Gå till innehåll

Nu trimmar B2B servrarna!


HeyJohan

Recommended Posts

kydyl: Till mitt försvar varför jag bemödar mig med att lägga in nedanstående besser-wisser-kommentar: - Jag sitter 00:26 på kontoret istället för att vara hemma i min nyrenoverade lägenhet med min stackars hyfsat försakade sambo och once a nerd, always a nerd :)

 

I alla fall, saxat från Ne.se:

 

trimma

 

trimm`a verb ~de ~t

ORDLED: trimm-ar

SUBST.: trimmande, trimning

 

 

1 justera och därigenom få att fungera effektivare spec. med avs. på maskin, motor, fartyg(sdel) e.d.: ~ värmepannan för att spara energi; mopeden var ~d och gjorde 60 km i timmen; ~ segel

BET.NYANSER: a) spec. äv. ändra flytläget hos (fartyg) med hjälp av barlast b) spec. äv. förbättra den fysiska prestationsförmågan hos (ngn) genom träning e.d.: vältrimmad; ~ kroppen på ett träningsläger c) spec. äv. (med partikeln in) göra klar för utnyttjande i full skala med avs. på ngt nytt: ~ in motorn; ~ in den nya organisationen

KONSTR.: ~ (in) ngt

HIST.: sedan 1855; till trim

 

 

Så, ok, jag kanske inte valde helt rätt ord. Du har rätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, vet inte om jag definierar "trimma servrar" som att minska deras last, men men :)

Passar ju rätt bra in på engelskans definition av ordet iallafall.

 

Hah, håller med. De klipper bort en del av spelarna/spelen för att resten ska fungera.

 

Underligt att det ska gå så sakta, undrar vad de har för uppkoppling till sina servrar. Borde räcka med typ 500Mbit för att klara av all trafik, eller vad tror Ni? B2B lär inte svara på vad de har för kapacitet. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kydyl: Till mitt försvar varför jag bemödar mig med att lägga in nedanstående besser-wisser-kommentar: - Jag sitter 00:26 på kontoret istället för att vara hemma i min nyrenoverade lägenhet med min stackars hyfsat försakade sambo och once a nerd, always a nerd :)

 

I alla fall, saxat från Ne.se:

 

trimma

 

trimm`a verb ~de ~t

ORDLED: trimm-ar

SUBST.: trimmande, trimning

 

 

1 justera och därigenom få att fungera effektivare spec. med avs. på maskin, motor, fartyg(sdel) e.d.: ~ värmepannan för att spara energi; mopeden var ~d och gjorde 60 km i timmen; ~ segel

BET.NYANSER: a) spec. äv. ändra flytläget hos (fartyg) med hjälp av barlast b) spec. äv. förbättra den fysiska prestationsförmågan hos (ngn) genom träning e.d.: vältrimmad; ~ kroppen på ett träningsläger c) spec. äv. (med partikeln in) göra klar för utnyttjande i full skala med avs. på ngt nytt: ~ in motorn; ~ in den nya organisationen

KONSTR.: ~ (in) ngt

HIST.: sedan 1855; till trim

 

 

Så, ok, jag kanske inte valde helt rätt ord. Du har rätt. :)

 

Det där var ett oerhört lamt försvar till dåliga servrar och programvaror, anledningen till att du sitter där har väl inte med nörd faktorn och göra utan snarare att ni inte besitter ägande av fungerande saker. LAMT!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kydyl: Till mitt försvar varför jag bemödar mig med att lägga in nedanstående besser-wisser-kommentar: - Jag sitter 00:26 på kontoret istället för att vara hemma i min nyrenoverade lägenhet med min stackars hyfsat försakade sambo och once a nerd, always a nerd :)

 

I alla fall, saxat från Ne.se:

 

trimma

 

trimm`a verb ~de ~t

ORDLED: trimm-ar

SUBST.: trimmande, trimning

 

 

1 justera och därigenom få att fungera effektivare spec. med avs. på maskin, motor, fartyg(sdel) e.d.: ~ värmepannan för att spara energi; mopeden var ~d och gjorde 60 km i timmen; ~ segel

BET.NYANSER: a) spec. äv. ändra flytläget hos (fartyg) med hjälp av barlast b) spec. äv. förbättra den fysiska prestationsförmågan hos (ngn) genom träning e.d.: vältrimmad; ~ kroppen på ett träningsläger c) spec. äv. (med partikeln in) göra klar för utnyttjande i full skala med avs. på ngt nytt: ~ in motorn; ~ in den nya organisationen

KONSTR.: ~ (in) ngt

HIST.: sedan 1855; till trim

 

 

Så, ok, jag kanske inte valde helt rätt ord. Du har rätt. :)

 

Det där var ett oerhört lamt försvar till dåliga servrar och programvaror, anledningen till att du sitter där har väl inte med nörd faktorn och göra utan snarare att ni inte besitter ägande av fungerande saker. LAMT!!

 

kom in i matchen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheEddster:

- Anledningen till att jag satt där var att jag hade varit på konferens ett par dagar och hade mängder med arbete som låg på mitt bord.

- Vi har tillgång till vad vi anser vara ett mycket bra system. Du har rätt i att vi inte besitter ägande till det, men det förändrar inte det faktum att vi är nöjda med det.

Självklart önskar vi att de problem som varit vid hög belastning ska vara åtgärdade till fullo snarast möjligt, men vi vet också hur svårt det är att få komplexa system att fungera helt klanderfritt.

