duckstab Postad 13 December , 2005 Rapport Share Postad 13 December , 2005 Sitter runt bordet tillsammans med en käck samling smått sinnesförvirrade mentalpatienter. Möjligen har samtliga rymt från samma anstalt. I MP2 sitter Torsten. Torsten är en flink check-höjare samt bluffare med en rad allvarliga neuroser och åkommor. Bland annat så lider han av den svårartade tvångshandlingen att han - oavsett hand - MÅSTE beta om det checkas till honom. Denna session har Torsten valt att spela ca 85% av sina händer, samt höjt med ca 20% före floppen. Svaghet: Spelar alla händer lika irrationellt. Styrka: Spelar alla händer lika irrationellt (svårläst) I BB har vi synskadade Sune. Förutom att vara så synskadad att han nästan är blind så lider Sune av en svår fobi mot knappar belägna till höger på skärmen (raise och bet på party). Alternativt är han bara något blindare på höger öga och har som följd inte upptäckt att det faktiskt finns knappar även där. Svaghet: Halvblind Styrka: Svårbluffad * * * Party Poker 1/2 Hold'em (7 handed) converter Preflop: Hero is SB with Qd, As. UTG calls, 1 fold, MP2 (Torsten) calls, 2 folds, Hero raises, BB (Sune) calls, UTG calls, MP2 (Torsten) 3-bets, Hero caps, BB (Sune) calls, UTG calls, MP2 (Torsten) calls. Torsten väljer att limp-raisa här. Ofta på denna nivå tyder det på styrka, men i Torstens fall betyder det.. tja, han är som sagt svårläst. Jag cappar i hopp om att isolera dåren. Ett fåfängt hopp kanske eftersom Sune är så allvarligt synskadad? Flop: (16 SB) 6c, 3d, 3h (4 players) Hero checks, Sune checks, UTG checks, Torsten bets, Hero raises, Sune calls, UTG calls, Torsten 3-bets, Hero calls, Sune calls, UTG calls. Trevlig flop för mig trots miss. Kan troligt ha bästa handen. Vill check-höja för att folda ut eller straffa Sune+friends förmodade tveksamma händer. När Torsten 3-betar griper en kall hand om mitt hjärta.. tills jag påminner mig själv om vilken storslagen dramatiker han ändå är den gode Torsten. Turn: (14 BB) Qh (4 players) Hero checks, Sune checks, UTG checks, Torsten bets, Hero raises, Sune calls, UTG folds, Torsten 3-bets, Hero calls, Sune calls. Sweet - träffar damen. Har fingret över betknappen.. tvekar.. och checkar istället för att om möjligt exploatera Torstens tendenser maximalt. Bra spel, eller onödig risk? Torsten 3-betar igen, och jag börjar fundera på om detta drama skall sluta i tragedi trots allt. UTG's fold värmer mitt hjärta i denna mörka stund. River: (23 BB) 2h (3 players) Hero checks, Sune checks, Torsten bets, Hero calls, Sune calls. Usch. Rivern fullbordar färgen också. Kan det vara dolkstöten i ryggen? Fegar ur och check-synar. Mesigt eller mogen skadebegränsning? Final Pot: 26 BB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
loka2 Postad 13 December , 2005 Rapport Share Postad 13 December , 2005 Vill bara börja med att brömma dig för mycket inlevelse rika reads, men men nu till sak. Om jag har fattat det rätt så är Sune en syn maksin? Det som är lurigt är att nästan samma mönster har upprepats hela handen så jag tycker att du gör rätt med check-syn eftersom de kan ha nästan vad som helst Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 13 December , 2005 Rapport Share Postad 13 December , 2005 Som jag ser det handlar sådana här situationer enbart om att värdebeta sönder motståndarna eftersom man garanterat blir synad och antagligen höjd om man betar. Preflopp finns det solklart en massa värde att hämta mot två sådana här jönsar och någon random snubbe som inte har guts att cappa. Men på floppen är det bra mycket tveksammare om så är fallet, kan vara fallet men det behöver inte vara det så att syna ned är helt klart ett alternativ eftersom Torsten annars lätt ges möjlighet att värdebeta en med händer som 22 och AK och känner du honom rätt är risken stor att han gör just det. Turn däremot är en helt annan historia, ingen spelare har ju på något sätt indikerat att de kan slå TPTK så här är det ju bara att smälla på och plocka värde av Torsten och Sune iallafall. Skulle UTG vakna till så får man ju omvärdera. Om du spelat som du gjort på rivern så talar väldigt mycket för att du låter Sune översyna hellre än att försöka ta ett bet till av Torsten eftersom han garanterat kommer värdebeta med alla händer som slår din och inte längre kan komma så mycket längre med värdelösa drag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
duckstab Postad 14 December , 2005 Författare Rapport Share Postad 14 December , 2005 Tack för synpunkterna. Så Hjort, du tycker alltså att jag bör cappa turn? Jag fick en idé här som är lite ny för mig (ja, jag är fortfarande FL nybörjare), och det är att det känns ju mycket attraktivare att 4-beta turn här om det är cappen. Han får ju ingen chans att värdehöja när jag är slagen. Det är kanske var en självklarhet för er andra, men själv har jag inte funderat på det så mycket förut Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 14 December , 2005 Rapport Share Postad 14 December , 2005 Ja, att stänga betandet är alltid en stor fördel när det gäller höjningar. Det är en av sakerna som gör all-in så pass kraftfullt och NL till ett mer "jämnt" spel än PL. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pokertomte Postad 14 December , 2005 Rapport Share Postad 14 December , 2005 Torstenär enflink check-höjare samt bluffare med en rad allvarliga neuroser och åkommor. Pun intended? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Animaniac Postad 14 December , 2005 Rapport Share Postad 14 December , 2005 Jag vill bara säga TACK, det där var lätt en av de roligaste handhistorierna jag läst Checksynen på river känns väl ok, men varför inte cappa på turn? Mer pengar in i potten när det är troligare att du har bäst hand Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
RayIV Postad 14 December , 2005 Rapport Share Postad 14 December , 2005 En betydelselös men oviktig fråga är hur Torstens favoritmove kan vara CR om han aldrig checkar när det checkats fram till honom? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 14 December , 2005 Rapport Share Postad 14 December , 2005 En betydelselös men oviktig fråga är hur Torstens favoritmove kan vara CR om han aldrig checkar när det checkats fram till honom? Brukar du checkhöja från sista position? Intressant spel i så fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
duckstab Postad 14 December , 2005 Författare Rapport Share Postad 14 December , 2005 Torstenär enflink check-höjare samt bluffare med en rad allvarliga neuroser och åkommor. Pun intended? Checksynen på river känns väl ok, men varför inte cappa på turn? Mer pengar in i potten när det är troligare att du har bäst hand Jo, såhär i efterhand verkar det ju som det rätta beslutet. Jag blev väl lite rädd och feg i stundens allvar. En betydelselös men oviktig fråga är hur Torstens favoritmove kan vara CR om han aldrig checkar när det checkats fram till honom? Bra fråga. Jag tror att om Torsten har ett val mellan att beta och checkhöja så betar han när han har skit och check-höjer när han har en hand. De gånger han har det valet, med spelare som checkat före och spelare kvar att agera alltså, så anar jag djup konflikt mellan två primala instinkter. Kan vara därför han höjer så ofta preflop, för att hamna heads-up och slippa ta det beslutet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts