murkarl Postad 13 December , 2005 Rapport Postad 13 December , 2005 Tjena, Har gymmat seriöst i cirka 8 månader oftast med fria vikter men även en del på maskin. På senare tid har jag märkt att muskelvolymen i höger bicep är betydligt större än den i vänster. Så nu undrar jag hur jag ska göra för att åtgärda problemet bäst. Öka vikterna på vänster arm eller bara fortsätta pumpa? Behöver tips asap. Citera
Timmi Postad 13 December , 2005 Rapport Postad 13 December , 2005 Har samma problem fast med runkmuskeln Hjälp! min högre e mycket större än den vänstra. Seriöst. Det är bara för att du från början var svagare i vänsterhanden och den har inte hängt med, kör ngt tyngre eller lite mer med vänster biceps Citera
murkarl Postad 13 December , 2005 Författare Rapport Postad 13 December , 2005 okay, förutom det försöker jag använda vänsterarmen så mkt som möjligt, typ bära kassar etc så den får träning på det viset också, aja hoppas på förbättring Citera
juttis Postad 13 December , 2005 Rapport Postad 13 December , 2005 Mitt tips: Minimera antalet bicepsövningar där du använder båda armarna samtidigt. Mer hantel- och dragmaskinövningar alltså. Börja med den armen som är minst och anpassa repsen efter hur många du orkar med "lill-armen", dvs. gör inte fler med "stor-armen". Citera
juttis Postad 13 December , 2005 Rapport Postad 13 December , 2005 Kanske dags att börja rensa i tråden? Något som brukar gå väldigt fort i vanliga fall... Citera
murkarl Postad 13 December , 2005 Författare Rapport Postad 13 December , 2005 Mitt tips: Minimera antalet bicepsövningar där du använder båda armarna samtidigt. Mer hantel- och dragmaskinövningar alltså. Börja med den armen som är minst och anpassa repsen efter hur många du orkar med "lill-armen", dvs. gör inte fler med "stor-armen". Ok, kan det hjälpa att öka tyngd på vänsterarmen eller ska jag bara köra på samma? Citera
juttis Postad 13 December , 2005 Rapport Postad 13 December , 2005 Mitt tips: Minimera antalet bicepsövningar där du använder båda armarna samtidigt. Mer hantel- och dragmaskinövningar alltså. Börja med den armen som är minst och anpassa repsen efter hur många du orkar med "lill-armen", dvs. gör inte fler med "stor-armen". Ok, kan det hjälpa att öka tyngd på vänsterarmen eller ska jag bara köra på samma? Näh, jag skulle ge vänsterarmen en chans att hinna ikapp enbart genom inte göra fler reps med höger än vad du klarar med vänster. Citera
murkarl Postad 13 December , 2005 Författare Rapport Postad 13 December , 2005 okej, tack för tipsen. arnold nästa! Citera
Hickmott Postad 13 December , 2005 Rapport Postad 13 December , 2005 Kanske dags att börja rensa i tråden? Något som brukar gå väldigt fort i vanliga fall... Done! Nu kan vi väl försöka hålla oss till ämnet och hålla tramsandet till ett minimum? //Hickmott Citera
Svinto Postad 13 December , 2005 Rapport Postad 13 December , 2005 Om du är riktigt skev kan det vara läge att kolla med en sjukgymnast. Annars skulle jag bara köra på och acceptera att människokroppen väldigt sällan är helt symmetrisk. Du kan ju testa att byta ut ett gäng övningar också och se om belastningen förändras. Citera
murkarl Postad 13 December , 2005 Författare Rapport Postad 13 December , 2005 Om du är riktigt skev kan det vara läge att kolla med en sjukgymnast. Annars skulle jag bara köra på och acceptera att människokroppen väldigt sällan är helt symmetrisk. Du kan ju testa att byta ut ett gäng övningar också och se om belastningen förändras. Alltså skillnaden är ju inte så jättestor, kanske bara jag som är fåfäng men tipsen jag fått bör nog jämna ut dem =) Tror det har att göra med att jag lirat jävligt mycket hockey, vänsternäven är ju mest som stöd medans högern jobbar hela tiden. Citera
King_ingo Postad 13 December , 2005 Rapport Postad 13 December , 2005 Jag hade problem med bänkpress förut. Det var som att vänster bröstmuskel och ovansidan underarm inte utvecklades något. Men efter en kille hade kollat på mig så visade det sig att jag "tappade" min armbåge lite och liksom bara rätade ut armen medans jag lyfte med högra. Problemet är nog att du redan från början var svagare i vänsterarmen, som dom flesta är, och kompenserar detta genom att lyfta fel. Kör man fristående med en krokig stång framför en spegel med ganska mycke vikter brukar detta visa sig rätt tydligt. Vänster armbåge har lust att sticka iväg från kroppen lite så att du kan "hjälpa" till med yttersidan av armen/axeln för att orka. Så mitt råd är att köra med lättare vikter och verkligen jobba på att koncentrera "kraften" till bicepes. Du tjänar otroligt mycke mer på att lyfta rätt med muskeln du ska träna än att lyfta jättetungt med hela kroppen. Som du kanske vet så är bicep en muskel som måste vila mycke oxå. Du kan inte köra ett biceps pass varannan dag och tro att du utvecklar optimalt med muskler. Här är ett jättebra forum med mycke kunskap om kost och träning. Citera
highbury90 Postad 14 December , 2005 Rapport Postad 14 December , 2005 Problemet är nog att du redan från början var svagare i vänsterarmen, som dom flesta är, och kompenserar detta genom att lyfta fel. Här tror jag garanterat att du har felet, belastningen hamnar omedvetet mer på högerarmen. Rätt teknik är ju grunden till alla övningar. Citera
Recommended Posts