 

Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underligt att det ska gå så sakta, undrar vad de har för uppkoppling till sina servrar. Borde räcka med typ 500Mbit för att klara av all trafik, eller vad tror Ni? B2B lär inte svara på vad de har för kapacitet. :?

 

Nu är det ju inte bandbredd som är den viktiga faktorn utan möjligheten att hantera den stora mängden små paket det innebär när så många klienter är anslutna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån gång måste B2B öppna plånboken och uppgradera sina servrar. Det har varit problem med lagg under en väldigt lång period nu. (finns flera spaltmeter med sura pf:are här att läsa)

 

Att man lägger ner att freerolls löser bara problemet temporärt, men man måste kunna hosta lite populära turneringar utan att hela skiten brakar samman.

 

Man har nyligen höjt raken och spelarantalet ökar hela tiden, så vart tar pengarna vägen? Sluta att ge oss smulorna!

 

Men detta är absolut ingenting jag skyller varken johan eller heypoker för, alla vet juh att det är Lars Adaktussons´s frisyr och QoS fel :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har nyligen höjt raken och spelarantalet ökar hela tiden, så vart tar pengarna vägen? Sluta att ge oss smulorna!

 

Kan ha att göra med att 24h osv är tänkt att säljas av (se aktuell tråd i media-gruppen tex), då vill man inte ta stora kostnader nu, då skjuter man hellre dem på framtiden efter realisation/försäljning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underligt att det ska gå så sakta, undrar vad de har för uppkoppling till sina servrar. Borde räcka med typ 500Mbit för att klara av all trafik, eller vad tror Ni? B2B lär inte svara på vad de har för kapacitet. :?

 

Nu är det ju inte bandbredd som är den viktiga faktorn utan möjligheten att hantera den stora mängden små paket det innebär när så många klienter är anslutna.

 

Precis. En designmetod är tex att låta varje ansluten klient få en egen tråd på servern som hanterar all sändning/mottagning med den klienten. Eftersom en processor (om den inte har multipla kärnor) bara kan köra en tråd åt gången kommer det bli en väldans massa byten av vilken tråd som körs. Dessa byten tar en viss tid. Om man har för många trådar så kommer man komma i ett läge där bytena av trådar tar upp så mycket exekveringstid att processorn nästan inte hinner göra någonting vettigt alls. Når man den gränsen så hjälper det väldigt lite att öka kapaciteten på processorn.

En annan metod är att man buntar ihop klienter i trådarna, så att en tråd tex har ansvar för 40-50 klienter och sekvensiellt går igenom alla de anslutningarna i en loop. Detta ger lite mer "onödig körtid" eftersom alla klienter säkert inte vill något hela tiden. Men man spar in en hel del på att slippa byta tråd så ofta.

Lägga alla klienter i samma tråd är dock ingen bra ide när man har många anslutna eftersom det då blir en väldig väntan mellan kontrollerna om en klient vill något eller inte.

 

Sen är det inte säkert att hur man än kodar sin programvara att det räcker med en maskin. Utan en bättre lösning är lastbalansering mellan servrar. Tex att man har 10 servrar som samtalar sinsemellan och klienterna automagiskt kopplar upp sig mot den som har minst last för tillfället.

 

Naturligtvis har jag ju ingen aning om hur B2B's lösning ser ut utan jag bara skrev ner lite allmänna saker lite kort för att visa att det (troligen) inte är bandbredd som är flaskhalsen.

 

Hjort,

Jo den engelska betydelsen passar ju in ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kydyl

varför inte dunka upp ett Massiv kluster? typ 30 linux/*NIX server med KRUD

Cluster ? lär ju öka lite

 

Nu har jag ganska kraftigt begränsade kunskaper om klusterdatorer men jag är ändå tveksam till att det är den bästa lösningen. Kluster lämpar sig ju bäst vid tunga beräkningar som kan utföras i parallella delar.

 

Sen vet jag inte riktigt om vi kommer ifrån grundproblemet. Har man inte fortfarande ett interface till omvärlden i en klusterator?

 

Sen måste ju programvaran högst troligen designas om här med för jag är tveksam att en kompilator ensam kan anpassa den tillräckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheEddster:

- Anledningen till att jag satt där var att jag hade varit på konferens ett par dagar och hade mängder med arbete som låg på mitt bord.

- Vi har tillgång till vad vi anser vara ett mycket bra system. Du har rätt i att vi inte besitter ägande till det, men det förändrar inte det faktum att vi är nöjda med det.

Självklart önskar vi att de problem som varit vid hög belastning ska vara åtgärdade till fullo snarast möjligt, men vi vet också hur svårt det är att få komplexa system att fungera helt klanderfritt.

 

Mvh Johan

 

Så klart tycker ni att erat system är bra och nöjda med det. Annars hade ni aldrig investerat i det. Och att ni inte besitter ägande är självklart, ni är ju ett skin.

Men som du uttryckte det,

Det förändrar inte FAKTUM att ni har stora problem med mjukvaran och era sevrar. Men ett sådant problem är ju angenämt! För många spelare! Vilken sida vill inte ha det? Och skulle det kosta så himla mycket pengar att utrusta er rätt? Tittar man på sista kvartalsrapporten så rullar kulorna in... :?

Ser fram emot en förbättring.

 

Mabe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...