsen och se vem som vinner!

Postad
Hade foldat där tror jag.

Varför då? Du sitter på andra nöten, om du rutinmässigt checkfoldar andra nöten på rivern i PLO så blir du väldigt enkel att spela mot. Särskilt om du gör potten gigantisk genom att potta hela vägen dit.

Men nu var ju potten inte så monsterstor och med fi:s pottbet känns det ju som han inte bluffar.

Kan funka när du spelar mot jättepuckon, men ska du börja spela lite mer seriöst så måste du börja lära dig att hitta blufflägen.

Okej, ja det stämmer nog, åtminstone när man går upp i nivå. Jag kanske skulle ha varit tydligare med att det är just microlimit och jättefiskar som motståndare jag pratar om.

Får se när jag går upp i nivå om jag blir sönderägd, då får jag nog börja hitta bra blufflägen, men på micro ska man nog inte göra detta.